Etter kun fire år i drift har Envelope1976 hatt en jevn økning i omsetning og tjent penger mer eller mindre fra start. I fjor omsatte selskapet for rekordhøye 16,4 millioner kroner, og satt igjen med et resultat før skatt på drøyt en million. Det er en økning fra hhv. rundt 11,5 millioner og 710.00 kroner på topp- og bunnlinjen året i forveien.
Grunnen til veksten skal blant annet være åpningen av konseptbutikken Envelope1976 i det nye nabolaget Oslobukta.
– Vi hadde også en sterk høstkolleksjon toppet med visning under Oslo Runway 2022, som sammen med andre høydepunkter, arrangement og gode statement-plagg som Famous dress og Iceland coat satte oss mer på motekartet. Tyskland har blitt vårt andre viktigste marked, der vi har hatt en solid vekst og åpnet flere nye dører, sier Celine Aagaard, daglig leder, gründer, medeier og kreativ leder.
Selv med flere på teamet og nye butikker har også lønnsomheten økt.
– Vi har fra starten ønsket å vokse organisk, og har vært nøkterne hele veien, men samtidig løsningsorienterte og satset på det vi har trodd på og evnet å gjennomføre. Fjoråret var et år der vi hadde meget positiv vekst. Med mye svingninger i markedet er det også viktig med en sunn vekstkurve og noe på bunnlinjen. Etter to av våre drøye fire år på markedet med både corona og en tilnærmet finanskrise, har vi kjørt den strategien. Vi har hatt nøktern kostnadsbruk og ikke tatt ut noe utbytte, sier Aagaard om resultatet.
Vil vokse internasjonalt
Selskapet har nå rundt 30 butikker, hvorav 23 norske og noen som kun er nettbaserte. Internasjonalt finnes Envelope1976 i eksklusive butikker som Kadewe i Berlin, Munchen og Hamburg, varehuset Illum Copenhagen i København, Breuninger, Department Feminine, Net-A-Porter, The Frankie Shop samt noen nisjebutikker i Italia, Frankrike og Spania.
Her hjemme finner man Envelope1976 i blant annet Moniker, Høyer, Retro Trondheim og Bergen og Dale i Ålesund.
– Vi har et langsiktig mål om å vokse internasjonalt. Det jeg kan si nå, er at vi har gjort noen nyansettelser og styrker tyngden både på internasjonalt salg og designbiten fremover. Man må satse for å vokse, men på en sunn og samtidig fornuftig måte.
Aagaard er kanskje mest kjent for folk flest som journalist og redaktør, moteekspert og blogger. Hun startet klesmerket med mål om å fremme en mer bærekraftig klesindustri, i samarbeid med kjente navn som blant andre Pia Nordskaug og Morten Ramm.
– Vi har fokus på bærekraft når det gjelder både materialvalg og design, og også hvordan selskapet drives og butikken er skapt, ved hjelp av materialer som allerede eksisterer, som avkapp fra kjøkkenindustrien, stein og restmaterialer.
Tise-samarbeid
Aagaards visjon med klesmerket Envelope1976 er å designe plagg som varer, som kan brukes igjen i ulike livsfaser og “aller helst også gå i arv”.
– Vi produserer ikke mer enn vi må og legger ordrene til fabrikk etter at vi har fått inndelinger fra våre kunder. Plaggene er ikke masseprodusert, og vi håper og tror sluttbruker vet å sette pris på dette. Noen plagg er kun laget i et opplag på 20 stykker.
De skal også bruke restmaterialer i kolleksjonene for å minimere avtrykk.
– Ved å lage plagg hovedsakelig i tidløst design blir ikke forbrukeren lei plaggene på samme måte. Vi tilbyr å legge opp og sy om plagg, og har også samarbeid med Tise om videresalg av både vareprøver, plagg med mangler og statement pieces som ikke er gått i produksjon.
Aagaard håper å øke på omsetning og resultat igjen i år, men innrømmer at det kan bli utfordrende.
Markedet er tøft om dagen, og alle blir påvirket av verdensbildet. Prisstigningen er markant – råvarene og frakt, alt øker. Det er uten tvil en utfordring vi alle står overfor nå.Envelope1976-gründer Celine Aagaard
– Markedet er tøft om dagen, og alle blir påvirket av verdensbildet. Prisstigningen er markant – råvarene og frakt, alt øker. Det er uten tvil en utfordring vi alle står overfor nå, med mer ustabile kunder, dårligere betalingsevner og konkurser som rammer sterkt, både gjennom utestående penger vi trolig ikke ser noe til og varer som ikke kan sendes ut til enkelte kunder, noe som gjør at en sitter igjen med større varelager.
Å skulle selge inn nye kolleksjoner til butikker som allerede har hyllene fulle blir nok den største utfordringen i sommer, tror Aagaard.
– Man må ta høyde for at kunder er mer nøkterne når det er innsalg for kolleksjonene som skal komme før jul, men vi har tro på at det skal stabilisere seg.