Casher inn på hjortejakt i mørket

Butikken Spyshop opplever økt etterspørsel etter varmesøkende kikkerter, som gjerne brukes til hjortejakt. Hjorten har nemlig sluttet å vise seg i dagslys, ifølge dem.

Jakt i mørket: Spyshop opplever økt etterspørsel etter termiske sikter. Ifølge innehaver Frode Olafsen skyldes det at hjorten har blitt et nattedyr. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
Næringsliv

– Hjorten har blitt smartere. Nå kommer den ikke ut før det er mørkt, så det er vanskelig å jakte på den uten termiske kikkerter, forteller Frode Olafsen, eier av jakt-, sikkerhets- og spionbutikken Spyshop.

Med en rekordomsetning på 15 millioner kroner i 2019, og et overskudd på nesten fire millioner kroner, drar han inn gode penger på å selge alt fra spionkameraer og spaningsoppdrag til panikkrom – og nå også varmesøkende kikkerter.

– Jeg har ikke noe noe vitenskaplig dokumentasjon på det, men jeg lener meg på tilbakemeldinger fra kunder om at det er årsaken til at de har gått til innkjøp av slike kikkerter.

I år ligger butikken an til å slå fjorårets rekordomsetning med en million kroner. Utviklingen skyldes i stor grad hjortens nye vaner, ifølge Olafsen.

– En termisk kikkert til 50.000 er ikke lenger mye penger for folk, legger han til.

– En termisk kikkert til 50.000 er ikke lenger mye penger for folk.

Lørenskog-saken ga boom

I nettbutikken til SpyShop finner man overvåkningssystemer til titalls tusen, og panikkrom til flere hundre tusen. I slike rom skal man kunne søke dekning dersom man blir utsatt for et angrep i hjemmet, og inngangen kan gjemmes bak eksempelvis en bokhylle.

– Vi har mange av Norges rikeste som kunder, opplyser Olafsen. Han kan fortelle om en voldsom økning i etterspørselen etter sikkerhetsløsninger i kjølvannet av forsvinningen til Tom Hagens kone, Anne Elisabeth Hagen.

– Det var en skikkelig boom når det sto på som mest i media, men nå har det roet seg, forteller Olafsen.

Tom Hagen  står oppført med en formue på to milliarder kroner på årets liste over Norges 400 rikeste. Da forsvinningen til hans kone ble kjent for offentligheten, strømmet andre formuende familier til SpyShop for å sikre seg.

Selger spaningsoppdrag

I 2018 kunne Kapital fortelle at julebordsesongen ga økt etterspørsel etter Spyshops spaningstjenester.

– Vi får inn en forespørsel om å spane på ektefellen, og deretter beskjed om hvor ektefellen skal på julebord. Sammen med våre samarbeidspartnere sender vi ut en person som prøver å holde seg i nærheten av personen som skal spanes, og så rapporterer vi tilbake til kunden hva man har sett, fortalte assisterende daglig leder i butikken, Are Bue, den gang.

Selv om julebordsesongen trolig utgår for de fleste i år, er etterspørselen etter spaningstjenester ifølge Spyshop jevnt over stabil:

– Det er fortsatt populært, men ingen stigende trend. Etterspørselen holder seg stabil, sier Olafsen.

spyshop
Inside
Næringsliv