Gullår også for butikksjefene?

Pandemien bidro til at de to rikeste mennene bosatt i Norge – dagligvarebaronene Odd Reitan og Johan Johannson – ble flere milliarder rikere, ifølge Kapitals 400-liste. Men hvordan blir 2020 for deres over tusen butikksjefer?

Konkurrenter: Odd Reitan og Johan Johannson deltar i samme race, men tilbyr ulik driftsmodell for sine mange butikksjefer.  Foto: Eivind Yggeseth
Næringsliv

De to største lavpriskjedene, Odd Reitans Rema 1000 og Kiwi – en del av Johannsons NorgesGruppen – melder om mer enn 20 prosent vekst i omsetningen etter Covid-19-utbruddet. Begge kjemper durabelig om nordmenns handlevogner, men har valgt ulik driftsmodell.

Alle Rema 1000s 654 butikker i Norge er underlagt en franchiseavtale, mens utfordreren Kiwis modell kalles for franchise light, og omfatter om lag 580 av kjedens 686 butikker.

– Uten at jeg vet alle detaljer i hva som ligger i avtalene, så vil butikksjefene helt klart få glede av omsetningsveksten i år, sier varehandelsekspert Odd Gisholt, som har fulgt dagligvaregigantene siden de ble startet, mye av tiden som høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og for tiden gjennom Institutt for Marketing.

Ifølge Gisholt er inntektspotensialet klart størst for de selvstendige butikksjefene under Rema 1000-paraplyen. Disse kan tjene tre–fire millioner pr. år på å drive en stor Rema-butikk, og Rema-systemet har skapt flere mangemillionærer, særlig i Trøndelag, forteller han. En ansatt butikksjef i Kiwi-systemet i NorgesGruppen tjener mellom 500.000 og en million i fastlønn og kan omtrent doble inntjeningen etter et godt, normalår hvor bonusen ble utløst, ifølge Gisholt.

Konkurrenter: Odd Reitan og Johan Johannson deltar i samme race, men tilbyr ulik driftsmodell for sine mange butikksjefer. Foto: Ivan Kverme

Tilbakeholdne med tall

Hva rekordåret 2020 vil si for bonusen for Kiwis butikksjefer, vil ikke Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy ikke spekulere i nå.

– Det er fortsatt mye igjen av året, inkludert julehandelen. Vi vet heller ikke hvordan coronasituasjonen og grensehandelen vil være de neste månedene, sier Bjørkøy, som forklarer butikksjefenes posisjon slik:

– Butikksjefene i våre filialer er ansatte og har en hyggelig bonusavtale med oss, de får 20 prosent av driftsresultatet til butikken, forutsatt at de når budsjettmålet. De skal drifte butikken som om det var deres egen – men uten å måtte ta økonomisk risiko. De går ikke inn med aksjekapital, det slipper de, men det at de får en andel av resultatet gjør at de passer på driften, varene og kostnadene bedre, sier Jan Paul Bjørkøy, adm. dir. i Kiwi .

De skal drifte butikken som om det var deres egen – men uten å måtte ta økonomisk risiko.
Jan Paul Bjørkøy, Kiwi-sjef

Rema 1000-sjef Trond Bentestuen vil heller ikke ut med tall, men gjør det klart at hele kjeden har hatt nok å gjøre det siste halvåret.

– Det viktigste for oss har vært å levere på det samfunnskritiske oppdraget vårt, som også har medført økte kostnader gjennom hele verdikjeden, sier han.

– Blir dette et gullår også for franchisetagerne deres?

– Alle våre 654 butikker drives av selvstendige eiere. Både vi og kjøpmennene skal gjøre det bra, og begge parter har stor påvirkning på resultatet. Vi skal gi de beste rammevilkårene, og kjøpmannen skal drive sunt med fornøyde kunder. En dyktig kjøpmann har gode muligheter for å skape gode resultater. Det betyr at den økte omsetningen gir muligheter for både utbytte, reinvesteringer, større bemanning og mye annet, avslutter Bentestuen.

odd reitan
joh. johannson
rema 1000
kiwi
dagligvarehandel
trond bentestuen
jan paul bjørkøy
Inside
Næringsliv