Rekordhøye inntekter for filmstjerners bigeskjeft

Einar Film & Fortellinger, produksjonsselskapet hvor skuespiller Aksel Hennie både er regissør og medeier, dro inn hele 87 millioner kroner på topplinjen i fjor.

Bak kamera: Medeier og regissør i Einar Film & Fortellinger, skuespiller Aksel Hennie, har den siste tiden regissert reklamefilmer for bl.a. Telia, Telenor, Tine, McDonald’s og Rema 1000. Foto: NTB
Næringsliv

Fjoråret var et rekordår for produksjonsselskapet til stjernetrioen Aksel Hennie, Morten Tyldum og Nicolai Cleve Broch. Einar Film & Fortellinger omsatte for rekordhøye 87 millioner kroner og gikk med tre millioner i overskudd, der alt blir tatt ut som utbytte.

– Vi har hatt en jevn stigning i omsetning de siste årene, og jobbet med flere store prosjekter, sier styreleder og største aksjonær i selskapet Guri Neby til Kapital.

Jobber med kjente merkevarer

Einar Film & Fortellinger produserer i all hovedsak TV-reklamer. På aksjonærlisten finner man, foruten Neby, stjerneregissør Morten Tyldum (25 prosent), som står bak internasjonale storfilmer som The Imitation Game, Passengers og Hodejegerne, samt skuespillerkollegene Aksel Hennie (25 prosent) og Nicolai Cleve Broch (5 prosent), som har spilt sammen i norske filmer som Max Manus, Uno og Buddy.

Gutta skal også være tilgjengelige som regissører, og ifølge produksjonsselskapets nettside har Aksel Hennie den siste tiden sittet i regissørstolen for reklamefilmer for kjente merkevarer som Telia, Telenor  , Tine, McDonald’s og Rema 1000 – for å nevne noen.

– Vi jobber med alle de store, norske merkevarene på reklamefilm, sier Neby.

– Dyrere å filme

Neby forteller om god pågang av oppdrag i 2020 til tross for coronapandemiens herjinger ellers i næringslivet.

– Hittil i år er 2020 vel så bra som 2019 omsetningsmessig. Men det er mye dyrere å filme når vi tar smitteverntiltak på alvor. Vi må ha egne vakter som passer på, vaske ned alle sett etter bruk og gå med masker. Det gjenstår å se hvordan det går med inntjeningen, sier Neby.

Hun forteller at de, som de fleste andre bedrifter, hadde bråstopp på alle oppdrag 12. mars. Men at de var kjapt ute med å finne alternative måter å tjene penger på.

– Det var en liten bragd da vi produserte ti livekonserter over fem dager i påsken. Da hadde vi kun brukt ti dager på å forberede oss, sier Neby og legger til: – Vi lærte mye av det. Det var helt fantastiske konserter, og det var et enormt engasjement fra ansatte. De ville heller jobbe mye enn å ikke jobbe i det hele tatt. På det tidspunktet ante vi ikke om vi kom til å lage film noen gang igjen.

Unngikk permitteringer

Neby sier dette var med på å bidra til at de ikke måtte ty til permitteringer i selskapet.

– Det som både er frustrerende og fint i denne bransjen, er at man ofte ikke vet hva som skjer veldig langt frem i tid. Vi vet nesten ikke hva vi skal gjøre to måneder frem i tid. Men jeg håper det vil fortsette slik det har vært frem til nå, sier Neby og tilføyer: – Samtidig har partner Morten Tyldum flyttet hjem igjen, så nå kan jeg plutselig presentere ham til å lage reklamefilmer også. Det passer fint, da Aksel Hennie og Nicolai Cleve Broch for tiden er opptatt som skuespillere.

Inside
Næringsliv