<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Jobber hardt for å få kompensasjon

Produksjonsselskapet Maipo Film, som mer enn halverte omsetningen i fjor, er i likhet med resten av filmbransjen hardt rammet av den pågående coronapandemien.

Kinopremiere: Til tross for restriksjoner på antall publikummere i kinosalen har Maipo films “Dianas Bryllup” kinopremiere 11. september. Marie Blokhus og Pål Sverre Hagen har hovedrollene, og filmen skal være en hyllest til dem som hiver seg hodeløst inn i kjærligheten. Foto: Andrej Vasilenko/Maipo Film
Næringsliv

Maipo Film, som står bak store produksjoner som Elling-, Doktor Proktor-, Flåklypa- og Askeladden-filmene, samt TV-suksessen Lykkeland, opplevde et bratt omsetningsfall i fjor. Selskapets driftsinntekter var på 105 millioner kroner, godt under halvparten så mye som i 2018, da selskapet omsatte for 266 millioner. Resultat før skatt endte på nærmere fem millioner, ned fra snaut åtte millioner året i forveien.

Daglig leder Synnøve Hørsdal forklarer at svingningene skyldes store enkeltprosjekter som gjerne går over flere år, men som først regnskapsføres det året prosjektet har premiere.

– Aktiviteten i selskapet er ganske jevn, men på grunn av prosjektenes størrelse får dette store utslag i regnskapet. I 2018 hadde vi fire premierer, inkludert noen veldig store produksjoner, som Lykkeland. Disse prosjektene har gått over flere år. I 2019 hadde vi kun én premiere, og fikk derfor langt lavere omsetning i regnskapet. Vi har klart å holde et noenlunde jevnt volum de siste årene, og i en bransje som er så styrt av enkeltprosjekter er det en av de store utfordringene, sier Hørsdal.

– Veldig hardt rammet av coronapandemien

– På hvilke måter har coronapandemien påvirket dere?

– Filmbransjen har blitt veldig hardt rammet av coronapandemien. Økonomien i filmprosjektene er avhengig av kinovinduet som en viktig driver. Så langt har vi innholdsleverandører blitt helt oversett i kompensasjonsordningene. Mens kinoene har blitt kompensert gjennom Kulturrådet, har vi som leverer filmene – og som er grunnen til at de eksisterer – fått null i kompensasjon.

Maipos filmproduksjon “Flukten over grensen” gikk på kino da Norge ble nedstengt i mars, og Hørsdal anslår at selskapet har tapt cirka en million kroner i inntekter som følge av nedstengingen.

Måtte stenge ned flere produksjoner

– Vi hadde også to prosjekter i forarbeid som måtte stenges ned og settes på hold. Det var andre sesong av “Lykkeland” og spillefilmen “Thomas i superposisjon”. Kostnader for å sette disse produksjonene på hold, nye oppstartskostnader og coronarelaterte ekstrakostnader er estimert til henholdsvis ti og to millioner kroner. Deler av dette blir kompensert av Norsk filminstitutt og NRK, sier Hørsdal.

Hun forteller at de nå har startet opp prosjektene igjen, og fremover vil jobbe med fem ulike prosjekter, inkludert andre sesong av “Lykkeland” og “Maltesergåten”, som er basert på Jørn Lier Horsts Clue-bøker. I tillegg har de premiere på spillefilmen “Dianas bryllup” fredag 11. september, til tross for fortsatt redusert kapasitet på kinoene.

– Vi mener at vi må gjøre norsk innhold tilgjengelig for publikum for å holde publikumsandelen på norsk film oppe, og jobber hardt for å få kompensasjon for tapet som er påført gjennom statens sterke restriksjoner. På fly og buss kan du sitte på hvert sete, men på kino må det være to tomme seter mellom hver besøkende, påpeker Hørsdal.