Blant Norges befolkning på 5,4 millioner mennesker fantes det allerede en million fritidsbåter før coronaen slo til. Og etter at samfunnet åpnet opp igjen, løp folk som gale til båtbutikkene for å sikre seg en sommer på vannet.
– Vi fikk et veldig høyt salg og veldig høy aktivitet gjennom april, mai, juni og juli, sier Bergaas. Men selv om mange forhandlere gikk tomme, gjør ikke Norboat-sjefen regning med at totalsalget for 2020 blir veldig mye høyere enn året før.
– Når salgstallene kommer i desember, er det ikke sikkert antall solgte båter har gått så veldig mye opp sammenlignet med 2019. Noen tok produksjonen brutalt ned i mars, og det tar tid å starte opp igjen. Ingen skrudde produksjonen opp da coronaen kom, forteller Bergaas.
Skuffende sommerferievær
I tillegg har båtbransjen lært av foregående dårlige år og sitter med mye mindre lagerbeholdning enn før.
Bergaas tror imidlertid mulig reiseforbud til utlandet trumfer det dårlige sommerværet mange opplevde i feriemånedene. Men endel førstegangskjøpere vil nok kvitte seg med båten i høst, tror han.
– I år har også bruktbåtmarkedet blitt støvsugd, men hva skjer til høsten? Det kan jo hende at noen synes det var for dårlig vær eller for mye bølger. Det er naturlig at det kan komme endel til salgs når mange har kjøpt båt for første gang, slik vil det alltid være.
I år har også bruktbåtmarkedet blitt støvsugd, men hva skjer til høsten? Det kan jo hende at noen synes det var for dårlig vær eller for mye bølger.Leif Bergaas, Norboat
– De finner ut at båtliv ikke er noe for dem?
– Ja, det man må regne med, men likevel tror jeg at mange vil forbli båtfolk. Selv om halvparten skulle dette av lasset, så har det som har skjedd i år totalt sett bidratt til å rekruttere folk til båtlivet. Men det kan komme endel brukte båter til salgs til høsten. Og når det kommer flere båter enn kjøpere, kan det resultere i gunstige priser for kjøperne. Men det gjenstår å se, det vet vi faktisk ikke, sier Bergaas.
– Hva blir det mest spennende for bransjen neste år?
– Selv om det skulle bli mulig å reise til utlandet neste år, tror jeg mange har fått sansen for å feriere i Norge. Men jeg tror coronaeffekten vil henge igjen, kanskje i flere år, dermed tror jeg på et positivt år for båtbransjen også i 2021, spår Bergaas.
Fylte opp med kommisjonsbåter
Salgssjef Jarle Bentsen i Arendal Bådsenter, som er en del av konsernet som også inkluderer Grimstad og Kristiansand Bådsenter, vil ikke spå om neste sesong og nøyer seg med å si det blir “spennende”.
– Vi hadde det beste året noen gang i 2019, og allerede nå er vi betydelig over det nivået. Det blir definitivt spennende å se hva neste år vil bringe. Vi har aldri hatt en slik etterspørsel som vi har hatt i år, sier Jarle Bentsen.
Vi hadde det beste året noen gang i 2019, og allerede nå er vi betydelig over det nivået.Jarle Bentsen, Arendal Bådsenter
I juli var det så glissent i lokalene ved E18 på Stoa ved Arendal at folk lurte på om de var i ferd med å legge ned. Derfor tok salgssjefen kommisjonsbåter inn i butikken for å fylle opp salgshallen. Det har han aldri skjedd før. I normale år skjer det et fåtall ganger at folk spontant kjøper båter til rundt halvannen million, i år har det skjedd flere ganger.
– Hva har vært mest populært?
– Alle størrelser, men de største båtene, fra 1,2 til 1,6 millioner kroner, gikk først. De vi får tak i blir solgt med en eneste gang. Hverken Ibiza eller Finnmaster har båter på lager som vi kan få omgående. Så det blir levering for neste sesong, sier salgssjefen.