Med over tusen show i bagasjen har Nilsi blitt en landets mest brukte og profilerte komikere. Det betaler seg godt, viser de ferske regnskapstallene for 2019. Komikerens selskap Gøyalt hadde driftsinntekter på over 3,3 millioner kroner i fjor, en økning på drøyt 70 prosent fra året før. Siden det første regnskapsåret i 2014 har Gøyalt sopt inn inntekter på til sammen 15,5 millioner kroner.
I notene til regnskapet fremkommer det at Nilsi utbetalte en lønn til daglig leder, seg selv, på snaut 560.000 kroner. Nesten to millioner kroner ble gitt som konsernbidrag til komikerens holdingsselskap Aadne Holding, som hadde en egenkapital på 2,3 millioner kroner ved utgangen av året.
På spørsmål om en kommentar til regnskapstallene, svarer komikeren:
– Jeg har ikke så mye å si om det, annet enn at det var et fint år med mange gøyale show.
Et av showene som Nilsi var del av i året som gikk, var Humorgalla. Sammen med Else Kåss Furuseth og Tore Sagen valfartet de rundt omkring i landet, med opptredener i blant annet Bergen, Harstad og Kristiansand. I tillegg til standupshow holder Nilsi foredrag og stiller som konferansier.
Fått juling på børsen
Utenom sine heleide selskaper sitter komikeren fra Andebu på to mindre aksjeposter i Targovax og Nordic Nanovector, selskaper som fokuserer på kreftpasienter. Sistnevnte har fått solid juling på børsen så langt i år – 25 prosent av markedsverdien er forduftet. Targovax har økt med 50 prosent den siste måneden, men er likevel ned 2 prosent i år.
Gjennom holdingsselskapet sitt eier komikeren Gøyalt, samt 12 prosent av underholdningsselskapet Feelgood&istage. Sistnevnte selskap er en av Norges største private teaterprodusenter og har 36 artister i stallen, deriblant Harald Eia, Sigrid Bonde Tusvik og Thomas Giertsen.
Feelgood&istage fikk en omsetning på snaut 57 millioner kroner i 2019, opp 20 millioner kroner fra året før, med et resultat før skatt på fem millioner kroner. Majoritetseieren her er produksjonsselskapet Feelgood Scene Film og TV.
Alternativ standup
Feelgood&istage, som vanligvis har mange show på tapeten, har fått føle på coronakrisen. Med stengte show og tomme saler har selskapet måttet tenke alternativt. Det har satt opp “standup på nett”, hvor man kan kjøpe eller leie film av tre ulike show.
Nilsi, som vant Komiprisen for Årets gjennombrudd i 2011, gleder seg til å se salene fulle igjen.
– Som alle andre i bransjer er jeg nå spent på hvor lenge coronasituasjonen varer, og håper vi etter hvert kommer tilbake til normalen og at publikum er i salen, sier han.