<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Stoppet tradere i shorts

Amundsen Sport passerer 100 millioner kroner i omsetning og ser mot det amerikanske markedet. I år var shortsene deres så populære at de valgte å stoppe spekulanter som kjøpte store kvanta for videresalg.

Setter kurs over dammen: Jørgen Amundsen, hovedeier i Amundsen Sport, passerer 100 millioner kroner i omsetning og ser mot det amerikanske markedet.  Foto: Privat
Inside

Det lille, eksklusive nisjemerket med base i Oslo vest er ikke lenger så knøttlite. I selskapets ellevte leveår leverer det nisifret omsetning for første gang, etter å ha vokst med 30, 40 og 50 prosent de siste årene.

– Å passere 100 millioner har vært et mål og noe vi har jobbet mot over lang tid, så det blir en liten milepæl, medgir Jørgen Amundsen (43), selskapets gründer og største eier med 31 prosent.

Å passere 100 millioner har vært et mål og noe vi har jobbet mot over lang tid.
Jørgen Amundsen, hovedeier Amundsen Sport

– Hvordan forklarer du veksten?

– Omsetningen er godt spredt over flere kategorier, produkter, kanaler og markeder. Vi er fremdeles størst i Norge, men spesielt USA har begynt å komme bra. Det er fortsatt små tall der, men vi begynner å se litt moment. Et av våre største mål i kommende periode er å lykkes i enda større grad utenfor Norge.

– Hvorfor satser dere spesielt i USA?

– Vi har alltid synes det er et spennende marked. Vi ser også at merkevaren og produktene våre blir godt mottatt. Alt nordisk får positiv mottagelse, og merkevarenavnet Amundsen, med de historiske elementene, slår an. I tillegg er det et stort marked som ligger ganske urørt for oss, sier Amundsen, som er utdannet industridesigner og er tippoldebarnet til polarhelten Roald Amundsens fetter.

Alt nordisk får positiv mottagelse, og merkevarenavnet Amundsen, med de historiske elementene, slår an.
Jørgen Amundsen, hovedeier Amundsen Sport
Gir gass: Jens Chr. Løvenskiold er sjef for Amundsen Sports Inc. i Colorado og leder USA-satsningen. Foto: Amundsen Sport

God etterspørsel

Skjønt litt har man allerede prøvd seg over there. Jens Chr. Løvenskiold leder Amundsen Sports Inc. i Colorado. I 2017 fikk han oppdraget med å bygge opp merket i det små, og nå har han tre ansatte i vintersportstaten.

– Vi har gått fra å jobbe “fra garasjen” til å få ordentlig showroom, og nå har vi fokus på å utvikle organisasjonen ytterligere der borte, sier hovedeieren.

– Hvordan ser salget ut totalt for kommende vinter?

Vi opplever at kundegruppen vår, med unge, sporty mennesker, har et sug etter produktene våre, hvilket sørger for god etterspørsel. Men etter corona lurer jo alle på hva et “normalår” er. Hvor mye ekstra boost fikk man fordi mange har vært mye hjemme og det har vært lite annet å bruke penger på enn ting til tur og friluftsliv? Vi håper det er en vane som er blitt permanent, sier Amundsen.

Long i shorts

Benklær har alltid vært en bærebjelke for selskapet, som startet med at gründeren utviklet en teknisk nikkers. Mer enn 40.000 slike knebukser er solgt fra oppstarten i 2010. Etter noen år lanserte selskapet også shorts til rundt 1.500 kroner pr. stk. som har truffet usedvanlig bra i markedet. I fjor skrev Kapital at 10.000 shorts ble solgt i rekordfart i 2020. Butikkene ble utsolgt tidlig, og flere ekspeditører ble spurt om de kunne selge shortsen de stod og gikk i.

– Greide dere å holde like bra trykk i shorts-salget i sommer?

– Ja, absolutt. Det var mer at folk ikke fikk tak i dem. Til slutt måtte vi stoppe noen privatpersoner som kjøpte opp mot 60–70 shortser fra vår nettbutikk og siden solgte dem til mye høyere pris på Tise, Finn og lignende nettsteder.

Til slutt måtte vi stoppe noen privatpersoner som kjøpte opp mot 60–70 shortser fra vår nettbutikk og siden solgte dem til mye høyere pris.
Jørgen Amundsen, hovedeier Amundsen Sport

– Tradere i shorts?

Ja. Det er gøy og helt greit at noen kan tjene noen penger på det. Men til slutt kjøpte disse personene opp litt vel mange shortser, og da måtte vi stoppe det, svarer Amundsen, som bevisst holder igjen litt på bestillingene til fabrikken.

– Du ønsker ikke å selge Amundsen-klær på outlet?

– Nei, på ingen måte. Det er derfor vi har hatt veldig selektiv distribusjon gjennom alle de elleve årene. Vi har bare rundt 50 forhandlere i Norge. Vi verner om de samarbeidspartnerne vi har og det som fungerer godt, i stedet for å maksimere overalt for å få kortsiktig gevinst, sier hovedeieren, som satt igjen med 5,6 millioner kroner på bunnlinjen i fjor.

Litt uvanlig er det også at gründeren selv, hans venner og ansatte figurerer i reklamer for klesmerket.

– Jeg tror en av grunnene til at det fungerer så godt i sosiale medier er at folk ser at det ikke er et profesjonelt reklameopplegg med modeller, stylister og fotografer, på samme måte som andre selskaper som bruker. Vi tar bare med oss et kamera og knipser i vei når vi er ute på tur og tester utstyr.

Utelukker ikke salg

Også på vekstambisjoner skiller Amundsen seg fra andre i bransjen. Hensikten er å beholde kvalitet og det eksklusive preget.

– Vi skal ikke over tid ligge på 50 prosent vekst. Vi har et produksjonsnettverk av små fabrikker rundt om i Europa og må passe på at vi vokser sammen med fabrikkene.

– Hvis et oppkjøpsselskap kommer med et bra bud, selger dere selskapet da?

– Det er merkevaren som er avgjørende, ikke eierskapet. Med det mener jeg at eierskapet bør tilpasses det som til enhver tid er mest hensiktsmessig for merkevaren. Det kan tenkes at senere faser krever en endring i eierskapet, men for øyeblikket mener vi det er godt forankret i dagens struktur.

Det er merkevaren som er avgjørende, ikke eierskapet.
Jørgen Amundsen, hovedeier Amundsen Sport