Underskudd for Ylvis-brødrenes produksjonsselskap

Omsetningen i Ylvis-brødrenes produksjonsselskap Concorde TV fortsatte å falle i pandemiåret, og for første gang på ti år gikk virksomheten i fjor med underskudd.

Passerte milliarden: Ylvis-videoen “The Fox” har blitt spilt av mer enn en milliard ganger på YouTube. Men populariteten reddet ikke lønnsomheten i brødrenes produksjonsselskap, som gikk med underskudd for første gang i fjor. Foto: Steve Marcus/Reuters/NTB
Inside

CFO

Techstep ASA • Oslo

Underholdningsduoen Vegard og Bård Ylvisåker eier halvparten av Concorde TV, som tidligere i år sto bak programmet Kjør meg til OL, der komiker Magnus Devold prøvde å komme seg til Japan og Tokyo i forkant av de olympiske lekene.

Tidligere har kjente TV-show som Ylvis Live og Stian Blipp Show stått på plakaten, mens nykommeren Maria Stavang har vært på luften med “Voksensmerter”. Ylvis-brødrene er bestevenn med TV Norge/Discovery, og der gikk også serien “Ylvis på holmen med Calle og Magnus”.

Underskudd

Men hverken det kjente merkenavnet Ylvis eller gamle og nye komikere har tilsynelatende klart å holde humøret oppe hos regnskapsføreren. Etter toppåret 2018, da omsetningen var på 43,5 millioner kroner, falt inntektene dramatisk til 25 millioner i 2019. I fjor var det duket for ytterligere nedgang til 16,6 millioner kroner.

Pandemien satte selvfølgelig sitt preg på tallene til Concorde TV, og selskapet mottok til sammen 375.000 kroner i kompensasjon for tapt omsetning i seks av årets måneder. 2020 endte med et underskudd på en drøy million kroner.

Det er verdt å bemerke at Concorde TV i fjor gjennomførte en fisjon og skilte ut et selskap med det klingende navnet Co I.p. Dette selskapet hadde en omsetning på 2,3 millioner kroner og et overskudd på 1,3 millioner kroner. Det har ikke lykkes Kapital å få en kommentar fra Concorde TV til tallene.

Solide utbytter

Begge de to Ylvis-brødrene sitter på 24,3 prosent av aksjene i både Concorde TV og det fisjonerte selskapet, gjennom sine 100 prosent eide investeringsselskaper. Her har lønnsomheten vært svært god de siste årene.

Vegard Ylvisåker eier selskapet FeelFood, mens lillebror Bård har samlet sine interesser i Moviebox. Ingen av disse selskapene har kommet med 2020-regnskap, men fra de tre foregående regnskapene leser vi at Vegard Ylvisåker har tatt ut tolv millioner kroner i utbytte, mens Bård hentet ut ti millioner. Det ble neppe samme takt i utbyttebetalingene etter fjoråret.

Ylvis ble internasjonale stjerner etter at videoen “The Fox” ble en hit både på nett og radiostasjoner i 2013. Vi ser på YouTube at revesangen nå har passert en milliard visninger. Videoen med hyllesten til Jan Egeland må så langt nøye seg med 18 millioner klikk.