Vectura har fortsatt store leveringsproblemer

I over et år har landets største distributør av alkohol, Vectura, jevnlig kansellert tusenvis av ordre fra Vinmonopolet. Situasjonen er fremdeles fastlåst, og Vinmonopolet har måttet publisere en advarsel.  

Fungerer ikke: Vectura har brukt 1,2 milliarder kroner på å automatisere gigantlageret sitt på Gjelleråsen utenfor Oslo, men i godt over ett år har de hatt store problemer med flaskeplukksystemet.  Foto: Iván Kverme
Inside

“Vectura, atter, atter en gang.”

Slik lyder tittelen på en e-post fra direktør for kategori og innkjøp i Vinmonopolet, Geir Mosether, til alle Vinmonopolets butikksjefer som ble sendt ut i slutten av mai. Kapital har tidligere avdekket hvordan Vectura, siden coronapandemien inntraff i mars i fjor, har kansellert tusenvis av ordre grunnet systemproblemer ved deres milliardanlegg på Gjelleråsen. 

Sterk kritikk: Direktør for kategori og innkjøp i Vinmonopolet, Geir Mosether, opplyser at polet foreløpig ikke har fått noen forsikringer om at situasjonen skal bli utbedret. Foto: Vinmonopolet

Til tross for stor frustrasjon fra både importører og polet selv ser det ikke ut til at Vectura har greid å bedre situasjonen. Mosether skriver: 

Vectura gir oss fremdeles store utfordringer med forsinkelser og nullinger, det er veldig krevende å stå i. Det er mange forsinkelser, det gis heller ikke alltid meldinger om avvik. Vareforsyning melder alle avvik som blir gjort kjent for oss. Dette er krevende for dere og for oss, og høyst beklagelig. Årsaken til manglende kommunikasjon er nok at de operative ansvarlige hos Vectura mister oversikt når ting ‘koker’ som verst. Dette er en daglig utfordring for oss.

Mosether poengterer overfor Kapital at Vinmonopolet er svært bekymret over stadige leveringsutfordringer fra Vectura.

Advarer kunder 

Vectura er den desidert største distributøren som leverer til Vinmonopolet. Årlig leverer selskapet mellom 50 og 53 prosent av alle viner som blir solgt på polet. Den pågående situasjonen med leveringsproblemer handler om flaskeplukksystemet på deres lager, og rammer bredden i polets utvalg. 

Det vil si at volumvarene som finnes på polets basisutvalg, og som fysisk er til stede i butikkhyllene, i hovedsak blir levert. Polets bestillingsutvalg er derimot hardt rammet. 

Forenklet kan man si at 90 prosent av salget på Vinmonopolet går gjennom basisutvalget – varer som er i butikkene. Men 90 prosent av polets utvalg finner du i bestillingsutvalget. For å illustrere poenget: I bestillingsutvalget finner du 20.739 varelinjer, mot 1.600 i basisutvalget. Situasjonen i dag er at Vinmonopolet har måttet publisere en advarsel om utfordringer med bestillingsutvalget på sine nettsider: 

– Utfordringen er selvsagt alvorlig gitt at leverandørene har leveringsplikt. Alle ordre med negativ lagerstatus medfører et dårlig kundemøte for oss, og det tar vi på det største alvor, sier Mosether. 

Utfordringen er selvsagt alvorlig gitt at leverandørene har leveringsplikt. Alle ordre med negativ lagerstatus medfører et dårlig kundemøte for oss.
Geir Mosether, direktør for kategori & innkjøp i Vinmonopolet
Advarer: Vinmonopolets kunder kan i disse dager finne denne meldingen på polets nettsider. Foto: Vinmonopolet

– Får ingen forsikringer

Vectura er eid av importgiganten Arcus, som nylig fusjonerte med finske Altita. Vinmonopolet har nå kontakt med ledelsen der.  

– Det er kontakt mellom vår toppleder og konstituert konsernsjef i Arcus, Sigmund Toth. Vectura har ikke gitt oss noen forsikringer om full løsning, utover at det jobbes med tiltak, sier Mosether. 

Han opplyser at Vinmonopolet jobber mye mot Vectura på tiltakssiden for å se etter løsninger. 

– Vi holder blant annet igjen ordrer slik at de ikke «nulles» men «kun» blir forsinket. Med andre ord, vi gjør det meste som kan gjøres for at kundene kan få sine varer som bestilt.

Kapital har stilt Vectura flere spørsmål angående kritikken fra Vinmonopolet. Fungerende kommunikasjonsdirektør i Arcus, Per Bjørkum, gir følgende korte svar på vegne av Vectura i en melding: 

– Vi jobber knallhardt med å bli bedre, i en tid med fortsatt ekstremt og unormalt høyt volum.

Vi jobber knallhardt med å bli bedre, i en tid med fortsatt ekstremt og unormalt høyt volum.
Per Bjørkum, fungerende kommunikasjonsdirektør i Arcus