Shanghai-Heidi tar rattet

“Som nordmann i Shanghai øker antallet forespørsler om å hjelpe til med stemmegjenkjenning for elektriske kjøretøy raskt. Så hvis du kjøper en kinesisk elbil i fremtiden, og du må snakke med finnmarksdialekt til den, så vet du hvorfor.”

Ettertraktet morsmål: Heidi Berg, norsk konsulent i Shanghai, på oppdrag hos den kinesiske bilprodusenten Nio. Her ved super-SUV'en ES8. Foto: Privat
Inside

Slik lød nylig en spøkefull melding på sosiale medier fra Heidi Berg, tidligere Telenor-medarbeider og kommunikasjonssjef i Norfund. I 2018 flyttet hun til Shanghai og driver nå sitt eget konsulentfirma, Shanghai-Heidi, i Kinas største by. Der jobber hun for å øke forståelsen av hva som skjer i det digitale Kina blant nordiske selskaper og organisasjoner. 

Da forespørselen om å bidra med sin norske stemme kom fra elbilprodusenten Nio, slo hun til, mest av nysgjerrighet.

– Jeg sa ja første gang fordi jeg synes det var spennende å se hvordan dette fungerer, forteller Berg til Kapital. Hun har lest inn tekst til bruk for en type smart speaker, “skru på alarmen” og “skru på lyset”, men også mye tekst knyttet til å kjøre bil, som “finn raskeste vei til Oslo”. Berg har også hjulpet Nio, også omtalt som Kinas svar på Tesla, med å forstå hva som kan være interessante bruksområder for voice assistant i en bil i Norge, og hvordan dette skiller seg fra Kina.

– En av mine tilbakemeldinger er at de ikke bør ha samme type tegnefilm-stemme som i Kina: Her liker voksne ting som er “søte” og barnslige. Det er for eksempel ikke uvanlig at voksne har på seg Mikke Mus-genser, og luksusmerker samarbeider med Disney om å lage kostbare klær for kinesere av typen som bare barn ville ha brukt hjemme, forteller hun og legger til:

– I tillegg er det også stor forskjell i bruksområder for biler her og i Norge, og vi snakket for eksempel mye om det å kjøre bil til hytta og hva som kan være relevant i en slik sammenheng.

Utfordrer Audi: Nios SUV ES6 kan trolig best sammenlignes med Audi e-tron, som er bestselgeren av elbiler i Norge i år. Foto: Bloomberg

Kineserne kommer

Nio har klare planer om å satse på vårt elbilparadis i nord, og fabrikken har sogar ansatt en kineser som har bodd lenge i Norge. Oppstartsselskapet, som ble etablert i 2014, er blant tre produsenter av premium-elbiler som begynner å skille seg ut som mest aktuelle for det europeiske og amerikanske markedet, sammen med Xpeng og BYD, der sistnevnte har investoren Warren Buffett tungt inne på eiersiden.

Ifølge Elbil.no tyder det meste på at Nio får innpass i det norske markedet i løpet av 2021. Og den første modellen blir etter alt å dømme blir SUVen ES6, som trolig best kan sammenlignes med Audi e-tron 50 / 55 quattro – ikke minst fordi den har fått en coupéaktig avlegger, kalt ES6, som minner om Audis Sportback-utgave av e-tron.

– Det er på det rene at kinesiske produsenter går inn i Norge for fullt neste år, og jeg tipper det vil komme seks–syv nye kinesiske elbiler inn på markedet i løpet av året. Norge er et av de landene som disse produsentene har prioritert tidlig, sier Christina Bu, leder for den norske Elbilforeningen.

– På grunn av vårt gunstige avgiftssystem?

– Det er én ting, men nå begynner elbiler å konkurrere bedre og bedre med fossile biler. Elbilsalget har mer enn doblet seg i Europa i løpet av 2020 på grunn av strengere restriksjoner fra EU som medfører at bilprodusenter må lage elbiler for å oppfylle klimakrav. Men Norge er også et spennende land å gå inn i, fordi det er et modent elbilmarked med erfarne og krevende forbrukere.

– Tror du nordmenn har motforestillinger mot å kjøpe bil fra Kina?

– Det har jeg også lurt på, men det virker som folk er åpne for det. Polestar selger veldig bra og har allerede levert mye biler fra sommeren av, men de har en kobling til Volvo som folk jo er trygge på, sier Bu.

Christina Bu, leder i Elbilforeningen foran ES8 i NIO House i Shanghai. Foto: Privat

20–30 nye elbiler i 2021

Hun forteller at kinesiske MG også har solgt bra.

– De konkurrerer bra på pris, hvilket muliggjør bilkjøp for flere. Fremover kommer vi også til å se flere og flere kinesiske premium-biler på markedet, forteller Bu, og legger til at disse bilene er knyttet til AI eller kunstig intelligens.

– Tale-styrte og selvkjørende biler i kommersiell sammenheng – hvor langt unna er det i Norge?

– Systemene i Polestar og Volvo bygger på Google Assistant, og nå kommer også flere kinesiske AI-løsninger. Poenget med denne digitale assistenten er først og fremst at føreren skal kunne operere funksjoner i bilen med stemmen, fremfor å trykke og fikle med ting og kan hende bli mindre oppmerksomme sjåfører. Og i ytterste konsekvens bidrar AI-teknologi til å muliggjøre selvkjørende biler på sikt, som et endelig mål, sier Bu.

Elbilandelen i Norge ligger hittil i år på over 50 prosent av nybilsalget, etter å ha kommet sterkt tilbake i høst (over 60 prosent i september og oktober) som følge av at pandemien bød på leveranseproblemer i løpet av våren og sommeren. Audi e-tron er salgsvinner med nesten 9.000 solgte biler. Det er ventet 20–30 nye elbilmodeller på markedet i Norge i løpet av 2021.