Kunstens bad boy tegner sitt liv

Prostitusjon, narkotikamisbruk, homopolitikk, kapitalkritikk, angst og paranoia blir ingredienser når Norges verdensstjerne innenfor billedkunst, Bjarne Melgaard (52), etter planen debuterer som tegneserieskaper i anledning Gateavisas 50-årsjubileum. Utgivelsen blir en selvutleverende fortelling kalt “A whore without a client”.

Ikke Donald Duck & Co: Bjarne Melgaard lager en delvis selvbiografisk tegneserie om sitt liv i anledning Gateavisas jubileumsutgave. Foto: NTB Scanpix
Inside

Hyperproduktive Melgaard er i ferd med å legge nok en kunstgenre til sin innholdsrike CV. Men det blir trolig langt ifra Donald Duck og Mikke Mus når 52-åringen produserer sin første tegneserie i samarbeid med Gateavisa. Rått og ufiltrert tusjer Melgaard uhemmet ut om ovenfor nevnte tema. Og vi kan legge til rus, psykisk sykdom, korrupsjon og maktmisbruk i den potente cocktailen. Også norsk kunst- og kulturliv og den internasjonale kunstverdenen får visstnok gjennomgå, ifølge omtalen av prosjektet som Kapital har fått tilgang til.

Foruten billedkunst har Melgaard tidligere skrevet et dusin romaner, produsert syv filmer og har nå også begynt å utforske VR-kunst. Hans hovedgeskjeft, billedkunst, har resultert i 45 separatutstillinger verden rundt og innbragt anslagsvis opptil 100 millioner kroner i salgsinntekter. Alt dette gjør at Melgaard regnes som Norges mest suksessrike billedkunstner etter Munch. Og med sitt ekspressive og direkte uttrykk i skildringer av ekstremsex og dop er han også blitt kalt samtidskunstens bad boy.

Signerte intensjonsavtale

Melgaard signerte i slutten av april en intensjonsavtale med Gateavisa om å produsere sin første tegneserie med planlagt utgivelse i sommer/ høst. Etter beskrivelsen skal han ta leseren med på opp- og nedturene i sitt eget liv; fra nyetablert kunstner i 1990-tallets Oslo, via internasjonalt gjennombrudd og frem til i dag med coronakrisen. Det fremgår av søknaden fra Futurum Forlag, som står bak den anarkistiske publikasjonen Gateavisa, hvor man ber Kulturrådet om 300.000 kroner i statsstøtte til prosjektet. Søknaden kommer etter en ekstraordinær utlysning i forbindelse med coronasituasjonen som har skapt store problemer for mange kunstnere. Tildelingene er et supplement til de faste tilskuddsordningene, og vedtak om hvem som får penger kan forventes offentliggjort tidligst 10. juni, skriver Kulturrådet på sine nettsider.

Rebelsk 50-åring: Gateavisa feirer et halvt århundre som motpol til autoritære, puritanske og kommersielle krefter i norsk offentlighet. Hva passer bedre enn en tegneserie av Bjarne Melgaard? Foto: Faksimile Gateavisa

I søknaden heter det at Melgaard gjennom tegneserien beskriver baksiden ved å være såkalt superstjernekunstner. “Men mest av alt gjør Bjarne narr av Bjarne. Tegneserien viser i stor grad kunstnerens talent for humor og evne til selvironi,” står det å lese i søknaden fra Futurum Forlag og sjefredaktør og daglig leder i Gateavisa, Emil Finnerud. Sistnevnte er selv utøvende billedkunstner, utdannet ved London Metropolitan University, og er tidligere leder i Norsk Kritikerlag seksjon kunst og mangeårig journalist og kunstredaktør i gratisavisen Natt&Dag.

2.000 eksemplarer

Finnerud estimerer i søknaden et førsteopplag på 2.000 eksemplarer for Melgaards tegneserie – med mulighet for å trykke opp flere eksemplarer basert på etterspørsel. Salgsprisen pr. hefte er ikke satt, men redaktøren antar, basert på tilbakemeldinger fra bransjen, at 350 kroner er smertegrensen for denne type publikasjoner. Om det første opplaget selges til maksprisen som Finnerud antyder, vil det innbringe 700.000 kroner, og dersom søknaden om statsstøtte på 300.000 kroner innvilges, vil det bety at prosjektet kan regne med totalt en million kroner i inntekter ved 2.000 solgte tegneseriehefter.

Tegneserie-scoop: Redaktør Emil Finnerud og André Ørvik i Gateavisa har fått Bjarne Melgard til å bidra med en delvis selvbiografisk tegneserie til avisens jubileumsutgave. Foto: NTB scanpix

I samråd med kunstneren velger Gateavisa etter planen å presentere tegneserien som en replika av spiralblokken som kunstneren har tegnet serien på. Dermed vil leserne oppleve det som om de blar i tegneblokken til kunstneren. Både Melgaard og Gateavisa har ønsket å unngå konvensjonelle fortellergrep og utforming, og man har derfor droppet tegneseriens tradisjonelle rutenett. Om leseren ønsker det, kan tegningene rives ut av blokka enkeltvis og henges på veggen, lyder tipset i søknaden. Det betyr at man kan glede seg over Melgaard-verker hjemme i sin egen stue – til en meget billig penge. På det meste har enkeltarbeider av kunstneren blitt solgt for flere millioner kroner, dog i mye, mye større formater.

– Er prosjektet med Melgaard avhengig av statsstøtte for å bli realisert?

– Nei, planen er å komme ut med dette uansett. Vi har noen egne midler og alternative måter å fikse dette på. Vi har søkt om støtte til trykking både hos Fritt Ord og Kulturrådet, men dette er et helt overkommelig prosjekt for oss, sier Gateavisa-redaktør Emil Finnerud.

– Hvor stort er det for Gateavisa å få til et samarbeid med Bjarne Melgaard?

– Det er helt klart stort for oss. Vi setter veldig stor pris på at Bjarne Melgaard var interessert, og samarbeidet har gått helt fint. Det jeg har sett av tegneserien hittil virker veldig morsomt og bra satirisk, forteller Finnerud til Kapital. Han er blant de nye fjesene som tok over Gateavisa i 2017 og som nå vil rette avisen inn mot yngre lesergrupper. 

Det er helt klart stort for oss. Vi setter veldig pris på at Bjarne Melgaard var interessert, og samarbeidet har gått helt fint.
Emil Finnerud, Gateavisa

 Hva tror du om det kommersielle potensialet for Melgaard-tegneserien?

– Vi tror absolutt det er en interesse for tegneserien, Melgaards første, også utenfor de vante kulturkretsene. Tegneserien er i tillegg skrevet på engelsk, så internasjonal distribusjon og lansering er også planlagt. Det blir for øvrig første gang Gateavisa blir å få tak i utenfor Norge, sier Finnerud, som legger til at dette er avisens jubileumsutgave og utgivelse nummer 200.

Perfekt match

Som følge av kunstnerens egen preferanse er tegneserien skrevet på engelsk, et skriftspråk Melgaard mener han uttrykker seg bedre på enn norsk. Grunnet kunstnerens store popularitet i hele verden ser de involverte partene på internasjonal distribusjon og eksport av tegneserien som en naturlig del av prosjektet. Og man ønsker for eksempel å holde lanseringsfester med Melgaard i London, Paris, New York og Berlin. Utover trykksaken og eget nettsted ønsker man også å ta i bruk flere plattformer for å distribuere tegneserien, inkludert sosiale medier, pressepakker til norske og internasjonale redaksjoner, strømming av videointervju med Melgaard og utstilling på galleri BOA i Oslo.

Hvorfor Gateavisa har valgt å samarbeide med Melgaard forklarer redaktøren slik, ifølge søknaden:

“Etter vårt syn passer han Gateavisa perfekt. Han er uttalt anarkist, og drev sammen med forleggeren Frode Saugestad et kunstgalleri ved navn Norsk Anarkistisk Fraksjon i Oslo på 1990-tallet. Lik Gateavisa er Melgaard også en av ytterst få, offentlig kjente representanter for norsk motkultur og anarkisme i Norge. Vi anser samarbeidet som en god match, både ideologisk og estetisk. Melgaard er en trofast tilhenger av Gateavisa og har fulgt publikasjonen helt tilbake til 1980-tallet,” skriver Finnerud. Han legger også til at flere av Norges mest kjente tegneserieskapere har startet sin karriere i Gateavisa, og trekker frem navn som Steffen Kverneland, Christopher Nielsen, Knut Nærum og Waldemar Hepstein (pseudonym for Tor Lier, oversetter og redaktør for Norsk MAD, Pyton og Fidus).

– Utrolig provoserende og eksplisitt

Nylig avgått direktør og hovedkurator ved Astrup Fearnley Museet i Oslo, Gunnar B. Kvaran, reagerer med spontan latter og stor entusiasme når Kapital forteller ham at Melgaard planlegger tegneserie om sitt eget liv.

– Ho ho, det høres veldig spennende ut! Melgaard kan jo både imponere og provosere. Jeg er helt sikker på at dette blir et interessant prosjekt. Melgaard har hele tiden vært veldig selvbiografisk i sin kunst. Hans malerier er ganske personlige og ofte basert på personlige erfaringer. Hvilken type fortellerstruktur han vil velge i en tegneserie-sammenheng blir veldig spennende å se, undrer Kvaran, som har stått bak flere Melgaard-utstillinger ved Astrup Fearnley Museet.

– Tror du det blir en tegneserie som roper etter en aldersgrense?

– He he, det får vi se når den foreligger. Melgaard har jo vært utrolig provoserende og eksplisitt i sin fremstilling av seksualitet, homoseksualitet og sadomasokisme. Men han har også en blid og estetisk side, man vet aldri hva man kan forvente av Bjarne Melgaard. Han er en stor kunstner, og det vil alltid være interessant å se når han spiller ut sine verk, sier Kvaran.

Melgaard har jo vært utrolig provoserende og eksplisitt i sin fremstilling av seksualitet, homoseksualitet og sadomasokisme. Men han har også en blid og estetisk side, man vet aldri hva man kan forvente av Bjarne Melgaard.
Gunnar B. Kvaran

– Salgspotensialet for et slikt hefte?

– Dette blir å regne som et magasin eller en kunstbok, som trolig blir noe alle kan ha råd til, men det vil ikke få samme interesse fra samlere som enkeltstående kunstverk. På den annen side har Melgaard veldig mange tilhengere som følger ham som samlere, og i tillegg har han en stor fanclub verden rundt. Når Melgaard har hatt utstillinger, har de alltid vært veldig godt besøkt. Jeg tror han og hans samarbeidspartnere lett vil klare å selge selge et par tusen slike tegneseriehefter, spår Kvaran.

– Kjenner du til andre kunstnere av Melgaards kaliber som har laget tegneserie om sitt eget liv?

– Nei, jeg kommer ikke på noen annen kunstner!

Dødshuset røyk

I 2018 flyttet Melgaard tilbake til Norge etter 20 år i utlendighet. Som del av hjemkomsten til Oslo hadde kunstneren planer om å bygge “A House To Die In” på Ekely, et kombinert atelier og mausoleum, der Edvard Munch hadde sin bolig. Men etter frenetisk motstand blant naboene på Oslo vest gjennom flere år sa Oslo kommune endelig nei til byggeplanene i 2018. I mai i år skrev Kapital at Melgaard er innvilget 2,7 millioner kroner i statslønn over ti år gjennom Statens kunstnerstipend for etablerte kunstnere. Ifølge Kulturrådet er det kunstnerisk aktivitet og kvalitet som vektlegges i vurderingen av hvem som får penger, ikke behov.

Inside