<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Drinken: Mito.  Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

Jakter den ekte aperitivoopplevelsen på løkka

Antonio Corrado vil vekke sulten med historiens aller første aperitivodrink.

– Vi vil ikke kalle oss for en aperitivobar, for ordet er litt misbrukt i Norge. Det er mange steder som kaller seg for dette fordi de serverer negroni, men nesten ingen mat til, sier Antonio Corrado hos Mito Dråper & Biter i Oslo.

Som et av Grünerløkkas aller nyeste steder på serveringsfronten er tanken å ha det man i Italia ville kalt for en aperitivobar.

– Flere norske steder serverer kun veldig basic mat som oliven, nøtter, chips og kanskje en liten ostebit. Men det er ikke det som er aperitivo. Spesielt i Italia er dette et mye bredere konsept og virkelig en sosial happening, fortsetter Corrado.

Antonio Corrado (35)

Medeier og daglig leder på Mito og Scarpetta pastabar.

Bartenderen:  Antonio Corrado. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

Før middag går italienere gjerne ut og tar et par glass, som en aperol spritz, med litt snacks til. Hvorfor? For å utvide magen.

– I Milano, der det hele startet, finnes de beste aperitivi, og disse er bokstavelig talt en full middag. Gjestekokker lager konsepter, det arrangeres temakvelder, og man trenger ikke å gå på restaurant etterpå.

Dette ønsker Mito nå å gjenskape i hovedstaden, enten man ønsker litt snacks før middag, eller bli hele kvelden. De vil også ha et lunsjkonsept med fokus på såkalte maritozzi, som er romersk bakst med enten søtt eller salt fyll.

Skreddersydd aperitivo

I tillegg til de berømte bittersøte drinkene vil det også være en vinliste med rundt 50 til 60 viner, og deres egen øl skreddersydd til aperitivo, laget i samarbeid med Homborsund bryggeri.

– Mito er den aller første aperitivoen som ble funnet opp, på 1860-tallet. Den ble først servert i Camparino in Galleria i Milano.

Det er altså ikke snakk om Alfa Romeo-modellen, men en bittersøt drink perfekt før et måltid.

Mito

3 cl Campari

3 cl rød vermut

sitronzest til pynt

– Mito inneholder Campari fra Milano og søt vermut fra Torino. Derfor er den oppkalt etter disse to byene. Drinken er ganske sterk, men lettdrikkelig sammenlignet med en negroni. Tanken bak var å gjøre den bitre Camparien litt mykere med den veldig søte vermuten.

Campari består av hele 76 ulike urter, mens vermut er sterkvin tilsatt urter og aroma.

– For å kunne kalle noe en vermut må det brukes et visst antall urter, og regler må respekteres. Til eksempel har Martini Rosso mistet sertifiseringen sin og er ikke lenger en vermut. Nå står det aperitivo, og ikke vermut, på etiketten.

Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

Hell i uhell

Etter mito skjedde det en aldri så liten evolusjon på barkartet.

– Det kom mange turister til Italia, mest sannsynlig amerikanere, og mito var for sterk for dem. Derfor ble den friske drinken americano oppfunnet, som er en mito med en splæsj sodavann i.

Så kom urtebaserte drinker som perler på en snor. Greven Camillo hadde bodd mange år i London og la i 1919 til gin i sin mito, og skapte dermed negroni. I 1972 helte en barhjelp ved et uhell prosecco oppi i negronien istedenfor gin, og negroni sbagliato var blitt til, mens noulevardier var resultatet av en mito med bourbon i.

– Fyll et rocksglass med masse isbiter, hell over like deler Campari og rød vermut og rør godt rundt. Lek med vermuten om du vil ha drinken søtere eller sterkere og pynt med sitronzest.

Livsstil
Reportasjer