– Nå er det “revenge of the nerds”

Myreze er et lite selskap fra Bergen som har The Weather Channel på kundelisten, har teleportert kronprinsen og sagt nei til et av USAs største venture capital-fond. 

Virtuelt vær: Sendingene til The Weather Channel i USA er nå helt virtuelle etter at Myreze fikk overtalt kanalen.  Foto: Myreze
Tech

Det begynte med nyhetssendinger og værstudio, og fortsatte med teleportering av kronprinsen, et tomt stadion i Bukarest fylt med spillfigurer, og TV-sendinger på tvers av landegrenser. 

– Vi har flere nye kunder på gang, vi har straks noen avtaler i boks, men jeg får ikke lov å fortelle noe mer, sier daglig leder Bjørn Myreze i selskapet med samme navn som gründeren.

Allerede som 12-åring begynte Myreze med grafikk, animasjon og 3D, og det er en kombinasjon av alt dette som selskapet han etablerte for syv år siden nå fyller TV-skjermer over hele verden med. 

– Vi våget å satse innenfor en bransje som først nå har eskalert, men nå har det til gjengjeld virkelig tatt av, sier Myhre. – Jeg har gått fra å være en som kanskje er blitt sett på som litt rar fordi jeg valgte å tenke litt annerledes, gjøre ting litt annerledes. Men nå er det “revenge of the nerds”. 

– Dere skaper innhold på skjermen, i TV-sendinger, som egentlig ikke er der?

– Ja, vi har holdt på med metaverse de siste fem årene. Etter at Facebook skiftet navn til Meta er det blitt mer allment kjent at vi skal inn i et metaunivers, men der har vi vært ganske lenge, sier Myreze.

Jeg har gått fra å være en som kanskje er blitt sett på som litt rar fordi jeg valgte å tenke litt annerledes, gjøre ting litt annerledes. Men nå er det ‘revenge of the nerds’.
Bjørn Myreze

Nei til venture capital

Metaverse kan enklest forklares som en kunstig virkelighet, der samspillet mellom menneskene, de fysiske menneskene, skjer i en digital eller virtuell verden. Med corona og pandemi, med tomme arenaer og saler, har Myreze virkelig fått mulighet til å utfolde seg.

– For oss har det vært en tid før og en tid etter pandemien. Reisen før pandemien var beinhard. Vi startet selskapet med mine kredittkort, og jeg bodde på kontoret sammen med min kjære. Når de ansatte kom om morgenen, trodde de at vi var veldig tidlig på jobb hver eneste dag, men det var fordi vi faktisk bodde der.

For oss har det vært en tid før og en tid etter pandemien. Reisen før pandemien var beinhard.
Bjørn Myreze

Da pandemien kom, trodde Myreze at nå var det slutt. 

– Vi mistet merkelig nok ingen kunder, men alle flyttet budsjettene sine.

Omsetningen endte i de tre foregående årene på drøyt ti millioner kroner, men i 2020 ble tallet mer enn halvert til fem millioner. Med pandemi og en eksplosjon i behovet for digitalt og virtuelt innhold i alle kanaler tok det imidlertid helt av i det året som nettopp er avsluttet.

– I fjor omsatte vi for 25 millioner kroner, forteller Myreze.

– Hvordan så bunnlinjen ut?

– Det er ikke hundre prosent klart, men det ser ut som et overskudd på mellom fem og åtte millioner.

Til sammenligning har Myreze de tre siste årene hatt et samlet underskudd på fem millioner kroner.

– Dette er en bedrift som ikke har en eneste ekstern investor. Vi har ikke fått en krone i noen støtteordninger, selskapet er hundre prosent finansiert med mine kredittkort.

– Men nå kommer det snart investorer og banker på døren?

– Det har de gjort allerede. Et av de største venture capital-fondene i USA har allerede ringt, men de fikk nei.

Et av de største venture capital-fondene i USA har allerede ringt, men de fikk nei.
Bjørn Myreze

– Hva tilbød de av penger?

– Jeg kunne sagt hva som helst, og de hadde betalt det, svarer Myreze. – Vi liker imidlertid at dette er en norsk bedrift, den skal ikke kjøpes opp av internasjonale selskaper.

– Hvordan ser 2022 ut?

– Vi dobler omsetningen til 50 millioner og er allerede godt i gang.

På lag med Vizrt og StormGeo

Myreze har i dag 15 fast ansatte pluss fem til ti freelancere.

– Dere dobler også staben i år?

– Det er målet, vi leter etter unge talenter i Norge. Men det er vanskelig å finne folk innenfor dette gamet.

Myreze selv startet sin karriere i TV2. 

– Der fikk jeg gå bananas med å lage værstudioer, nyhetsvignetter og nyhetsstudioer. TV2 var jo på denne tiden verdensledende innenfor grafikk og vant alle TV-priser.

Startet tidlig: Daglig leder Bjørn Myreze startet med å lage TV-sendinger hjemme på gutterommet før han via TV2 og NRK etablerte sitt eget selskap. Foto: Myreze

Myreze er heller ikke det eneste selskapet som har sin historikk i TV-lokalene i Bergen. Vizrt har også spesialisert seg på virtuelle og grafiske løsninger, mens StormGeo ga værmeldingene et løft. – De kunne vise været på en helt ny og revolusjonerende måte.

– TV2 var pionerer på et felt som verden først nå får øynene opp for. Det første vi gjorde, var å gi nyhetene en tredimensjonal bakgrunn med animasjoner og bevegelser, sier Myreze. 

Men han forteller at det var først i 2010 han fikk gå løs på et prosjekt som var i tråd med hans visjoner. Da jobbet han ikke lenger for TV2, men var med på å lage de grafiske løsningene for NRK under Eurovision-finalen i Telenor Arena. 

– Jeg fikk være med på et prosjekt som introduserte det som i dag kalles for AR-grafikk på et høyt nivå. TV-seerne fikk se grafikk som fløy live inne i salen og dannet scoreboard, flagg og figurer.

– Mer populære enn Justin Bieber

Selskapet Myreze ble etablert i 2015 og jobbet mest i det skjulte frem til pandemien åpnet opp for helt nye muligheter. 

– I 2020 holdt vi på å gå dukken, men like før pandemien ringte den amerikanske TV-kanalen The Weather Channel.

I 2020 holdt vi på å gå dukken, men like før pandemien ringte den amerikanske TV-kanalen The Weather Channel.
Bjørn Myreze

– Den dagen Erna sa at vi måtte stenge ned Norge, rakk jeg det siste flyet fra San Francisco til Bergen, men da var vi allerede godt i gang med værkanalen, forteller Myreze. – Vi hadde fått jobben med å rulle ut verdens første helvirtuelle TV-kanal mens coronaen herjet på sitt verste, og det viste seg å være den beste timingen noensinne.

Vi hadde fått jobben med å rulle ut verdens første helvirtuelle TV-kanal mens coronaen herjet på sitt verste, og det viste seg å være den beste timingen noensinne.
Bjørn Myreze

– Kanalen ville ha en virtuell værmelding uten mennesker?

– Først ville de ha et nytt studio, men jeg hadde skrapt sammen mine siste penger og hadde akkurat nok til hotell og flyreisen tilbake. Jeg tok sjansen, når jeg først fikk anledning til å snakke med en stor og veletablert TV-kanal, og sa at jeg ville ta første fly hjem dersom vi ikke fikk være med på en TV-revolusjon.

Myreze ville at The Weather Channel skulle bli den første TV-kanalen som sender 100 prosent virtuelt. 

– Alle de fysiske studioene skulle bort, alt som skapes skal være en virtuell verden. Det skal fremdeles være mennesker, men det er også det eneste som er ekte.

– Og det aksepterte de?

– Ja, det gjorde de. Og det tok helt av. Noen av snuttene fra sendingene ligger ute på nettet, på YouTube, og er mer populære enn Justin Bieber.

Epost fra Nancy Pelosi

Samme dag Myreze skulle fly hjem til Bergen mistet han passet sitt og måtte inn på konsulatet i San Francisco for å få hjelp. 

– Der traff jeg konsulen, og jeg fortalte hva vi har gjort med The Weather Channel. Han syntes det er kjempespennende, og da jeg kom tilbake til Bergen igjen, fikk jeg en telefon fra Utenriksdepartementet. De fortalte at de skulle sende kronprins Haakon til USA, men det gikk ikke på grunn av pandemien. Da teleporterte vi kronprinsen til USA. Det var også perfekt timing, å kunne la kronprinsen, utenriksministeren og flere andre sitte trygt i Nydalen og ha en samtale med guvernøren i California.

Teleportert duo: Kronprins Haakon Magnus og tidligere utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide ble forflyttet digitalt til San Francisco for et møte med blant annet Nancy Pelosi. Foto: Myreze

Pluss Nancy Pelosi. 

– Hun skrev til oss og takket for å ha vært med på verdens første teleportering.

Myreze satte opp en såkalt green screen i Nydalen i Oslo, i San Francisco og i Washington D.C. Med en slik green screen kan man plassere mennesker i en fullstendig virtuell verden. 

– Vi skapte et rom der alle tilsynelatende satt sammen og diskuterte i sanntid. Etter dette har vi blant annet vært med på å lage en TV-kanal som skal være med på å samle Bosnia, Kroatia og Serbia. Dette er et område som alltid har vært ganske konfliktfylt, de har vært bestevenner og de har drept hverandre. Han som ringte meg fortalte at de hadde sett hva vi klarte å gjøre med kronprinsen, og de ønsket å forene disse landene uten å tenke landegrenser.

Myreze ble da med på å lage verdens første TV-kanal som er helt synkronisert over tre land på en måte som gjør at programlederne i Bosnia kan stå ved siden av de to andre i en nyhetssending – uten egentlig å gjøre det.

– Men når de viser det på TV, ser det ut som om de står i samme rom, bygget på en plattform der de kan ha programmer på kryss og tvers, over grensene.

Esport ut på stadion

Aller mest oppmerksomhet for sine virtuelle sendinger fikk Myreze da verdens beste lag i esport-spillet Dota 2 møttes i Romanias hovedstad Bukarest.

– Vi er i en ganske utrolig posisjon nå. Når folk skal ha virtuelle sendinger, ringer de oss, sier Myreze. 

Konkurransen ble arrangert i byens største stadion, Arena Nationala, men den skulle egentlig ha funnet sted i Sverige. 

– Svenskene holdt åpent ganske lenge, men da konkurransen skulle starte, stengte også Sverige ned.

I tomt stadion: Myreze fylte et tomt stadion i Bukarest med virtuelle spillfigurer og -effekter under Dota 2-konkurransen i oktober. Foto: Myreze

Arrangørene fant veien til Bukarest og leide et stadion med plass til 60.000 tilskuere. 

– Esport har tatt helt av, og arenaen ville ha blitt fylt uten corona. Men så stengte også Romania, og det eneste man kunne bruke plassen til, var å ha produksjonen der.

Igjen måtte Myreze inn med grafikk der Jørgen Steinheim også spilte en viktig rolle. Han jobbet sammen med Thomas Gjertsen og Feelgood før han kom til Myreze. 

– Vi flyttet karakterene i spillet ut på arenaen, alle som fulgte sendingen fikk en virtuell opplevelse av spillene i et arrangement som gikk over ti dager. Grafikken måtte stå for stemningen og spenningen. 

Sendingen ble fulgt av enormt mange seere. 

– Vi trodde den skulle gå ut til noen og tyve millioner. Men vi sliter med å få de korrekte tallene fra Kina. Det kan ha vært et sted mellom 80 og 150 millioner som fulgte spillet. 

Igjen kunne ikke timingen vært bedre. 

– Nå ringer alle de store esport-selskapene og spillselskapene og vil prate med oss om nye produksjoner. Et lite selskap fra Bergen har Epic Game, Riot Game, Valve og alle de største spillselskapene i ryggen, avslutter Myreze.