<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Nytt kraftig salgsløft under pandemien

Pandemien har gitt salget av droner over disk et skikkelig løft. Men det finnes stort sett bare ett alternativ, ett merke, å velge mellom.

Kina på topp: Den kinesiske produsenten DJI dominerer markedet for droner og fyller nesten  90 prosent av hyllene hos  Power. Foto: NTB
Tech

Spørreundersøkelser fra Opinion har avdekket at nordmenn skal ha skaffet seg mer enn 400.000 droner. Svært mye av dette ligger sannsynligvis bortgjemt i kjeller og loft, og det aller meste er leketøy som knapt nok har vært i luften. Vi er nemlig fortsatt svært sultne på å skaffe oss de luftbårne kameraene som vi kan styre helt på egen hånd. Men vi må nå være oppmerksom på de nye EU-reglene. 

– Droner er en trend som bare har styrket seg de siste fire–fem årene, og under pandemien har det skutt ytterligere fart, sier salgssjef Lars Hoel i elektrokjeden Power. – I fjor mer enn doblet salget seg, og det var etter et 2019 der det var en tredobling. Den største veksten kom i månedene april til og med juli, og det holdt seg på dette nivået utover høsten.

Og i år har det bare eskalert ytterligere: – De fire første månedene i år er veksten nesten treganger’n sammenlignet med det høye salget vi hadde i fjor, fortsetter Hoel.

– Dette må ha noe å gjøre med at folk har mer tid. De kan bruke mer tid hjemme eller på hytta. De har mer kapital tilgjengelig og kan derfor ta seg råd til noe ekstra.

Men han har stort sett bare ett varemerke i hyllene. Hoel vil ikke ut med noen tall for markedsandeler fra Power-butikkene, men har ikke noe problem med å fortelle at den kinesiske produsenten DJI fyller 90 prosent av hylleplassene for droner. Hvis vi søker i nettbutikken, finner vi til sammen 65 alternativer å velge mellom, 57 av disse er signert DJI. Konkurrenter som Parrot, PowerVision, LowePro, Staaker og Veho har stort sett bare en enkelt drone å by på.

For ferskingene: DJI Mini er et alternativ for nybegynnere som vil forsøke seg med droner. Foto: Attila Kisbenedek/AFP/NTB

Likevel er det altså mange titalls å velge mellom.

– Hvordan klarer en nybegynner å finne frem i denne vrimmelen?

– I DJI-utvalget kan Mini eller Spark være en enkel nybegynnerdrone. Mavic-serien har flere modeller som vi ser viderekommende velger, og for et par uker siden kom DJI Air 2S, som vi har solgt enormt bra av, forteller Hoel.

Vi har ikke fått inn en eneste retur hvor argumentet var at man ikke klarte å styre dronen, betjene den.
Lars Hoel, Power

For alle disse modellene finnes det flere pakker. Det er en basemodell, og man kan kjøpe pakker eller kombo-kit der det for eksempel følger med ekstra batteri og veske.

– Og alle har kamera?

- Ja, det er på en måte poenget med en drone. Noe av det DJI er best på, er at de har veldig gode kameraer med høy oppløsning og en optisk stabilisator som gjør at du får veldig gode bilder.

– Er de enkle å betjene? Hvor raskt lærer man seg å fly en drone?

– Det er forholdsvis enkelt, du lærer raskt ved bruk. Og det er veldig intuitivt. Vi har ikke fått inn en eneste retur hvor argumentet var at man ikke klarte å styre eller betjene dronen.

Tredobling: Power og salgssjef Lars Hoel har opplevd både dobling og tredobling av dronesalget etter at pandemien slo til. Foto: Power

– Hvem kjøper droner?

– Det er alt fra ekstremsportutøvere som vil filme seg selv off-piste og familier som vil filme båtturen, til eiendomsmeglere som vil ha oversiktsbilder. Droner favner veldig bredt, sier Hoel.

Størst vekst i business

Power er den tradisjonelle forhandleren av droner i kombinasjon med hele pakken av data og elektronikk, mens Elefun er en utstyrsleverandør som har spesialisert seg på dronesegmentet.

– Vi selger mot konsumenter, vi selger hyllevarene, men det er enterprise-segmentet, det profesjonelle markedet, som er vår hovedgeskjeft, sier Knut Jørgen Myre. Han er en av gründerne i Elefun, selskapet som med sete i Grimstad har lykkes usedvanlig bra i dronemarkedet. I fjor omsatte sørlendingene for 134 millioner kroner og satt igjen med 10 millioner på bunnlinjen.

Mange har sittet med en drøm om å bruke droner, og nå begynner de å få på plass systemer og rammeverk for å kunne ta dem i bruk.
Knut Jørgen Myre, Elefun

For Myre har konsumentmarkedet roet seg etter en voldsom eksplosjon for fire–fem år siden, det er i businessmarkedet utviklingen nå er mest heftig. Endringene i modellseriene fra år til år er heller ikke så store. – I første rekke handler det om forbedringer av kamera og de autonome egenskapene, for eksempel kollisjonsdeteksjon, evnen til å unngå andre objekter.

– Det er i businessmarkedet endringene er størst?

– Der har mange nå gått fra idéstadiet til å ta i bruk dronene. Dette har det vært snakk om i mange år. Mange har sittet med en drøm om å bruke droner, og nå begynner de å få på plass systemer og rammeverk for å kunne ta dem i bruk, svarer Myre. – Det må inn nye ordninger i driften. Når man for eksempel ser på å benytte drone som erstatning for helikopter, krever det helt nye rutiner i hverdagen. Sikkerhetsvurderinger, datahåndtering samt krav til mannskap og operatører blir annerledes.

Elefun har mange entreprenører på kundelisten. – Disse får nå bedre grunnlag for å dokumentere hva som blir gjort. De kan lage 3D-dokumentasjon ut fra 2D-bilder, bilder som tidligere ble tatt med helikopter eller som ofte ikke ble tatt overhodet.

– Hva er det bransjen eller kundene nå venter på?

– De venter på et klart regelverk. Nå er det spøkelser hele veien. Jeg er glad for det nye regelverket, som ser veldig bra ut, men “alle” venter på at det skal bli 100 prosent ferdig slik at nye rutiner kan ferdigstilles, at omkringliggende systemer kan oppdateres og at produsentene kan lage modeller tilpasset de nye kravene for tiden fremover, sier Myre og refererer til det arbeidet som både norske myndigheter, men i første rekke EU nå er i full gang med. – Denne prosessen bremser utviklingen.