<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Rekordvekst for ehandels-plattformen Mystore

Vi har flyttet våre innkjøp over fra disk og kasse til mus og tastatur, og mange selskaper har hatt et svært lønnsomt år i kjølvannet av den kraftige veksten i netthandelen. – I og med at mesteparten av våre kunder er innenfor netthandel, har vi også fått mye av denne økningen, sier Bjørn Tore Lysnes.

Casher inn på  netthandel: Mystore og Bjørn Tore Lysnes nyter godt av økt netthandel, og økte omsetningen i fjor fra 70 til 100 millioner kroner.  Foto: Mystore
Tech

Lysnes er kommunikasjonsansvarlig for Mystore, et selskap som kaller seg Norges største ehandels-plattform for små og mellomstore nettbutikker. Over 1.600 butikker bruker løsningene fra Mystore, og omsetningen i 2020 økte fra 70 til 100 millioner kroner.

Selskapet har også de siste fire–fem årene hatt en jevn økning i omsetningen, men disse årlige løftene på drøyt ti millioner kroner blekner sammenlignet med omsetningsveksten i 2020. Lønnsomheten har også vært svært god. De siste fire årene har selskapet, som ble kjøpt opp av programvaregiganten Visma i 2017, hatt et samlet overskudd etter skatt på nærmere 50 millioner kroner.

Vi la inn et ekstra gir i 2020, og har vært igjennom en ekspansiv periode med ansettelser.
Bjørn Tore Lysnes, Mystore

– Vi la inn et ekstra gir i 2020, og har vært igjennom en ekspansiv periode med ansettelser, fortsetter Lysnes. – Sent i 2020 begynte vi med å annonsere at vi trengte syv nye utviklere. Det er vanskelig å få tak i gode utviklere, men vi er nå i ferd med å fylle opp stillingene, og har også utvidet på kundeservice, salg og markedsføring.

– Hvor mange ansatte er dere nå?

– Mange er akkurat nå i ferd med å bli ansatt, men i løpet av 2020 og starten på 2021 har vi økt staben fra 35 til over 50 ansatte.

Hovedkontoret ligger i Tromsø, men Mystore er også på plass i flere andre norske byer. – Vi har også en liten utviklingsenhet i Serbia, pluss en utvikler i Japan, sier Lysnes.

Luer og bilpleie

– Våre kunder er spredt rundt i hele landet og driver netthandel fra nærmest hver eneste forblåste øy og dypeste fjord. Mange av dem har utrolig spennende historier å fortelle om lokalt gründerskap og hvordan de bidrar til å skape verdier og arbeidsplasser lokalt. Dette er en side av netthandelen som gjerne drukner straks diskusjonen blir et spørsmål om giganter som Amazon eller Elkjøp. 

Lysnes henter frem flere lokale eksempler fra kundelisten. – For eksempel Gry-Anette Klausen i Stofflykke som startet med å lage luer hjemme, og som straks runder 20 millioner i årlig omsetning. Den tidligere helsearbeideren Ole-Jonn Torheim driver butikk og nettbutikk fra den gamle gården på Stryn ved å selge bilpleieprodukter basert på sauefett, mens Linda Melby startet Lindasdekor.no fra Værøy og omsetter i dag for millioner.

– Vår største kunde selger for over 50 millioner kroner, men plattformen er i stand til å håndtere enda større volum, slår Lysnes fast.

– Hvis du skal sammenligne oss med utenlandske aktører, kan det være selskaper som Shopify eller Woocommerce. Vi har laget en plattform som gjør at hvem som helst kan gå inn på våre nettsider og begynne med å bygge en nettbutikk.

Hvis du ikke har tid eller ikke er i stand til å bygge nettbutikken selv, kan vi gjøre den ferdig for deg.
Bjørn Tore Lysnes, Mystore

Eget markedsføringsbyrå

Kundene kan abonnere på tre ulike pakker, der de betaler en fast oppstartspris og så en cut av transaksjonene som går gjennom systemet.

– Hvis du ikke har tid eller ikke er i stand til å bygge nettbutikken selv, kan vi gjøre den ferdig for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å legge inn produktene, og du er i gang med fraktløsning og betalingsløsning i løpet av et par dager.

– Dere har altså kunder der nettbutikkene ser temmelig identiske ut?

– Vi har ti maler som du kan skru og fikle på, og tilpasse slik du vil. Men hvis butikk a og b har brukt samme mal, kan de ligne mye på hverandre, bekrefter Lysnes.

Digital synlighet: Mystore har et eget markedsføringsbyrå som hjelper små og mellomstore nettbutikker med å lokke til seg og beholde kundene. Foto: Thomas Brun/NTB

Men Mystore har også løsninger som løfter alt fra operativ drift til kundeopplevelse opp fra standardmalen. – Dette handler jo om å ha løsninger som gjør at du ikke mister kunder. Noe som er blitt en av de viktigste tingene for de små og mellomstore nettbutikkene er frakt. Hvis du er Elkjøp og skal fremforhandle en fraktavtale med Postnord eller Bring, da har du et så stort volum at du kan forhandle deg til en skikkelig god avtale og få et fortrinn fremfor konkurrentene. Vi har gått ut på vegne av våre 1.600 nettbutikker og fått til en avtale med Postnord, sier Lysnes.

– Du skal være heldig og dyktig hvis du klarer å få til en slik avtale på egen hånd.

Lysnes & Co tar også på seg oppgaven som markedsføringsbyrå. – Vi styrer annonsebudsjetter og kjører annonsering for en rekke nettbutikker. Her handler det om Google, Facebook, om digital synlighet og søkemotoroptimalisering. Ti av våre ansatte jobber med dette på fulltid.

– Det som vi kaller for organisk trafikk, kan for noen også være veldig gode kanaler.

– Organisk trafikk?

– Det å lage innhold som noen synes er så interessant at de klikker seg videre inn til butikken din. Innhold på nett eller i sosiale medier som du ikke har betalt noe for.