Kjøp

BDO går motstrøms

BDO er det eneste av de fem store norske revisjonsselskapene som satser på regnskap. I fjor var omsetningsveksten på 25 prosent, og regnskapssatsingen er nå det tjenesteområdet som har høyest veksttakt i selskapet.

Øker regnskapstrykket: Andreas Ystegaard Tjemsland og Martin Aasen i BDO går motstrøms og satser knallhard på regnskap. Foto: BDO/Sindre Lien Rildå
Næringsliv

EY og Deloitte har aldri satset på regnskap, mens både PwC og KPMG har valgt å selge ut regnskapsvirksomheten sin.

– Vi i BDO går motsatt vei og satser på regnskapstjenester som en av våre vekstmotorer, sier adm. direktør Martin Aasen i BDO.

En av hovedårsakene til at flere av de store revisjonsselskapene både her hjemme og i andre land har valgt å trekke seg ut av regnskap er det økte fokuset på at revisjonsselskaper skal sikres uavhengighet for sine kunder.

– Vi er naturligvis også ekstremt opptatt av det regulatoriske og har et tydelig regelverk som vi forholder oss til. BDO har i lang tid vist evne til å bygge opp både regnskap og revisjonssatsning. Fundamentet med bransjeforståelse og faglig kompetanse er i stor grad felles for begge satsninger, og synergiene er sterke. Vi har tro på at momentet kan fortsette, og satser for fullt på begge ben, sier Aasen.

25 prosent vekst

I fjor omsatte BDO Regnskap, som skiftet navn til BDO Business Services fra 1. januar 2023, for 800 millioner kroner.

– Vi hadde en omsetningsvekst på 25 prosent i fjor, og i løpet av de seneste fem årene har omsetningen økt med en halv milliard fra 300 til 800 millioner kroner, sier leder for BDO Business Services, Andreas Ystgaard Tjemsland.

Business Services står nå for 28 prosent av totalomsetningen i BDO. For tre år siden lå den tilsvarende prosentandelen på 22 prosent.

– Vi tar en stadig større andel av totalomsetningen til BDO, og de seneste årene har vi vokst mest av samtlige tjenesteområder.

BDO har videreutviklet tjenesteområdet regnskap, og tilbyr nå en bred palett med tjenester i denne aksen.

– Det er årsaken til at vi byttet navn til Business Services, Regnskap var ikke lenger et dekkende navn for hva vi tilbyr.

Hard kamp: Kampen om de beste hodene er tøff både i regnskap og revisjonsbransjen. Her er Martin Aasen (til venstre på bildet) på besøk på Camp BDO sensommeren 2022. Foto: BDO/Sindre Lien Rildå

Kamp om hodene

Det er imidlertid langt fra bare BDO som opplever gode tider innenfor regnskap for tiden. Hele bransjen opplever sterk vekst i etterspørselen, og kampen om de beste hodene er beinhard.

– Det er utvilsomt folk som er den begrensende faktoren, og vi trenger definitivt flere ansatte. I BDO Business Services talte vi 570 ansatte ved utgangen av 2022, og vi er nå den fjerde største regnskapsaktøren i Norge, sier Martin Aasen.

BDO har først og fremst vokst organisk innenfor regnskap de seneste årene og har fortsatt en helt annen strategi enn for eksempel vekstraketten Aider, som har vært svært aggressive på oppkjøpsfronten etter at selskapet så dagens lys for fire år siden.

– Når vi har gjort våre oppkjøp, har det ikke vært for å øke porteføljen. Vi har kjøpt for å øke kompetansen i selskapet eller for å få økt lokal forankring. Vi mener hovedfokuset vårt på organisk vekst bygger en robust organisasjon, og at det organiske vekstmomentet vårt bringer langt flere muligheter for oss BDO-ere enn hva en oppkjøpsstrategi ville gjort, sier Ystgaard Tjemsland.

Fragmentert bransje

Regnskapsbransjen her til lands er fortsatt fragmentert og består av mange små aktører. De ti største aktørene i bransjen har en markedsandel på relativt beskjedne 33 prosent og sto i 2021 for en omsetning på 6,4 milliarder kroner.

– Konsolideringen i bransjen går fortsatt ganske tregt, og det er definitivt fortsatt stort behov for de små og mellomstore aktørene. Vi konkurrerer i liten grad om de samme kundene, og vi ser fortsatt et stort potensial i det øvre sjiktet av SMB-segmentet.

Martin Aasen er overbevist om at veksten for Business Services kommer til å bli minst like høy i 2023, som den var i 2022.

– Vi har rigget oss for vekst over tid, og det er det vi ser effekten av nå. Vi har et oppsett som gjør at vi leverer komplette tjenester til kunden, som gjør at vi blir en “One stop shop”. Vi har gode digitale løsninger til kundene våre både gjennom egne digitale løsninger, og gjennom partnerskap med en rekke underleverandører. Det gjør at kundene får akkurat den løsningen som passer dem best.

Ystgaard Tjemsland er klar på at størrelsen gir BDO et fortrinn når det gjelder tilfang av nye kunder.

– Størrelse er viktig med hensyn til kompetanseutvikling, det å bygge robuste leveranseteam og være i tet på det faglige. Vi dekker mer komplekse behov, og sikter oss stadig mer mot større og større kunder. Det er også en fordel at vi er en global aktør. Det gjør at det blir sømløst for kunder som jobber internasjonalt, sier han.