Setter dagsorden
Kvinnelige sjefredaktører dominerer fortsatt det norske mediebildet. Majoriteten av landets riksdekkende aviser har kvinner i toppen.
I et demokratisk samfunn som Norge er mediene, eller den fjerde statsmakt, en viktig motvekt til de andre styresmaktene. Medienes rolle er å være demokratiets vaktbikkje, ved å avsløre maktmisbruk i samfunnet – men det betyr også at mediene har makt. Og i norske medier har kvinner mange av de viktigste, og mektigste, posisjonene.
Toppstillinger
I flere år har konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, ligget på toppen av listen over mediebransjens mektigste kvinner. Det gjør hun også i år. Skogen Lund ble toppsjef i Norges største, private mediekonsern i slutten av 2018. Et konsern som omsatte for 15 milliarder kroner i 2021. Selskapet omfatter blant annet to av landets største aviser, VG og Aftenposten, og som konserndirektør har hun ansvar for flere tusen ansatte. Skogen Lund har erfaring som tidligere toppleder i Telenor, Aftenposten, Scanpix og NHO.
Etter Skogen Lund finner vi 54 år gamle Vibeke Fürst Haugen på listen. Kapital har definert Fürst Haugen som Norges nest mektigste mediekvinne, etter at hun i mai tiltrådte rollen som kringkastingssjef etter Thor Gjermund Eriksen. I fjor uttalte hodejeger Gro Møllerstad til Kapital at “På listen over Norges mektigste kvinner vil det ikke overraske meg om vi finner den kommende kringkastingssjefen”. Det fikk hun rett i. Fürst Haugen er Norges aller første kvinnelige kringkastingssjef.
Nå er Fürst Haugen sjef for over 3.000 ansatte i NRK, fordelt på rundt 50 kontorer rundt om i landet. Den totale omsetningen til NRK er på omtrent seks milliarder kroner i året, og inntektene kommer hovedsakelig fra statsbudsjettet. Fürst Haugen er i tillegg styremedlem i Norsk Presseforbund og leder representantskapet i Nordiske mediedager. I 2015 fikk hun prisen Årets Medieleder av Medienettverket.
Redaksjonelle sjefsroller
Mens noen på listen over Norges mektigste kvinner i mediebransjen har makt gjennom toppstillinger i Google, Schibsted eller Egmont Publishing, har de fleste makt gjennom sine redaksjonelle sjefsroller. For i dagens medie-Norge er det mange aviser som har kvinnelige sjefredaktører. Blant annet Nationen, Morgenbladet, Dagbladet, Adresseavisa, Stavanger Aftenblad, Aftenposten, Klassekampen, Sunnmørsposten, NTB og Dagens Næringsliv.
Vi har Helje Solberg med stillingen som nyhetsdirektør i NRK. Trine Eilertsen i rollen som sjefredaktør i Aftenposten. Tora Bakke Håndlykken som nyhetsredaktør i VG. Og Tina Mari Flem, som i år overtok som administrerende direktør og sjefredaktør i NTB.
Ved å sette dagsorden er de med på å bestemme hvilke temaer som debatteres i Norge, hva som er på agendaen rundt om i landet, og de bidrar også til hva politikerne skal bruke tiden sin på.