<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Netthandelsguruen

Han strøk til artium og har ingen utdannelse. Like fullt har Einar Øgrey Brandsdal bygget opp en av Norges største netthandelsbedrifter. Gründeren selv tror på fortsatt rakettvekst.

Heftig coronavekst: Einar Øgrey Brandsdals kosmetikk-nettbutikk Blivakker.no har slått alle rekorder de siste to årene. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB
Næringsliv

Einar Øgrey Brandsdal er en av pionerene innen netthandel i Norge. Hans første bedrift etablerte han allerede som 21-åring. Siden har det blitt mange. De mest kjente er Netthandelen.no og Blivakker.no. Begge har vært melkekuer for holdingselskapet Brandsdal Group, og sistnevnte er en av pandemiens store vinnere. 

I 2020 kunne Brandsdal Group vise til en omsetning på over milliarden, mens resultat før skatt endte på 130 millioner kroner. Veksten fortsatte inn i fjoråret, da driftsinntektene landet på nær 1,5 milliarder kroner. Brandsdal sto i fjor oppført med en formue på 4,5 milliarder kroner på Kapitals liste over Norges 400 rikeste.

– Omsetningen i fjor var uten tvil den høyeste noensinne, men vi har faktisk levert positive resultater i tyve år. Aldri har vi gått i minus. Slik må det nesten være når jeg har vært så bastant på at jeg skal eie 100 prosent selv, sier gründeren.

– Du må være bra stolt?

– Jeg er mest stolt over de mange hinsides dyktige vennene mine som jeg jobber sammen med. Vi har en kultur hvor vi dyrker andres suksesser fremfor å heve oss selv. Vi skaper ledere, ikke sjefer.

Merkelig nerd

Brandsdal er kjent som en kontroversiell samfunnsdebattant med sterke meninger. Blant annet sto han bak den omstridte facebooksiden Sørlandsnyhetene, og han la i sin tid også inn et tomtebud på 50 millioner kroner i et forsøk på stoppe den omstridte siloen som skal huse en kunstsamling gjort tilgjengelig av Nicolai Tangen. Noen år tidligere gikk han også inn for å reise en gigantisk statue av Jesus. 

At gründeren er noe for seg selv, bekreftes av både barndomsvenner og søsken. De beskriver ham som en merkelig nerd allerede som liten. Mens andre spilte fotball og klatret i trær, studerte Brandsdal frimerker med forstørrelsesglass for å finne ut hvor mye de kunne være verdt, han drev med soppsanking og fluebinding og han han solgte eikenøtter og ferdiglagde blomsterbuketter i nabolaget. Hans store forbilde var bestefaren, som drev en av Kristiansands største arbeidsplasser.

– Jeg har alltid likt å tjene penger, men penger i seg selv har aldri vært målet. Målet var å kunne drive for meg selv. Det har vært en ambisjon fra jeg var liten.

Kremmergen

Han ble altså født med kremmergen, men at det ble akkurat netthandel er heller tilfeldig. Som ung var Brandsdal hektet på IRC, en chattekanal, og her kom han i kontakt med en jevnaldrende som solgte elektronikk.

– Han spurte meg om vi ikke skulle prøve å selge noen varer på nett. Jo, hvorfor ikke, svarte jeg. Og sånn ble det.

De to kompanjongene importerte noen kasser med datakjæledyr. Salget gikk unna, og det gav mersmak. To år senere så Netthandelen.no dagens lys. En stund vaklet selskapet på randen av konkurs, men da det omsider snudde, kom veksten raskt. Så ble Blivakker.no etablert, og resten er historie.

– Jeg hadde ingen klar strategi da jeg startet. Kun et sterkt ønske om å bli gründer. Jeg er glad jeg turte, sier Brandsdal.

Godt mannskap

Günderen tror på fortsatt vekst, men har omsider tatt innover seg at også fysiske butikker har livets rett.

– E-handelen vil fortsette å øke, men det blir ikke noe butikkdød. Det er jeg skråsikker på nå. Du skal ikke lenger tilbake enn for fem år siden før jeg mente det motsatte, men jeg har snudd. Mennesker må bevege seg. En dag passer det å handle online, neste dag vil man bare handle i en fysisk forretning.

Derfor har Blivakker.no åpnet egen butikk i Kristiansand, og snart kommer en til.

– Det blir veldig spennende. Kanskje utvider vi med enda flere på sikt, sier gründeren.

Blivakker.no har de siste årene fått drahjelp både av svak norsk krone, full importmoms og pandemi. Brandsdal har liten tro på at det vil komme et tilbakeslag når verden åpner opp igjen. Han mener kundene har kommet for å bli. Likevel må flere ting være på plass for fortsatt vekst.

– Oppskriften er egentlig veldig enkel. Lever produkter som kunden vil ha til en fornuftig pris, raskt og effektivt. Det er lett å si, men det krever et godt mannskap. Det har heldigvis vi. Vi ansetter de beste menneskene hele tiden.