<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Bilgal: Ifølge tredjegenerasjonseier Per Helge Gumpen er bil en del av identiteten til hele familien. Foto: Gumpen

Per Helge Gumpen gir full gass

Fjoråret bød på historisk toppresultat for Gumpen. Tredjegenerasjonseier Per Helge Gumpen akselererer nå videre og satser stort på bilutleie.

Tradisjonsrike Gumpen sto for den rene maktdemonstrasjonen i coronaåret 2020. Totalt rullet rundt 8.000 nye og brukte biler og MCer ut av konsernets elleve forretninger i fjor. Omsetningen landet til slutt på 2,4 milliarder kroner, med et solid resultathopp fra 23,5 til 80 millioner kroner.

– Vi er godt fornøyd. Da pandemien rammet, så vi svart på det, og markedet reagerte kraftig på nedstengningen. Etter påske tok imidlertid salget seg opp igjen. Det ble et meget bra år for oss, som for mange andre i bilbransjen, sier tredjegenerasjonseier Per Helge Gumpen.

Lang vei

Også geografisk har selskapet kommet en lang vei. Det som begynte med Per Helge Gumpens bestefar og en Dodge- og De Soto-butikk på et hjørne i Kristiansand i 1936, har utviklet seg til et konsern med forhandlere fra Skien i øst til Lyngdal i vest. Drøye ti år etter oppstarten fikk bilforhandleren agenturet for Volkswagen. I dag selger Gumpen både Audi, Skoda, Nissan, Kia, Jaguar, Land Rover, Mazda og Volvo, og selskapet har 380 ansatte. Gründerens sønn, Helge Gumpen, kom inn i selskapet i 1955. Først som læregutt, deretter som bilmekaniker og siden som teknisk leder, før han ble daglig leder i 1971. Også tredje generasjon er mer eller mindre oppvokst bak rattet. Dagens hovedeier, sjef og styreleder Per Helge, ble tidlig satt til å vaske biler før han etter hvert fikk stadig mer ansvar. Konsernet har også investert lurt i næringseiendom. Denne biten har søsteren Nina fått ansvaret for. Dog har de krysseierskap, for å støtte og inspirere på hverandres områder. Pater familias har fortsatt en hånd på rattet gjennom styredeltagelse og aksjer, og også fjerde generasjon har etter hvert på vei inn i bedriften. Til sammen sitter familien på en formue som i fjor ble verdsatt til 800 millioner kroner av Kapital.

– Vi har funnet hver våre plasser, men hjelper hverandre og utfyller hverandre på en god måte. Eksempelvis er min far utdannet bilmekaniker, mens jeg selv valgte en økonomisk retning. Dog har jeg alltid vært interessert i bil. Bil er en del av identiteten til hele familien, sier Per Helge Gumpen.

Store endringer

Gumpen er i dag blant landets største bilforhandlergrupper, og satser ekspansivt. Nylig ble det kjent at selskapet bygger et storanlegg for skade og lakk i Sørlandsparken utenfor Kristiansand, med kapasitet langt utover å dekke egne behov. I tillegg har konsernet kjøpt aksjemajoriteten i Agder og Rogaland Bilutleie, som er representant for Avis bilutleie i Agder og Rogaland.

– Jeg ser betydelige synergier mellom bilforhandlervirksomheten vår og bilutleiemarkedet. I tillegg synes vi bilutleie er en spennende bransje, som kan møte kundenes behov. Både dagens driftsmodell, og ikke minst de mulighetene som ligger i å utvikle driftsmodellen mot andre områder, ser vi på som spennende.

– Hvor problematiske blir de nye ideene om å dele eierskapet på bil, ulike bildelingsordninger, for deg som bilforhandler som tradisjonelt har solgt én bil pr. bruker/familie?

– Vi tenker at dette sikkert kan gi noen utfordringer, men det gir også noen muligheter. Vårt fokus er på de mulighetene dette gir.

Gumpen, som også er styreleder i Norges Bilbransjeforbund, ser store utfordringer i bransjen fremover, men er likevel positiv til fremtiden.

– Vi ser at det vil komme endringer hva gjelder både elektrifisering av bilparken, nye eierformer, bildeling, nye distribusjonsformer og så videre. Dette må vi tilpasse oss. Vi er likevel overbevist om at kundene ønsker et kontaktpunkt lokalt som kan hjelpe dem når de har behov. Vårt mål er å være det foretrukne kontaktpunktet for kundene der vi er lokalisert, sier han.

– Vil det være mulig for Gumpen å kun selge nullutslippsbiler allerede i 2025?

– Ja. Vi har bilmerker og modeller som gjør det realistisk. Vi har både bensin-, diesel-, plug-in-hybrid- og elbiler. Vi er så heldige at vi kan tilpasse oss det kunden vil ha, og virkemiddelbruken til myndighetene.

Reportasjer
Næringsliv