+ mer
Norges mektigste bilmann: Øyvind Schage Førde er styreleder for Møller-familiens importeventyr som har gjort dem til en av landets rikeste familier. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix

Familieoverhodet

For snaut tre år siden ble Øyvind Schage Førde (47) spurt om han ville videreføre arven etter sin oldefar – bilgründeren Harald A. Møller.

I tre generasjoner har styrelederne i Møller’nes bil- og industrivirksomhet hatt samme etternavn, men i 2019 skjedde det en endring. I forlengelsen av en fisjonsprosess i milliardklassen ble Øyvind Schage Førde fra fjerde generasjon tilbudt å overta roret i Nord–Europas største bilgruppering. Den tidligere Selmer-advokaten følte seg beæret og takknemlig, og sa ja til å bli det nye formelle overhodet i familien, som samlet er vurdert til over 18 milliarder kroner på Kapitals liste over Norges 400 rikeste.

– Hvordan synes du det har gått?

– Helt overordnet har det gått veldig bra, i hvert fall resultatmessig. Det skyldes mye godt arbeid som er gjort lenge før jeg tiltrådte, så sånn sett er ikke dette noe jeg kan sole meg i glansen av.

– Ikke på noe vis?

– Nei, men vi jobber jo sammen hele veien, så jeg har jo absolutt en rolle, men dette er en virksomhet som tenker strategisk og planlegger for fremtiden. Resultatene man ser i dag, skyldes grundig arbeid som er gjort flere år tilbake, forteller styrelederen i Møller Mobility Group og Møller-familiens holdingselskap Aars. Men det har ikke bare vært lett å lede en gruppe som i 2019 omsatte for nesten 35 milliarder kroner og sysselsetter i overkant av 4.000 mennesker – i hvert fall ikke gjennom Covid 19-perioden.

– Det vært en veldig krevende rolle å ha gjennom pandemien. Vi har hatt prosesser som vi aldri så for oss at vi skulle havne i, eller hadde planlagt for, forklarer Schage Førde.

Vi har hatt prosesser som vi aldri så for oss at vi skulle havne i, eller hadde planlagt for,
Øyvind Schage Førde

I en periode var 600–700 personer permittert i Norge, og totalt 300 ansatte ble nedbemannet i Norge, Sverige og i Baltikum.

– Du kom inn som ny styreleder i en enorm bilgruppering og industrieier. Hvordan har samarbeidet gått med de andre eierne?

– At det har gått veldig bra skyldes flere ting: Vi har jobbet med eierstrategien vår i flere år og forankret den godt i hele eierskapet. Dette, samt grunnleggende tillit fra de andre eierne, har gitt meg et veldig tydelig mandat å jobbe ut ifra, sier han.

Etter industri- og utslippsskandalen “dieselgate” har deres hovedsamarbeidspartner Volkswagen økt satsningen på elbiler, hvilket ytterligere har styrket importørens posisjon i elbilparadiset Norge.

– Det har vært helt avgjørende for oss at vi har hatt produkter som kundene vil ha. At vi har så store volumer har satt oss i en økonomisk posisjon hvor vi har mulighet til å satse videre på bærekraft.

At vi har så store volumer har satt oss i en økonomisk posisjon hvor vi har mulighet til å satse videre på bærekraft.
Øyvind Schage Førde

– Dere sier nå at“ bærekraft skal være vår nye fremtidskraft” – er det på alvor eller et forsøk grønnvasking av en utskjelt bransje?

– Vi kommer ikke unna historien og at vi har hatt en sentral rolle i den. Samtidig har vi et helt uttalt mål om å videreutvikle samfunnet i mer bærekraftig retning og slutte oss til den utviklingen som vi ser rundt oss. Vi tok et offensivt valg med å elektrifisere bilparken og bidra til et teknologiskifte. Og vi tror lykkes i å kun selger nye elbiler fra 2025, takket være våre samarbeidspartnere, sier Schage Førde.

– Det skjer enorme endinger innen transport og mobilitet, hvor mye vanskeligere har det blitt å operere for en tradisjonsrik bilgruppering som dere?

– Kompleksiteten øker helt klart, og dette er noe vi til fulle erkjenner. Men vi har en ambisjon om å være i forkant av utviklingen. Et godt eksempel er bildelingsselskapet Hyre, som vi etablerte sammen med medgründere i 2017, og som, i all beskjedenhet, har blitt en klar brukerfavoritt på kundesiden. De har hatt en veldig fin utvikling og jevn vekst, og i fjor tjente de også penger.

– Tidligere styreleder Jan H. Møller har sagt at man ikke kan vente samme lønnsomhet i organisasjonen med alle de dramatiske endringene som skjer i bilbransjen. Er gullårene over?

– Nei, du ser jo fjoråret, som var all-time high for oss. Det bekrefter jo det motsatte, og tallene for inneværende år ser også veldig lovende ut, avslutter Schage Førde.

Reportasjer
Næringsliv