Investorer i kø for fastfood-selskap

Investorene kjemper om å bli med i det nye fastfood-selskapet Healthy Eats, som selger bærekraftige salatboller fra “food-walls” ved å bruke ny teknologi.

Satser på salat: De to gründerne Vilde Regine Tellnes og Arve Førland Eide ønsker å ha 100 foodwall-lokasjoner i Norge, på blant annet flyplasser, treningssentre og sykehus, innen 2024. Foto: Healthy Eats
Næringsliv

Det nyoppstartede fastfood-selskapet fra Bergen satser på ferske salatboller som man kan kjøpe fra såkalte food-walls, et selvbetjent smartkjøleskap som fylles på etter behov. Målet er å komme inn på blant annet kjøpesentre, treningssentre, sykehus og flyplasser, og dermed gjøre tilgangen på sunn og bærekraftig fast-food enklere ved å ta i bruk ny teknologi.

– Ved å bruke sanntidsdata kan Healthy Eats til enhver tid vite hva som er solgt og dermed optimalisere produksjon til kundeetterspørsel. Med denne teknologien kan de levere høykvalitets fersk mat med begrenset svinn - da har du gjort en breakthrough i mine øyne, sier investor Trond Riiber Knudsen.

I november i fjor åpnet selskapet sin første food-wall på Bergen Storsenter midt under lockdown. Over 1.500 salatboller ble solgt den første måneden, selv uten markedsføring. Og åpningen av flere nye lokasjoner i Bergen og i Oslo står på trappene i løpet av året.

– Investorene ser at toget går om de er med på det eller ikke. Det er mange som vil inn, men vi har måttet velge ut hvem vi vil ha med, sier gründer og daglig leder i Healthy Eats, Vilde Regine Tellnes.

Kamp om plassen: – I gode caser, som det her, er det kamp om å komme inn, sier investor Trond Riiber Knudsen, som skal hjelpe Healthy Eats med å vokse. Foto: Brian Cliff Olguin

Rekordrask fulltegning

I mars hadde selskapet en lukket emisjon som ble fulltegnet i rekordfart. Etter at Healthy Eats ble annonsert for investorer i Connect Vest, en etablert aktør i innovasjonsmiljøet på Vestlandet, ble de ringt ned av investorer som ønsket å bli med, forteller Tellnes.

– Enten har vi priset oss altfor lavt, eller så var interessen veldig stor. At investorene var så kjappe med å satse på en ung gründer som ønsker å gjøre det lettere for nordmenn å spise sunt tror jeg betyr at vi har funnet et felt som har enormt potensial for vekst.

– Vi fikk så mye interesse at vi måtte takke nei til flere investorer. Vi valgte å få inn de som kan hjelpe oss med vekst- og markedsstrategien, i tillegg har de stor kunnskap på merkevare- og teknologisiden, sier Healthy Eats-sjefen.

I gode caser, som det her, er det kamp om å komme inn. Med selskapets teknologi kan de optimalisere kundemønsteret og dermed begrense svinn som vanligvis ødelegger for driften.
Investor Trond Riiber Knudsen

Nå har de fått blant annet tech-investor Trond Riiber Knudsen, miljøgründer Jan Børge Sagmo i Bergen Carbon Solutions og styreleder i IT-selskapet Miles, Tom Georg Olsen med på laget. Emisjonen gjør at selskapet allerede verdsatt til 15 millioner kroner kun få måneder etter oppstart.

– I gode caser, som det her, er det kamp om å komme inn. Med selskapets teknologi kan de optimalisere produksjon til kundeetterspørsel og dermed begrense svinn som vanligvis ødelegger for driften. I tillegg har de et konkurransedyktig prispunkt på 99 kroner pr. salatbolle, sier Trond Riiber Knudsen, som innrømmer at han gjerne skulle ha investert mer i selskapet.

Den erfarne investoren, som nå vier all sin tid å rådgi teknologi-gründere, ønsker å hjelpe Healthy Eats på flere områder:

– Vi ønsker å bidra inn mot teknologiplattformen - hvordan de kan gjøre dette mest mulig effektivt, med bruk av sensorikk, data og maskinlæring . I tillegg tror jeg vi kan hjelpe til med å få innpass mot næringslivet, organisasjoner og universiteter, opplyser han.

– Norges mest coronavennlige konsept

Den såkalte food-wallen til Healthy Eats er et kommersielt kjøleskap som består av 48 små kjøleluker med en salatbolle i hver. På morningen settes ferske salatboller inn i lukene, så da er det bare å velge ut hvilken man vil ha, tæppe kortet på betalingsautomaten med kontaktløs betaling og åpne luken.

Du trenger ikke være redd for å få en telefon fra kommunen om at du har vært i kontakt med en butikk- eller restaurantansatt med corona, for betalingen er kontaktløs, og maten blir levert av maskiner.
Gründer og daglig leder i Healthy Eats, Vilde Regine Tellnes

– Corona har nesten vært en fordel i vårt tilfelle. Folk har aldri vært mer komfortable med å kjøpe fra maskiner fremfor mennesker. Vi eliminerer kontaktpunktene mellom mennesker, noe som gjør at vi kan tilby Norges mest coronavennlige matkonsept, sier gründeren.

– Du trenger ikke være redd for å få en telefon fra kommunen om at du har vært i kontakt med en butikk- eller restaurantansatt med corona, for betalingen er kontaktløs, og maten blir levert av maskiner.

Ettersom selskapet ikke har fysiske butikker med ansatte som selger salatene over disk, kuttes også en rekke kostnader kraftig.

– Vi trenger ikke mer enn 1,5 kvadratmeter til food-wallen og kutter dermed blant annet leie- og lønnskostnader, som utgjør de største kostnadene. Vi reduserer også svinn ved hjelp av teknologien som gjør at vi hele tiden kan moderere tilbud etter etterspørselen. Ser vi for eksempel at det ikke blir kjøpt flere salatboller etter klokken 19 på onsdager, så tilpasser vi oss deretter, sier Tellnes.

I fjor ble Healthy Eats-gründeren uteksaminert fra masterstudier i økonomi ved universitetet i Bergen. Et vanskelig arbeidsmarked på grunn av corona gjorde at Tellnes valgte å starte for seg selv.

– Jeg valgte å benytte anledningen til å leve ut gründerdrømmen og skape min egen arbeidsplass, fremfor å gå og vente på bedre tider. Jeg mener at dette er et godt eksempel på at corona ikke bare setter kjepper i hjulene for bedriftene, men også skaper muligheter i markedet til å skape fremtidens løsninger.

Orkla ser et klart skifte på forbrukersiden

Selv om det knapt har gått et halvt år siden den første salatbollen ble solgt, har Healthy Eats allerede blitt kontaktet av flere tungvektere som Orkla, GC Rieber og Coca-Cola om mulig samarbeid, forteller Tellnes.

Orkla ønsker ikke å kommentere samarbeidet med Healthy Eats på dette tidspunktet, men Johanne Kjuus, bærekraftansvarlig i Orkla, forteller at selskapet har økt fokuset på bærekraftig mat.

– Vi utvikler produkter og tjenester for en sunnere livsstil som bidrar positivt til folkehelsen samt at vi satser stort innen det plantebaserte, sier hun.

Orkla, som er en av Nordens største produsenter av produkter til dagligvaremarkedet, opplever et klart skifte fra forbrukersiden når det gjelder ønsket om mer informasjon om hvordan produkter blir produsert og hva slags klima- og miljøpåvirkning de har.

Lave leiekostnader: Healthy Eats trenger kun lokaler på 1,5 kvm til “food-wallen” med 48 kjøleskapsluker. Foto: Healthy Eats

– I tillegg ser vi et klart skifte ved at stadig flere ønsker å spise mer plantebasert mat – både utfra et helseperspektiv, men også knyttet til klima og dyrevelferd. Innen det plantebaserte så vi spesielt en endring i 2020 – der det nok handler om et økt ønske om å spise det som både er bra for en selv og planeten, sier Kjuus.

100 food-walls innen 2024

Rundt 70 prosent av nordmenn er overvektige, det viser OsloMets forskningsrapport “Sunnere matomgivelser i Norge”, som ble publisert i fjor høst. De årlige samfunnskostnadene knyttet til fedme og overvekt er på nærmere 70 milliarder kroner, ifølge rapporten. Forskningen påpeker at hovedproblemet er tilgangen på sunne alternativer.

– Mange ønsker å spise sunt, men flere ender opp med å ta en baconpølse på Narvesen fordi det er enkelt i en travel hverdag. Det ønsker vi å gjøre noe med. Vi ønsker å bedre helsen både for deg og planeten med å gjøre sunn og bærekraftig fast food lett tilgjengelig, sier Tellnes.

Målet er hundre lokasjoner i Norge innen 2024. Og så fort vi får fotfeste her i landet, så vil vi ekspandere utenfor landegrensene.
Gründer og daglig leder i Healthy Eats, Vilde Regine Tellnes

Dette førte til at selskapet nylig fikk over en million kroner i støtte fra Norges forskningsråd og Innovasjon Norge for nettopp å bedre folkehelsen og kutte utslipp innen matbransjen. Ideen til Healthy Eats bygger på et amerikansk konsept som Tellnes opplevde da hun bodde noen måneder i USA i 2019.

– Konseptet er i stor grad inspirert av et amerikansk konsept, Sweetgreen, som gjør det enkelt å velge sunt, og som jeg oppdaget under et opphold i Silicon Valley. Vi har også hentet mye inspirasjon fra andre konsepter, som Cutters, der vi har fått mye hjelp og veiledning fra Kristian Hauge Solheim, som er gründer og daglig leder der.

I tiden fremover skal Healthy Eats fokusere på vekst, informerer Tellnes.

– Vi ønsker å vokse fort og ta markedsandeler, litt som Cutters. Målet er hundre lokasjoner i Norge innen 2024. Og så fort vi får fotfeste her i landet, så vil vi ekspandere utenfor landegrensene, sier hun.