Lyden av fremtiden

Næringslivsledere, kjendiser og politikere – “alle” har strømmet til det nye sosiale mediet Clubhouse. Astrid Valen-Utvik tror sosial lyd kommer til å forandre måten mennesker kommuniserer på i fremtiden.

Mindre forskjeller: Sosiale medier har ført til en utjevning av forskjeller ved at flere stemmer slipper til. Dette er en trend Astrid Valen-Utvik tror vil fortsette og forsterkes i årene som kommer. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB
Næringsliv

Denne saken er en del av artikkelserien “15 om fremtiden”, der Kapital har spurt 15 fremoverlente og innovasjonsvillige næringslivsaktører om hva som rører seg innen deres respektive bransjer.

– “Social Audio” fikk voldsom oppmerksomhet i forbindelse med lanseringen av Clubhouse, en app hvor folk snakker sammen live. Jeg vil si at konseptet sosial lyd for øyeblikket er den innovasjonen som kan komme til å forandre måten vi kommuniserer på, oss mennesker imellom, i tiden fremover, sier Astrid Valen-Utvik, en av Norges fremste eksperter på sosiale medier.

MINI-BIO

Astrid Valen–Utvik er utdannet siviløkonom fra NHH, og har arbeidet innen salg, ledelse og rekruttering. I 2009 startet hun Valen–Utvik, et selskap som hjelper bedrifter med å lykkes i sosiale medier. Som en tydelig stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier har Valen-Utvik tidligere figurert på Kapitals liste over Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon.

Clubhouse ble lansert i fjor, men interessen skjøt for alvor fart da navn som Elon Musk og Mark Zuckerberg inntok plattformen med flere gjesteopptredener tidligere i år. I Norge er blant annet Petter Stordalen og Kristin Skogen Lund kjente navn på appens medlemsliste. Twitter har allerede lansert sin egen variant, kalt Spaces, og nå ryktes det at plattformer som Facebook, Instagram, Slack og Discord kommer etter med tilsvarende løsninger i kampen om brukerne.

– Jeg tror dette vil påvirke hvordan vi brukere konsumerer innhold, hvordan vi forholder oss til virksomheter og hvilke krav vi har til innholdet fra merkevarer fremover. Jeg tror også det vil skje et stort skifte ved at nivåene i samfunnet blir mer utjevnet når alle kan gå i dialog med personer som normalt sett ville vært mye vanskeligere å få pratet med, via disse tjenestene, sier hun.

Valen-Utvik påpeker også at lyd allerede er en sterk trend i mange hjem, ved at vi lærer opp digitale assistenter som Google Home og Alexa.

– Virksomheter burde virkelig tenke over hva lyden av ens virksomhet er, for det kommer til å bli en tøffere og tøffere kamp om å havne på topplisten hos Google.

Hva man ønsker å formidle vil også bli viktigere i fremtiden. Her er verdibasert kommunikasjon et nøkkelord, ifølge eksperten.

– Generasjonene som kommer er ikke interessert i tomme, store ord. De vil ha det som er ekte og troverdig. De vil engasjere seg i virksomheter som tør ta standpunkt i saker de som forbrukere er interessert i. Det å være åpent og ekte til stede i kommunikasjonen tror jeg vil være en viktig nøkkel for å lykkes fremover.

– I hvilken grad vil sosiale medier påvirke eller spille en rolle i livene våre i årene fremover?

– De vil fortsette å ha en stor rolle i livene våre fremover. Hvorvidt tjenestene heter Facebook, Instagram, TikTok, Clubhouse eller noe helt annet, mener jeg er uinteressant. Det jeg er sikker på, er at vi vil være til stede på plattformer som legger til rette for samhandling og sosialisering mellom mennesker, på tvers av sosiale og geografiske grenser. Sosiale medier og sosial lyd legger til rette for dette, i tillegg til å bidra til en utjevning av forskjeller, mener Valen-Utvik.

– Jeg tror utviklingen videre vil fortsette i samme spor som vi er på nå, med stadig mindre skiller mellom oss som privatpersoner og vår profesjonelle rolle. De sosiale kanalene kommer til å legge til rette for at vi skal få enklere hverdager, spare tid og samtidig ha all den underholdningen og kunnskapen som vi ønsker oss, tilgjengelig direkte på mobilen, klar på bare noen sekunder, sier hun.

Den største utfordringen for virksomhetene fremover vil være å hele tiden fokusere på det innholdet målgruppen vil ha og kommunisere dette på målgruppens premisser, ifølge eksperten.

– Jeg tror det er viktigere enn noen gang at ledelsen dedikerer nok ressurser, både menneskelig og økonomisk, til at de klarer å jobbe så strategisk og målrettet som nødvendig med virksomhetens tilstedeværelse i sosiale medier. For det er virkelig ikke sånn at det bare tar noen få minutter “å slenge ut noe på Facebook”, sånn som en god del ledere dessverre fortsatt tror, sier Valen-Utvik.