+ mer
Eks-McKinsey: Jarand Rystad (t.v.), Trond Riiber Knudsen, Jeanette Dyhre Kvisvik, Karl Munthe-Kaas, Martin Schütt, Vegard Vik, Jacob Tveraabak, Karl-Axel Bauer, Maren Hjorth Bauer, Vegard Medbø og Kristina Tuhus er alle tidligere McKinsey-konsulenter som siden har startet sine egne selskaper. Foto: Brian Cliff Olguin

Fra direktørskole til gründerfabrikk

McKinsey har rykte på seg for å være Norges kanskje fremste direktørskole, men de siste årene har det store konsulentselskapet blitt rene gründerfabrikken. 

Har du jobbet i McKinsey er du nærmest sikret en karriere etterpå. Topplederne i både Orkla, Statkraft og Innovasjon Norge er tidligere McKinsey-konsulenter, men nå hopper stadig flere konsulenter av for å bygge egne selskap fra bunnen av.

– Jeg har aldri tapt penger på å investere i tidligere McKinsey-konsulenter. Av de seksti tidligfaseselskapene jeg har investert i, er det tolv selskaper hvor det er en McKinsey-alumn som er grunnlegger. De tolv selskapene går veldig bra – jeg tror faktisk det er en god investeringsstrategi, sier Trond Riiber Knudsen, tidligere partner i McKinsey, og nå en sentral spiller i gründerbølgen av tidligere konsulenter. 

Sommeren 2015 sluttet han i McKinsey for å starte sitt eget investeringsselskap. Riiber Knudsen driver nå TRK Group som investerer i, og rådgir, en rekke oppstartsselskaper drevet av tidligere medarbeidere.

Jeg har aldri tapt penger på å investere i tidligere McKinsey-konsulenter.
Trond Riiber Knudsen

Kapital samlet Riiber Knudsen og noen av hans tidligere kolleger ved Akerselven i Oslo – arnestedet for den industrielle revolusjonen i Norge. Vi har kartlagt over 60 tidligere McKinsey-konsulenter som har startet opp og driver egne virksomheter. Basert på denne listen samlet vi et utvalg som alle er aktive i den digitale revolusjonen i Norge. 

Tradisjonen i McKinsey har vært å gå gradene internasjonalt i systemet og bli partnere, eller slutte for å begynne å jobbe i ledelsen hos en klient, typisk et milliardkonsern. Alumnene vi har kartlagt har i stedet hoppet av for å skape sine egne bedrifter.

TRK Group: Trond Riiber Knudsen Foto: Brian Cliff Olguin

Trond Riiber Knudsen

Grunnlegger av investeringsselskapet TRK Group.

I McKinsey 1992–2015.

Jobber fortsatt med lederutvikling på partnernivå i McKinsey globalt.

Han sluttet i McKinsey i 2015 og gjorde sin første investering i Arundo Analytics startet av Tor Jakob Ramsøy, tidligere sjef for McKinsey Norge.

Kapital har verdsatt TRK Group, som Riiber Knudsen eier 100 prosent av, til ca. 150 millioner kroner.

Nettverket: Riiber Knudsen er den sentrale figuren i McKinsey-nettverket. Hans selskap TRK Group utøver aktivt eierskap og rådgivning for tolv ulike selskaper som er gründet av tidligere McKinsey-konsulenter. Han har investert i følgende selskaper gründet av tidligere McKinsey-konsulenter:

  • Arundo Analytics – Tor Jacob Ramsøy
  • Penda Ethiopia – Marie Nielsen
  • Nabobil – Karl Munthe Kaas og Jacob Tverraabak
  • SammeVei – Rasmus Myklebust
  • Katapult – Haakon Brunell og Maren Bauer Hjorth
  • Antler – Magnus Grimeland, Vegard Vik og Fridtjof Berge
  • Summa Equity – Reynir Indahl
  • FundingPartner – Geir Atle Bore
  • Konsus – Fredrik Thomassen
  • HigherEd – Gustaf Christensen
  • Attensi – Trond Arne Aas
  • Labrida – Thomas Grünfeldt

Selvtillit og gode kontakter

Martin Schütt, medgründer og administrerende direktør i Askeladden & co, som står bak blant annet Norges nest største frisørkjede, Cutters, tror det er flere årsaker til gründereksplosjonen blant McKinsey-konsulenter.

– Som konsulent kommer du på innsiden av store konsern som ser flotte ut fra utsiden. Etter å ha jobbet der noen uker forstår du hvor mye mindre kompetanse de har enn det du trodde, og hvor mye lettere det er å utfordre dem. Det gir deg selvtillit til å starte opp selv, sier han.

Askeladden & Co: Martin Schütt. Foto: Brian Cliff Olguin

Martin Schütt

Medgründer og adm. direktør i Askeladden & Co

I McKinsey 2014-2017.

Nettverket: Martin Schütt har investert i Antler, som ble startet av tidligere kolleger i McKinsey. Schütt er også mentor/rådgiver for startupen Katapult Ocean, hvor McKinsey-alumni Maren Bauer Hjorth er co-founder og adm.direktør.

“Som konsulent kommer du på innsiden av store konsern som ser flotte ut fra utsiden. Etter å ha jobbet der noen uker forstår du hvor mye mindre kompetanse de har enn det du trodde, og hvor mye lettere det er å utfordre dem. Det gir deg selvtillit til å starte opp selv."

Medgründer Karl-Axel Bauer er enig i at den tidligere arbeidsplassen gir deg tro på egne ferdigheter, i tillegg til gode venner som kommer godt med når en skal stå på egne ben. Mens industribedriftene langs Akerselven i sin tid utgjorde en geografisk klynge som de dro felles nytte av, er det i digitaliseringens tidsalder de menneskelige relasjonene som er viktige. 

For er det noe som går igjen blant dem vi snakker med, så er det viktigheten av nettverket de har fått gjennom sin tidligere arbeidsgiver. McKinsey-nettverket er således en av de viktigere klyngene i Norge akkurat nå med hensyn til utviklingen av nye selskaper.

En egen verden

– Prosjektene vi gjorde gav ideer fra et bredt spekter av bransjer. McKinsey er først og fremst en livsstil. Opplevelsen som ny konsulent er at du trer ut av den virkelige verden, og inn i McKinsey-verdenen. Det blir rekruttert 20–25 jevnaldrende i hvert kull. Man får bryne seg på noen utrolige komplekse problemstillinger, jobbe tett med skarpe mennesker, og kloden er din lekeplass, sier Bauer, som jobbet i McKinsey fra 2007 –2016.

Askeladden & Co: Karl-Axel Bauer. Foto: Brian Cliff Olguin

Karl-Axel Bauer

Medgründer av Askeladden & Co, står bak bla. Norges nest største frisørkjede Cutters

I McKinsey 2007–2016.

Askeladden er et investeringsselskap som søker radikalt å endre tradisjonelle tjenestenæringer ved å skape nye selskaper med helt nye forretningsmodeller. Ambisjonen er å lansere fire nye selskaper i året. I tillegg til Cutters har de lansert legetjenesten Dr. Dropin, begravelsesbyrået Verd, event-konseptet Paint’n sip, Squeeze Massasje og velværesalongene Olio.

Askeladden & co eies av åtte partnere hver med en eierandel på 12,5 prosent. Askeladdens største selskaper Cutters og Dr.Dropin er samlet priset til over 600 millioner kroner.

Nettverket: Bauer har investert i Kolonial.no og Antler, som begge ble startet av tidligere kolleger i McKinsey. En rekke tidligere McKinsey-kolleger har investert i Cutters og Dr. Dropin. Bauer startet klimakvote-selskapet Chooose, sammen med fire andre, og ble tatt inn i første runde av Katapult Accelerator, hvor Haakon Brunell (ex-McK) er co-founder. Bauer er også mentor/rådgiver for startupen Katapult Ocean, hvor McKinsey-alumni Maren Hjorth Bauer er medgründer og adm.direktør, og Bauers bedre halvdel.

“McKinsey er ikke tidligere kolleger og det er heller ikke familie. Men det er noe i midten. Mange av mine beste venner har jobbet der, og kona mi er tidligere ‘McK’. Relasjonene er mye varmere og nærere enn blant vanlige kolleger.”

– Skillet mellom jobb og fritid viskes ut. Arbeidsmengden er enorm, og alt er hemmelig. Vi spiser frokost, lunsj, middag og kvelds sammen. Du fester sammen, tjener godt, er gjerne ung og uten mye forpliktelser. Det blir den nye sosiale arenaen din. Mange av mine beste venner har jobbet der. Min bedre halvdel er tidligere “McK”. Relasjonene er mye varmere og nærere enn med vanlige kolleger. Når du slutter og starter for deg selv, er støtteapparatet stort, fortsetter Bauer.

– Prøver å være en kraft

Riiber Knudsen ville bli med og støtte de som satset.

– Etter 23 år i McKinsey har jeg opparbeidet meg en unik posisjon med et bredt, globalt nettverk. Jeg startet TRK Group, og gjør det jeg har kapasitet til. Jeg prøver å være en kraft som får ting til å skje, sier han.

Han mener mye av den positive endringen i verden kommer fra oppstartsselskaper, og så at mye av talentet i McKinsey gikk dit. Karl Munthe-Kaas og Karl-Axel Bauer med flere hadde høye stjerner internt, og ble ledestjerner da de gikk ut og startet for seg selv. Tidligfase-investoren er ikke i tvil om at det har bidratt til at flere tar steget.

– Den siste generasjonen gründere som var tidlig ute har tatt en lederrolle i å hjelpe de som kommer etter. Nettverket bestående av både tidligere og nåværende McKinseyere er veldig sterkt og verdifullt. Vi støtter godt opp under de som starter både gjennom investeringer, rådgivning, nettverk, og vi drar inn dyktige styremedlemmer, sier Riiber Knudsen.

– Har levd i abnormt system

Professor ved Norges Handelshøyskole Tor W. Andreassen har fordypet seg i innovasjon og har lagt merke til at mange tidligere konsulenter i McKinsey gjør det godt som gründere. Men gjør samtidig oppmerksom på at selskapet tross alt har stor utskiftning av dyktige mennesker, og at det skulle bare mangle at noen av dem starter for seg selv.

I kulissene: Kapital samlet elleve av de mest aktuelle gründere som tidligere jobbet i konsulentselskapet McKinsey. Foto: Kapital

McKinsey-alumnenes beste startup-råd

  • Snakk med mange mennesker. Du vil bli overrasket over hvor mange som vil dele kompetanse og innsikt.
  • Finn en partner som er litt ulik deg selv, og har supplerende kvaliteter. Men husk å ta flyplasstesten: Kan dere sitte sammen på flyplassen i tolv timer, og fortsatt synes det er hyggelig å være i hverandres selskap?
  • Du har en kjempegod idé, og er supergira. Få deg et “minimum viable product”. Ta det med ut og test om det er betalingsvilje for ideen din. Ikke hør så mye på venner og familie. Synes folk du ikke kjenner at dette er en god idé?
  • Gjør grundige foranalyser: Ville investorer investert i dette?
  • Få med deg en industriekspert – noen som har gjort det før.
  • Ansett mangfold. Ulike bakgrunner er viktig. Det er ikke én idé eller egenskap som er ideell – summen av mange detaljer er det avgjørende. Da må du ha et godt sammensatt team.
  • Vit hvilken konkurranse du møter. Mange prøver å konkurrere med Google og Face­book, og glemmer tilsynelatende at de har ti tusen av verdens aller beste programmerere på teamet sitt.
  • Jobb for å få lojale kunder. Kunden må ha en så god opplevelse i møte med selskapet ditt at de ønsker å komme tilbake.
  • Bruk tiden det tar å komme med en god idé. Ikke forelsk deg i den første.
  • Rekrutter majoriteten av ansatte fra andre bransjer enn den du skal inn i. De evner å se ting utenfra, og stiller spørsmål basert på sunn fornuft. Når noen har vært for lenge et sted, blir de litt fastlåst.
  • Du må alltid ha en ingeniør på laget.
  • Evnen til å kunne kutte kostnader på riktig sted er det viktigste du har for å kunne ha en bærekraftig forretningsmodell.

– Det er tre ting som gjør at de lykkes: De er intellektuelt dyktige mennesker, de er godt skolert, og de har levd i et abnormt system hvor de har fått et globalt perspektiv, samt vist stor arbeidskapasitet. Vent, det er forresten flere årsaker. De er i et miljø hvor de får mye stimuli og tilgang på ideer. De har en betydelig lønningspose og oppspart kapital som gjør det lettere for dem å ta steget ut, sier Andreassen.

Han trekker også frem nettverket, ikke bare av tidligere kolleger, men også tidligere klienter.

– Det ligger en betydelig både økonomisk og intellektuell kapital i nettverket hvor man i dialog kan skape og utvikle ideer til bedrifter. Det er klart det har betydning for hvor lett du lykkes som gründer. En gang McKinsey, alltid McKinsey, som de sier, sier professoren.

Nabobil: Jacob Tveraabak. Foto: Brian Cliff Olguin

Jacob Tveraabak

Styreleder i Nabobil.no

I McKinsey 2001–2012

Medgründer i 2015 av bildelingsselskapet Nabobil.no. Det norske selskapet ble i vår solgt til amerikanske Getaround for 105 millioner kroner. Nabobil omsatte i 2018 for 7,5 millioner kroner, og tapte da ni millioner kroner. Tveraabak eide knappe 17 prosent i Nabobil.no før salget til amerikanerne.

Nettverket: Tveraabak gründet Nabobil sammen med Munthe-Kaas, og satt i årene 2016 (august) – 2018 (januar) som styremedlem i Kolonial.no.

“Har man jobbet noen år i McKinsey, så får man veldig raskt en stor erfaringsbase. Man får typisk eksponering for et bredt spekter av industrier og funksjoner, samtidig som man fra dag én lærer å tenke som en toppleder. I tillegg tror jeg det ligger mye verdi i at man på nært hold ser at selv store selskaper har ‘flaws’. Det er ofte i disse ‘flaws’ man som gründer ser muligheter som incumbents kanskje ikke evner eller ønsker å gripe"

Brukte nettverket ved exit

I dag har Riiber Knudsen en aktiv rolle som rådgiver og mentor for de tidligere McKinsey-konsulentene Maren Hjorth Bauer og Haakon Brunell, som har startet impact akseleratoren Katapult Accelerator og Katapult Ocean. Tilsvarende med Magnus Grimeland, Fridtjof Berge og Vegard Medbø i det globale gründernettverket Antler, som alle har sluttet i McKinsey de siste årene.

– Da Karl (Munthe-Kaas, red.anm.) og Jacob (Tverraabak, red.anm.) ville starte bildelingstjenesten Nabobil kom de til meg for råd, og visste at de kunne få funding med meg, sier Riiber Knudsen.

Jacob Tverraabak, som er styreleder i Nabobil.no, og hans medgründ­ere solgte i 2019 det norske bildelingsselskapet til amerikanske Get Around for 105 millioner kroner.

Antler: Vegard Medbø. Foto: Brian Cliff Olguin

Vegard Medbø

Markedsdirektør (CCO) i Antler

I McKinsey 2011–2018

Medbø var med og startet gründernettverket Antler i Singapore høsten 2017. Antler har investert i nær 50 teknologiselskaper og har etablert gründerprogrammer i syv andre byer verden over i tillegg til i Singapore. Det uttalte målet skal være å investere i 500 oppstartsselskaper i løpet av fem år.

Nettverket: Medbø startet Antler sammen med blant annet de to tidligere norske McKinsey-konsulentene Magnus Grimeland (i McKinsey 2007 –2013) og Fridtjof Berge (2016–2017). McKinsey-nestoren Tore Myrholt er styreleder for Antler. Og flere andre tidligere McKinsey-konsulenter jobber i Antler og/eller regnes blant gründerne.

“Verden forandrer seg raskere enn noensinne. Hver eneste industri kommer til å gå igjennom en revolusjon de neste årene, og vi mener vi bare er i begynnelsen. Aldri før har man kunnet bygge globale selskaper så fort. Dette er en enorm mulighet, og det er årsaken til at vi startet Antler akkurat nå.

– Jeg benyttet meg av alumninettverket da jeg helt i starten kontaktet Karl Munthe-­Kaas for å starte Nabobil. Videre benyttet jeg meg av McKinseys alumninettverk i forbindelse med lansering av Nabobil, og ikke minst ved exit. Da kontaktet jeg en McKinsey-alumni som jeg visste hadde jobbet for Get Around. Gjennom ham fikk jeg en introduksjon til Sam Zaid, CEO og medgründer av Get Around, som i sin omgang førte til salget av Nabobil, forteller Tveraabak.

Fikk Stanford-finansiering

Varianter av samme historie forteller flere av de andre eks-McKinsey-gründerne, blant annet daglig leder og medgründer Maren Hjorth Bauer i akseleratorprogrammet Katapult Ocean, som skal rådgi og investere i oppstartsselskaper innen havteknologi.

– Mye av rekrutteringen til Katapult har skjedd på grunnlag av mitt McKinsey-nettverk. Vi har også bygget opp et globalt mentornettverk på over hundre personer som støtter opp under Katapult Ocean, hvorav mange av mentorene er McKinsey-alumner, forteller Bauer.

Katapult Ocean: Maren Hjorth Bauer. Foto: Brian Cliff Olguin

Maren Hjorth Bauer

Adm. direktør i Katapult Ocean

I McKinsey i årene 2006–2011.

Medgründer av Katapult Ocean, som har som målsetning å bli til det ledende globale akselerator-programmet og såkornfondet for nye havteknologiselskaper. Katapult Ocean har foreløpig hentet inn ca. 35 millioner kroner og skal nå ut i markedet for å hente mer kapital.

Bauer eier ca. 10 prosent av Katapult Ocean. Hovedaksjonær er Sel­vaag-arvingen Tharald Nustad.

Nettverket: I styret til Katapult Ocean har Bauer med seg eks-McKinseyer Haakon Brunell, som også er medgründer av selskapet. Hun og ektemannen Karl-Axel Bauer har sammen også investert i Cutters, Antler og Kolonial.no

“Jeg gikk den tradisjonelle veien med strategi, og forretningsutvikling i store, internasjonale selskaper. Men så tenkte jeg som mange andre som har vært i McKinsey at jeg må jobbe et mindre sted, med mindre byråkrati der jeg har eierskap til alt sammen selv. Og så kombinere det med noe som er meningsfullt for verden”.

Tidligere Norgessjef i McKinsey Tor Jakob Ramsøy sluttet samtidig med Riiber Knudsen i 2015 for å starte for seg selv. Han ble overrasket over hvor mange som ønsket å hjelpe ham med å få Arundo Analytics på beina. Som den første nordiske, og den andre europeiske startupen er Arundo med i Stanfords startup-akselerator StartX. 

Et livsvarig program hvor deltagelse også kvalifiserer til finansiering i første emisjonsrunde, hvor Stanford bidrar med ti prosent. Statusen det bar med seg gjorde at de fikk innpass i MITs startup exchange-program (STEX), som en av 25 startups håndplukket fra en liste med over tusen MIT-tilknyttede selskaper.

– Jeg hadde aldri fått Stanford som en av de før­ste investorene uten hjelp fra mine tidligere kolleger i McKinsey, sier Ramsøy på telefon fra hytta.

Digitaliseringen gir muligheten

I tillegg til nettverket har digitaliseringen muliggjort både gründerbølgen blant tidligere McKinseyere og i Norge generelt. De fleste nystartede selskapene benytter digitale verktøy for å endre eksisterende bransjer radikalt, såkalt “disrupte” dem, eller til å skape helt nye bransjer og forretningsmuligheter. I Arundo utvikler Ramsøy software for å analysere store mengder data i tungindustri, ved hjelp av blant annet maskinlæring.

Arundo Analytics: Tor Jakob Ramsøy utenfor Stanford University. Foto: Arundo

Tor Jakob Ramsøy

Adm. direktør og gründer av Arundo Analytics

I McKinsey 2001–2015

Gründet i 2015 Arundo Analytics, og fikk med tidligere direktørkollega i McKinsey, Trond Riiber Knudsen, som rådgiver og en av de første investorene.

Selskapet utvikler software som analyserer data for tungindustrien, blant annet ved hjelp av maskinlæring. Arundo er det første selskapet i Norden som er med i Stanfords startup-akselerator StartX og MITs tilsvarende STEX program. Arundo Analytics ble i siste emisjon priset til en drøy milliard kroner. Ramsøy eier ca. 22 prosent av aksjene.

Nettverket: To tidligere McKinseyere sitter i styret til Arundo Analytics: Tore Myrholt, nåværende direktør i McKinsey, som også var Ramsøys mentor i sin tid, og Stuart Morstead, tidligere partner i McKinsey, nåværende COO og co-founder av Arundo.

Ti tidligere McKinseyere har investert i Arundo Analytics, og selskapet har også hentet inn ti ansatte med bakgrunn fra McKinsey. Ramsøy har selv investert i selskapene til fire andre Ex-McKinseyere, disse i USA.

“Jeg hadde aldri fått Stanford som en av de første investorene gjennom universitetets investorprogram uten hjelp fra mine tidligere kolleger i Mc­Kinsey.”

– Vi konkurrerer i et marked som ikke er skapt ennå. Ingen har funnet den optimale forretningsmodellen. Det gjør at vi både skal definere et marked og bygge produkter, sier Ramsøy.

Jarand Rystad ser ingen grunn til at gründerbølgen skal flate ut med det første.

Rystad Energy: Jarand Rystad. Foto: Foto: Brian Cliff Olguin

Jarand Rystad

Adm. direktør i Rystad Energy

I McKinsey 1995–2004.

Gründer av det uavhengige analyse- og rådgivningsselskapet Rystad Energy, som har utviklet en komplett database for alle olje- og gassfelt i verden.

Rystad Energy omsatte i 2018 for 284 millioner kroner og tjente 17 millioner kroner før skatt.

Rystad Energy blir av Kapital verdsatt til rundt 200 millioner kroner. Rystad eier ca. 43 prosent av selskapet, som har 20 partnere og ytterligere 40 av de andre ansatte som medeiere.

“Tidligere McKinsey-konsulenter har lært sin ABC i business, de har bra nettverk, de har sett gap i markedet, og de har en tillit som gjør at de kan skaffe kapital.

– Verden trenger mer innovasjon, og McK-konsulenter er godt skodd for en slik oppgave, er det kontante svaret fra Rystad. Han sluttet i konsulentselskapet i 2004, for å starte energianalyse- og rådgivningsselskapet Rystad Energy. Det har blitt ledende i verden på analyser av oppstrøms olje- og gassproduksjon. Nylig refererte både New York Times og Wall Street Journal innenfor den samme uken til ulike analyser fra Rystad Energy på sine respektive forsider, og selv var Rystad på forsommeren i Wien for å holde foredrag for Opec-toppene.

– Arbeidsplassene skapes i startups

Seriegründeren Jeanette Dyhre Kvisvik mener vi bare har sett begynnelsen av den digitale utviklingen.

– Det er startups og unge vekstbedrifter som skaper flest nye arbeidsplasser. Store selskaper som Telenor og Statoil skaper lite nytt. Millennials vil skape nye løsninger på eksisterende problemer, og de er villige til å ofre tryggheten et etablert selskap gir. Vi ser bare begynnelsen på alle bransjene som skal disruptes, sier Dyhre Kvisvik, som etter hun sluttet i McKinsey i 2006 har startet flere selskaper. 

Nå driver hun nettbutikken Villoid.no, som nylig hentet inn penger gjennom plattformen Dealflow, hvor 86 prosent av investorene var kvinner.

Villoid.no: Jeanette Dyhre Kvisvik. Foto: Brian Cliff Olguin

Jeanette Dyhre Kvisvik

Administrerende direktør og medgründer av Villoid

I McKinsey 2004 - 2006.

Dyhre Kvisvik skapte Villoid, en nettbutikk og motesamfunn, i 2014, da hun var adm. direktør i Telenor Mobile Media. Sammen med det globale moteikonet Alexa Chung og Jarle Snertingdalen kjøpte hun ut Villoid fra Telenor i 2016.

Villoid.no ble lansert i fjor sommer, og omsatte for 5,5 millioner ut året. I år budsjetteres det med et salg på nær 20 millioner og et lite underskudd. Villoid ble i siste emisjon priset til 72 millioner kroner. Dyhre Kvisvik eier ca. 25 prosent av aksjene.

Nettverket: En tidligere McKinseyer sitter i styret til Villoid. Det er Fredrik Thomassen, som selv er adm. direktør og gründer av Silicon Valley-selskapet Konsus. Selv sitter Dyhre Kvisvik i styret til den tidligere McKinsey-konsulenten Christian Ringnes’ selskap Pandox, som har en markedsverdi på omtrent 50 milliarder kroner.

“Nettverket mitt fra McKinsey var helt avgjørende da jeg hentet kapital i USA, England og Sverige. At jeg har jobbet i McKinsey er et kvalitetsstempel, og det skaper tillit hos investorene.”

Av selskapene som er startet av McKinsey-alumner de senere årene er Kolonial.no det nå høyest prisede med over to milliarder kroner. Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no tror næringslivet har forandret seg permanent.

– Vi vil se raskere sykluser av selskaper som starter, modner, og blir utkonkurrert enn det vi gjorde før. I 1980 var gjennomsnittlig levetid for selskaper på S&P 500 36 år, nå er det under 20 år. McKinsey-konsulenter kommer til å bevege seg dit mulighetene for å skape noe er størst. Det blir i økende grad i unge selskaper, sier Munthe-Kaas.

Kolonial.no: Karl Munthe-Kaas. Foto: Brian Cliff Olguin

Karl Munthe-Kaas

Adm. direktør og gründer av Kolonial.no.

I McKinsey 2008–2010.

Gründet i 2011 sammen med ni andre Kolonial.no (selskapet formelt registert i 2013), som selger dagligvarer over nett på Østlandet. Kolonial.no omsatte i 2018 for 915 millioner kroner, og gikk da med 190 millioner kroner i underskudd.

Kolonial.no ble i siste emisjon priset til 2,25 milliarder kroner. Munthe-Kaas eier ca. ni prosent av aksjene.

Nettverket: To tidligere McKinseyere sitter i styret til Kolonial.no; ex-Schibsted-konserndirektør Birger Magnus (styreleder) og Europris-sjef Pål Wibe. 16 tidligere McKinseyere har investert i Kolonial.no.

Munthe-Kaas var også medgrunder av Nabobil.no i 2015, og har investert i selskapene til to andre ex-McKinseyere: i Cutters og i Nyby.

“For meg var McKinsey et avgjørende steg på veien i min gründerkarriere. Uten McKinsey ville jeg vært en tilfeldig fyr med en gal idé, i stedet var jeg en ‘ex-McKer’ med en ambisiøs plan. Det er en stor forskjell”.

Frykter ikke for mange avhopp

Partner og tidligere leder av McKinseys kontor i Norge, Martin Bech Holte, sier han ikke frykter at for mange i selskapet hans skal hoppe av for å bli gründere.

– McKinseys modell er og har alltid vært bygget på at mange dyktige mennesker forfølger andre muligheter, selv om vi gjerne skulle sett dem utvikle seg videre hos oss. Når noen slutter, er det alltid synd der og da, men samtidig er vi stolte av det våre tidligere kolleger utretter i fremtredende roller andre steder, sier Holte.

Han tror gründereksplosjonen følger en bredere trend i samfunnet, der kombinasjonen av lett tilgjengelig kapital og ny teknologi gjør at flere mennesker kan forfølge drømmen om å skape egne selskaper.

– Det har typisk vært slik at én “etter-McKinsey”-bølge følger en annen. Det var dotcom for tyve år siden, finansbransjen og private equity etter det, og de siste åtte–ti årene har startups representert en stor bølge, sier Holte.

Riiber Knudsen er opptatt av å understreke at dette er mer enn en McKinsey-effekt. Han mener økosystemet i Norge generelt har blitt mye bedre siden oljeprisfallet, og de siste fem årene har det vært en tidobling av venturekapital til norske gründerbedrifter, fra 300 millioner kroner til over tre milliarder kroner i 2018.

– Familiekontorenes villighet til å investere i tidligfase er i hvert fall tidoblet. Staten har mobilisert i større grad enn de har gjort tidligere, og Innovasjon Norge ble fantastisk mye bedre under Anita Krohn Traaseth, sier han.

Med et relativt robust system rundt tidligfase etterlyser han nå mer kraft rundt skalering.

– Vi selger ut for tidlig, og suksesskriteriet er å selge til utlendinger. Men den virkelige suksessen ligger i å bygge solide norske miljøer med nye lokomotiv for norsk næringsliv. Der har vi en lang vei å gå, sier Riiber Knudsen.

Kolonial.no: Vegard Vik. Foto: Brian Cliff Olguin

Vegard Aakre Vik

I McKinsey 2006–2011

Medgründer av Kolonial.no (se Munthe-Kaas om Kolonial.no). Aakre Vik eier ca. fire prosent av aksjene i Kolonial.no.

Aakre Vik er også medgründer av Hjemmelegene.no. i tillegg har han investert i karriere-plattformen Highered (gründet av annen ex-McKer).

“Gjennom McKinsey får man troverdighet på at man er smart og har drive til å overkomme alle de hindrene man møter mange av i et gründerselskap. I tillegg så er det en “pay it forward”-kultur for å hjelpe når en kollega tar kontakt.”

12 enhjørninger fra McKinsey

Internasjonalt kan McKinsey skryte av at tolv såkalte enhjørninger, nystartede selskaper verdsatt til over én milliard dollar, nå tilsvarende nær ni milliarder kroner, er gründet av tidligere McKinsey-konsulenter dette tiåret. 

Kapital har også funnet flere norske eksempler på tidligere konsulenter hos konkurrenten Boston Consulting Group som har blitt gründere, men ikke på langt nær like mange som for McKinsey. Men Børge Hald, som i 2019 tok sitt selskap Medallia på børs i USA med prislapp på 23 milliarder kroner, er kanskje det mest fremstående eksempelet på en norsk BCG-alumn med gründersuksess. Nye, norske selskaper som Hjemmelegene, Boligfiks, Altua og reMarkable er også alle gründet av tidligere BCG-konsulenter.

Riiber Knudsen mener Norgeskontoret alltid har rekruttert relativt mer entreprenørisk talent enn andre kontorer i McKinsey, og sier at det av samme grunn er logisk at mange finner sin indre gründer når de er ferdige i McKinsey.

– I andre byer, som London og New York, er det så enormt mange spennende selskaper å gå til etter McKinsey. I Norge har vi få gode alternativer. Jeg kjenner for eksempel ikke mange som vil inn i norske ASA-styrer etter McKinsey. På meg virker de dønn kjedelige. Da kan du like gjerne starte ditt eget selskap, sier Riiber Knudsen.

Nyby: Kristina Tuhus. Foto: Brian Cliff Olguin

Kristina Tuhus

Medgründer av Nyby

I McKinsey 2006–2013.

Nyby er en digital plattform hvor intensjonen er å koble de som trenger hjelp med de som kan hjelpe. Plattformen er utarbeidet i samarbeid med offentlige institusjoner og frivillige organisasjoner. Nyby omsatte i 2018 for 1,9 millioner kroner, og gikk da med 3,8 millioner kroner i underskudd. Tuhus eier 18,8 prosent av aksjene.

Nettverket: Tuhus var en av de første investorene i Kolonial.no. Det gjorde at hun møtte Fredrik Gulowsen, en av medgründerne i Kolonial.no, som hun senere startet Nyby sammen med. I tillegg har Tuhus investert i følgende selskaper gründet av en tidligere McKinsey-kollega: Tienda Group, Rystad Energy og Katapult Accelerator. Seks andre McKinsey-alumner har investert i Tuhus’ nåværende selskap Nyby.

“Velferdsprofitør? Snu på det. Det burde ikke være lov til å tjene penger på noe som ikke er bra for samfunnet.”

Personlige egenskaper

Det er grunn til å tro at personlige egenskaper og arbeidsmetoder tidligere McKinsey-ansatte har til felles også spiller en rolle for at mange av dem lykkes som gründere, i tillegg til det unike nettverket og mulighetene digitaliseringen gir. Kristina Tuhus, gründer av velferdsplattformen Nyby, har benyttet mange av verktøyene hun lærte i konsulentselskapet.

– Problemløsningsmetodikken i McKinsey gjør deg litt uredd. Du kan stå over et komplekst problem som du ikke helt forstår hvordan du skal løse. Da deler vi det opp i mindre problemstillinger, tester hypoteser, gjør analyser, og går tilbake for å se hvordan vi skal løse hovedproblemet, sier hun.

Fikk stjernestatus: – I McKinsey får du beskjed om at du er stjerna. Den selvtilliten har du bruk for som gründer, sier Jeanette Dyhre Kvisvik. Foto: Brian Cliff Olguin

For Tuhus har struktur vært viktig, og spesielt når selskapet begynte å vokse.

– Mange gründere har gjerne en god idé, men er kanskje litt for ustrukturerte til å virkeliggjøre oppstarten, sier Tuhus, som etter at hun sluttet i McKinsey i 2013 har jobbet med og investert i flere oppstartsselskaper. Nå er hun engasjert i selskapet Nyby, som har utviklet en digital plattform hvor intensjonen er effektivt å koble de som trenger hjelp med de som kan hjelpe, for å mobilisere de uutnyttede resurssene i samfunnet.

– Stimulisøkende gjeng

Martin Schütt i Askeladden tror konsulenthuset appellerer til folk som er risikovillige og eventyrlystne.

– Vi var en stimulisøkende gjeng med mye “drive”. McKinsey er ikke årsaken til at jeg ville satse selv, men det har påvirket måten jeg jobber på, sier Schütt, som allerede i studietiden ved NHH hadde startet flere selskaper.

Uten McKinsey ville jeg vært en tilfeldig fyr med en gal idé, i stedet var jeg en “ex-McKer” med en ambisiøs plan.
Karl Munthe-Kaas

Og selvsagt, selvtilliten og troverdigheten det gir utad å ha McKinsey-stemplet i pannen undervurderes ikke av noen av dem:

– Uten McKinsey ville jeg vært en tilfeldig fyr med en gal idé, i stedet var jeg en “ex-McKer” med en ambisiøs plan. Det er en stor forskjell, sier Munthe-­Kaas i Kolonial.no.

Gikk solo og ble søkkrike

Kapital måtte ikke lete lenge for å finne tidligere McKinsey-konsulenter som har bygget opp store formuer etter å ha sluttet for å starte opp noe eget. Helt oppe på andreplass på listen over Norges 400 rikeste i 2019 var en tidligere McKinsey-mann. Det var nemlig som konsulent at cruisereder Torstein Hagen (77) først kom i kontakt med shipping- og cruisebransjen, og blant annet var med på å redde Holland America Line, som var nær konkurs da oljekrisene herjet på 1970-tallet.

En annen gjenganger på 400-listen, Jens Ulltveit-Moe (78), var innom New York-kontoret til McKinsey på 70-tallet, før han bestemte seg for å snu bedriftene helt på egen hånd.

Eiendomskonge Christian Ringnes (66) og Schibsteds styreformann Ole Jacob Sunde (66) hoppet av McKinsey-karrierer på 1980-tallet. Sunde grunnla først Industrifinans Forvaltning og senere Formuesforvaltning, som i dag er Norges største privateide og uavhengige rådgivnings- og forvaltningsselskap.

Gert W. Munthe (63) startet også sin karriere i McKinsey på 1980-tallet og tok først veien ut for å bli bedriftsleder, blant annet i det amerikanske legemiddelselskapet Alpharma. Men i 2002 etablerte han sammen med Johan H. Andresen private equity-selskapet Herkules. PE-selskapets første oppkjøpsfond ble en formidabel suksess for såvel investorer som forvalterne.

Reynir Indahl (50) er tidligere partner i Altor, og har senere vært med og starte Summa Equity, som har hentet inn 4,4 milliarder norske kroner. Et annet nystartet PE-selskap, Explore Equity, ledes blant annet av eks-McKinsey-toppen Simen Vier Simensen (62).

Svein Harald Øygard (60) er for mange kjent som nordmannen som ble sentralbanksjef midt i finanskrisen på Island, noe han nylig gav ut en bok om. Øygard satser for tiden som oljegründer i Brasil.

De aller fleste gründerne med bakgrunn fra McKinsey de siste par tiårene årene må likevel se seg grundig slått av Fredrik Halvorsen (46), Odd Johnny Winge (44) og Geir Langfeldt Olsen (47), når vi måler suksessen i kroner og øre. Wonderboy-troikaen satt i Tandberg-ledelsen da selskapet ble kjøpt av den amerikanske giganten Cisco. I 2009 ble de med over til Cisco, men de forsvant fort ut igjen og etablerte Acano. Dette selskapet solgte de etterhvert også til Cisco. Gjennom Ubon Partners kontrollerte trioen 52 prosent av programvareselskapet, hvilket gjorde dem til milliardærer.

Opp dit er det et stykke for den siste bølgen McKinsey-avhoppere, men flere sitter allerede med formuer som kan anslås til minst hundre millioner kroner – med potensial for videre vekst.

Artikkelen stod første gang på trykk i Kapital nr. 13/2019.

Reportasjer
Næringsliv