Klokkefest for fansen

Akselererende klokkeinteresse og oppdemmede behov har fått Urmaker Bjerke til å slå på stortromma i høst.

Forventer rekord: Joakim Bjerke venter rundt tre tusen besøkende på klokkemessen som Urmaker Bjerke arrangerer i høst. Foto: Urmaker Bjerke
Livsstil

Lokalet er dobbelt så stort og ambisjonene måler 50 prosent vekst i antall besøkende når Oslo Watch Fair åpner dørene i Skur 13 på Filipstad fra 28. til 31. oktober. Det er to år siden sist luksusklokkeselgeren bød på en lignende klokkemesse i Oslo, og denne gang er alt større.

Store internasjonale klokkemesser har enten blitt avlyst eller digitalisert, og mange klokkeinteresserte er nå lystne på å ta en nærmere titt på nyheter og andre go’saker.

Vi tror Rolex-frelste og andre kan se en større helhet og hva mange merker har å by på.
Joakim Bjerke

– Da Oslo åpnet opp igjen etter nedstengningen, var det nesten litt euforisk stemning både i gatene og i våre filialer. Jeg tror mange har sittet på nettet og kikket og syntes det var deilig å komme inn og få se på varene fysisk. Nå merker vi godt trykk både på telefon, e-post og ved fysisk oppmøte. Så pandemien har på ingen måte lagt noen demper på klokkeinteressen, sier Joakim Bjerke, administrasjonsdirektør i Urmaker Bjerke og sønn av eier og adm. dir., Halvor Bjerke.

Ettertraktet vare: Messen i oktober blir en sjelden sjanse til å se endel modeller fra Rolex som stort sett er utsolgt. Foto: Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix

Sammen driver de Norges klart ledende urmaker innenfor mekaniske klokker, der salget av sveitsiske Rolex utgjør en stor del av omsetningen. I høst samler selskapet 19 eksklusive klokkemerker på ett gulv. Det innebærer en sjelden anledning til å se et bredt utvalg av klokker man enten drømmer om, eller vurderer å sette seg på venteliste for. Enkelte klokker vil det også være mulig å kjøpe på messen.

– Er motivasjonen også å avlede det umettelige Rolex-suget og selge litt annet også?

– Ja, det er nok i hvert fall konsekvensen. Vi opplever jo en veldig god klokkeinteresse i Norge, og en slik messe er en mulighet for å få vist frem det man ikke ser så ofte. Vi tror Rolex-frelste og andre kan se en større helhet og hva mange merker har å by på. Rolex er representert på messen og viser frem mange klokker de også, så det er sikkert mange som blir Rolex-frelste der, svarer Joakim Bjerke. At klokkeinteressen er stor i Norge bekreftes av statistikken fra leverandørenes nettsider og Urmaker Bjerkes omsetning i de senere år. Joakim Bjerke anslår at tre tusen mennesker vil besøke messen i løpet av fire dager og betale rundt 250 kroner pr.

hode.

– Ikke dårlig at folk betaler såpass for å få se vareutvalget deres?

– Nei, vi håper og tror at messen også har flere elementer som gjør det verdt å ta turen. Billettprisen er en liten barriere for å fange de som faktisk er klokkeinteressert, og for å unngå tilfeldig forbipasserende, sier Bjerke.

– Dere leier 2.500 kvadratmeter, dobbelt så stort areal som i fjor, er det også av hensyn til smittevern?

– Det er aldri lett å vite hvordan smittevernsregler er på ethvert tidspunkt, men vi har fått et stort område og skal slippe inn publikum puljevis for å få spredt folk utover i lokalet. I tillegg får vi bedre plass til tilleggstjenester, avslutter Bjerke.