– Vi er litt båtnerder

Mens båtbransjen jobber med å utvikle nye skrog og inventarløsninger, arbeider Thomas Jobling med å forlenge livet til gamle trebåter: snekker, klassiske meterbåter, Colin Archere samt moderne klassikere som Storebro, Boston Whaler og Hallberg Rassy.

Virke i treverk: – Vi er tradisjonsbærere og jobber med båter fra hele 1900-tallet. Det er en periode hvor det ble laget mye flott i Norge, sier Thomas Jobling, medeier og daglig leder i Sollerud Båtbyggeri og Slipp. Foto: Svein Lindin
Livsstil

Midt mellom fasjonable Lysaker Brygge og finansforetak på Drammensveien i Oslo ligger Sollerud Båtbyggeri & Slipp. En sjelden type virksomhet å finne i et urbant pressområde. Her jobber i alt syv trebåtbyggere i et verksted som er smekkfullt av verktøy, slipepapir og, ikke minst, båtklassikere som snart skal sjøsettes i ny og forbedret stand.

– Kundene våre har ofte et meget spesielt forhold til båten sin; kanskje har den vært i familiens eie i mange år og blir ansett som et “familiemedlem”, eller så har eieren drømt om en spesiell båt fra han eller hun var ung og plutselig fått mulighet til å kjøpe en. Mange trenger bistand med å sette båten i stand, og de henvender seg til oss for å få hjelp med restaureringen, forteller Thomas Jobling, medeier og daglig leder ved Sollerud Båtbyggeri & Slipp. Han har internasjonal erfaring som båtbygger og drev tidligere Morild Marin i Asker, før han ble sjef og medeier på Sollerud i 2013.

Kundene våre har ofte et meget spesielt forhold til båten sin; kanskje har den vært i familiens eie i mange år og blir ansett som et ‘familiemedlem’.
Thomas Jobling, Sollerud Båtbyggeri & Slipp

Ordreboken full

Selskapet flyttet i 2011 inn i lokaler hos Sollerudstranda skole, en praktisk-rettet alternativ ungdomsskole, hvor de av og til har samarbeid med enkelte av elevgruppene. I fjor omsatte Jobling og hans team av trebåtspesialister for like over syv millioner kroner.

Motorbåtklassiker: På Sollerud har man jobbet på flere båter fra svenske Storebro. Her illustrert ved en Royal Cruiser 34 Baltic. Foto: Storebro Trading

– Vi har merket en jevn økning i oppdrag og omsetning de siste fem årene. Om vår økning skyldes at det ikke er så mange igjen av oss trebåtbyggere, eller fordi vi har så godt rykte, eller en kombinasjon, vet jeg ikke, sier Jobling. Ordrereservene er blitt mer stabile, og ordreboken er tidligere full. Kommer en kunde med en større jobb rundt juletider, er man ofte for sent ute til å kunne få den ferdig til sommeren og båtsesongen starter, sier Jobling og legger til:

– Man blir ikke rik av å drive med dette, men at vi klarer å sysselsette syv mann med tradisjonshåndverk, og noe som alle trives veldig godt med, synes vi er litt kult. Vi klyper oss litt i armen når vi ser at ordreboken ble full i år også.

Vi klyper oss litt i armen når vi ser at ordreboken ble full i år også.
Thomas Jobling, Sollerud Båtbyggeri & Slipp

– Hva slags båter restaurerer dere?

– Vi gjør stort og smått, klassiske tresnekker og seilbåter fra privatmarkedet, men også noen kjente historiske fartøyer som bl.a. Skibladner, Dyrafjeld og noen av de klassiske båtene sjøforsvaret opererer. I tillegg gjør vi arbeider på båter i glassfiber i kombinasjon med treverk, sier Jobling og trekker frem kjente klassikere som Storebro Storø 34, Vindö, Boston Whaler, Hallberg Rassy og With. Alle disse båtene har spesiell status på fjorden og får anerkjennende nikk fra båtfolk. For mange båteiere setter en slik farkost en ekstra spiss på sjølivet.

Tar vare på klassikere: Moderne klassikere, som denne 28-foteren fra Hallberg Rassy, er blant båtene som Sollerud Båtbyggeri & Slipp utfører restaureringsarbeider på. Illustrasjonsfoto: Hallberg Rassy

– Hva koster det å få restaurert en båt hos dere?

– Båter er veldig forskjellige, og det er arbeidskrevende å sette i stand gamle ting. Man kommer fort opp i flere hundre tusen kroner og av og til også over millionen for et større prosjekt. Men vi tar også på oss små oppdrag som å lappe et hull eller lage mindre deler til en båt.

– Lønner restaureringer seg i et investeringsperspektiv?

– Definitivt nei, og vi sier det med en gang noen kommer inn døren her. Men du får igjen verdi i form av soltimer på fjorden, mye glede og skryt i båthavna, og kanskje blir båten mer lettsolgt om du vil kvitte deg med den. Om man skal koste på en gammel trebåt, bør man ha et langt eierperspektiv og gjøre det fordi man er glad i båten eller fordi familien trives med den. Mange av kundene våre legger ganske mye i båtene sine, og for dem er det utenkelig å kjøpe seg en vanlig landstedbåt eller lignende på båtmessen på Lillestrøm, smiler han.

Om man skal koste på en gammel trebåt, bør man ha et langt eierperspektiv og gjøre det fordi man er glad i båten eller fordi familien trives med den.
Thomas Jobling, Sollerud Båtbyggeri & Slipp

Hallene tømmes hver vår

Hver høst tar selskapet inn tre–fire større restaureringsprosjekter, i tillegg til mange mindre jobber. For eksempel har det blitt populært å montere baugpropell på trebåter for å bedre manøvreringsevnen i trange havner. Det skjer særlig når nye generasjoner med mindre erfaring ved roret skal overta et familieklenodium. Om våren er store og små prosjekter ferdige, båtene er klare for levering til eierne, og hallene tømmes. Mens endel kunder har fulgt opp arbeidene tett underveis med mange besøk og kaffekopper, dukker andre opp til leveringsklar båt.

– Jeg tror lokasjonen vår har mye å si for endel kunder i Oslo-området. Den gjør det lett å følge opp prosjektene, noe mange synes er gøy og spennende, sier Jobling. Noen gjør også noe av jobben selv, mens de leier inn ekspertisen vår til de mer krevende prosessene.

Det er langt mellom konkurrentene i Indre Oslofjord, men det finnes noen andre innen samme bransje. For eksempel i Asker er det fortsatt noe aktivitet hos Holmen Yachtværft, og hos Trond Birkeland og Oslo trebåtbyggeri i Heggedal. Lenger ut i fjorden finner man Promhavn på Nærsnes og Maritime Center Fredrikstad på Isegran i “plankebyen”, som utfører alle typer av reparasjoner og restaureringsoppdrag på større seilfartøyer, seilskøyter, klassiske seil- og motorbåter. I Fredrikstad beskjeftiger man seg generelt mer med “tyngre” fartøy enn hva man gjør på Sollerud. I Skandinavia finnes også konkurrenter som Vindö Marin på Henån i Orust i Sverige og Wallsted på Thurø i Danmark.

Klenodier tett i tett: Inne i verkstedhallen på Lysaker forlenger Sollerud Båtbyggeri og Slip livet til gamle trebåter som blant annet snekker, klassiske meterbåter og Colin Archere. Foto: Svein Lindin

– Er det økt trebåtinteresse?

– Ja, jeg mener det. Jeg opplever at det er litt mer seriøsitet blant trebåteiere nå, folk kjøper ikke trebåt fordi det er en billig båt. Eierne vet hva de vil med båten og er ganske “på”, selv om det fortsatt forekommer at folk tar seg vann over hodet og kjøper en båt som er litt for sliten i forhold til lommebok eller tiden de har til rådighet.

Tar vare på kulturarv

– Hva ligger det i å utføre dette håndtverket for dere?

– Vi er tradisjonsbærere. Du ser snekka vi holder på med her, mange av elementene er veldig likt et vikingskip. Vi jobber med båter fra hele 1900-tallet. Det er en periode hvor det ble laget mye flott i Norge, ulike seilklasser, draker, knarrer, snekker og motorbåter av forskjellig slag. Det er en glede å få lov til å være med og ta vare på disse båtene og kulturarven rundt dette. Vi er litt båtnerder, forklarer Jobling. 

Vi er tradisjonsbærere. Du ser snekka vi holder på med her, mange av elementene er veldig likt et vikingskip. Vi jobber med båter fra hele 1900-tallet. Det er en periode hvor det ble laget mye flott i Norge, ulike seilklasser, draker, knarrer, snekker og motorbåter av forskjellig slag.
Thomas Jobling, Sollerud Båtbyggeri & Slipp

Han har vært med og bygget Americas Cup-båter og Volvo Ocean race-båter, og har en generell interesse for båt som ikke er låst til trebåter.

– Treverk er utgangspunktet for all båtproduksjon. Skal man bygge en ny plastbåt, starter man med å bygge en “trebåt”. Denne blir utgangspunkt for formene til plastbåtproduksjonen, avslutter Jobling.

Mer etterspurt: Thomas Jobling leder seks båtbyggere ved Sollerud Båtbyggeri og Slip. I de siste årene har ordreboken fylt seg opp stadig raskere. Foto: Svein Lindin