Båtmeglerne stod igjen på brygga da pandemien førte til vill etterspørsel etter både nye og brukte fritidsbåter: Oppdragene uteble fordi svært få vil selge båten sin, og de som vil selge gjør det ganske så lett selv, uten hjelp av megler.
– Båtmarkedet er nå så velfungerende at de som velger å selge båten sin selger den selv, og det er jo litt kjedelig for oss, sier Jens-Arne Dammyr, som har drevet båtmeglerfirmaet Aker Yacht på Blommenholm utenfor Oslo siden tidlig på 2000-tallet, for tiden med syv båtmeglere i stallen.
– Er det ikke behov for meglere til å løfte de vanskelige salgene når folk løper til båthavnene uansett?
– De vanskelige objektene sitter vi jo fortsatt med, de er jo ikke så lette å selge nå heller. Men markedet vil endre seg, jeg tror det kommer en rekyl til høsten, vinteren eller neste vår, når ting åpner opp og folk kan begynne å reise til utlandet igjen. Og når det blir mulig å dra på andre typer ferier, er det nok mange som kommer til båtmeglerne igjen for å få hjelp til å selge båtene sine, spår Dammyr.
Markedet vil det endre seg, jeg tror det kommer en rekyl til høsten, vinteren eller neste vår, når ting åpner opp og folk kan begynne å reise til utlandet igjen. Jens-Arne Dammyr, Aker Yacht
– Hva vil omslaget innebære for prisene?
– Jeg tenker at det vil innebære en prisnedgang på båter igjen. Tilbake på nivåene vi var på før pandemien, i 2019, og så kan det også tenkes at nedgangen blir noe forsterket i tillegg. Ser vi tilbake til 2008, var det veldig mange som kjøpte seg båter rett før finanskrisen. Det var et veldig hot båtmarked da også, så kom finanskrisen og mange ville ut av båtmarkedet igjen, i tillegg var været dårlig, og da fikk vi en veldig negativ spiral for båtprisene, og det var veldig vanskelig å få solgt båter i flere år, forteller båtmegleren. Han mener tørken i oppdrag for tiden mye skyldes at det er lite båter til salgs.
– Se bare på Finn.no, der ligger det nå noe over 7.000 båter ute for salg. Vanligvis på denne tiden av året er tallet 10.000 til 12.000. Blant disse er det selvfølgelig mange fine båter, men det er også mye rart, ukurant og mange småbåter.
– Du tror ikke at oppdragstørken viser at det ikke er så stort behov for båtmeglere i Norge?