<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Ny karriere: Fredrik Furuholmen sa opp jobben som prosjektingeniør. Nå lager han konfektsjokolade. Foto: Privat

– Mange likheter mellom betong og sjokolade

Fredrik Furuholmen sa opp jobben som prosjektleder i entreprenørfirmaet HENT for å ta dessertkokkutdannelse. Nå produserer han konfektsjokolade i kjelleren hjemme og selger via Instagram.

– Det jeg har gjort er toppen av Maslows behovspyramide, det er toppen av selvrealisering, sier Fredrik Furuholmen.

Det jeg har gjort er toppen av Maslows behovspyramide, det er toppen av selvrealisering.
Fredrik Furuholmen, sjokoladegründer

For et par år siden sa han opp jobben som godt betalt prosjektleder i den nordiske entreprenøren HENT for å ta et år på den anerkjente kokkeskolen Cordon Bleu i London. Der ble han frelst av en amerikansk sjokoladeguru og spesialiserte seg innen sjokolade. Etter å ha servert egenprodusert sjokolade som falt i god smak blant venner og kjente, bestemte Furuholmen seg for å prøve seg som chocolatier og lage fylte konfektbiter.

Den søte drømmen har nå gått i oppfyllelse. Før jul solgte Furuholmen sin første eske med egenprodusert sjokolade under navnet CF18 Chocolatier. Navnet er initialene i fornavnet hans Christian Fredrik og året han begynte å lage sjokolade.

#Instavennlig: Fredrik Furuholmen med sin egenproduserte sjokolade som heter CF18 Chocolatier og selges på Instagram. Denne esken koster 500 kroner. Foto: Privat

Solgt 500 esker

– Jeg henter mye inspirasjon fra naturen. Tanken er at sjokoladen skal minne om stener du for eksempel ser på Hardangervidda, forteller Furuholmen.

Tanken er at sjokoladen skal minne om stener du for eksempel ser på Hardangervidda.

Kapital møter Furuholmen på en benk ved Smestaddammen i Oslo. Han har trillet ned på sykkel fra Holmen, hvor han lager sjokolade i et spesialbygget rom i kjelleren i huset sitt. I ryggsekken har han en konfekteske med 24 biter. Fra en lekker innpakning dukker perfekt formede sjokoladebiter opp. De har glatt overflate i ulike farger og mønstre.

Konfekteskene han selger har tre ulike størrelser – 6, 12 og 24 biter. Prisene er hhv. 165, 275 og 500 kroner. Foreløpig selger han dem via Instagram-profilen cf18chocolatier og leverer selv eller sender.

Har vunnet priser: Fredrik Furuholmen har brukt mye tid på å få riktig design på konfektesken. Den har vunnet flere internasjonale designpriser. Foto: Lars Petter Petterson

– Jeg har solgt rundt 500 esker. Jeg gir prosjektet noen år og går all-in. Det kan gå. Jeg håper å få på plass avtale med noen restauranter og kanskje noen spesialbutikker, sier Oslo-mannen, som har finansiert det hele med egne midler.

– Ingeniørgenet som snakket til meg

– Hvordan i all verden kom du på å satse på konfektsjokolade?

– Jeg har alltid vært glad i å lage mat og har tatt noen kokkekurs hos Cordon Bleu i London tidligere. Det var en åpning før barna begynte på skolen. Min kone sa “dra til London og ta et lengre kursopphold,” forteller han.

Furuholmen valgte et kurs som heter Diplôme de Pâtisserie. Det tilsvarer å bli dessertkokk. Grunnen til at han valgte det, var at han som ingeniør er opptatt av metode og prosesser, det vil si å følge en oppskrift. Det er det samme som teller når man skal lage desserter og andre søtsaker.

– Man må være veldig presis. Det er to streker under svaret. Det er det samme som når man skal lage en stolpe til et bygg. Da skal den være akkurat sånn. Når man lager desserter, kan man ikke spe på litt her og der som man for eksempel gjør når man lager en rødvinssaus. Det var nok ingeinørgenet som snakket til meg, sier han om valget av studielinje.

Da han studerte til å bli ingeniør på Høgskolen i Oslo, skrev han oppgave om betong som tørker.

– Det er mange likheter mellom betong og sjokolade, som må igjennom ulike prosesser for å bli blank og få den karakteristiske knekkelyden. En gang jeg slurvet litt med temperaturen på fyllet før jeg helte det i sjokoladeformene, måtte jeg kaste et parti med 240 konfektbiter fordi de smeltet, forteller han.

En gang jeg slurvet litt med temperaturen på fyllet før jeg helte det i sjokoladeformene, måtte jeg kaste et helt parti.

Gründergener

Det var høsten 2017 at Furuholmen pakket kofferten og satte seg på skolebenken hos Cordon Bleu i London.

– Jeg tok kurset for å lære meg å lage desserter og sjokolade og servere til familie og venner, kun for gøy. Jeg hadde ikke tenkt å bruke det til noe kommersielt og hadde heller ingen plan om hva jeg skulle gjøre etter det året, forteller Furuholmen, som også har en investeringsportefølje han sysler med.

Jeg tok Cordon Bleu-kurset for å lære meg å lage desserter og sjokolade og servere til familie og venner, kun for gøy.

Han er barnebarn av Thor Furuholmen, som bygget opp entreprenørfirmaet Furuholmen som ble solgt til Selmer på åttitallet og siden ble innlemmet i Skanska.

– Farfar var også ingeniør. Jeg har kanskje både ingeniør- og gründergener fra ham, sier barnebarnet.

Som farfar: Fredrik Furuholmen lager sjokolade i et spesiallaget rom i kjelleren. – Jeg har kanskje både ingeniør- og gründergener fra farfar som startet entreprenørfirmaet Furuholmen, sier barnebarnet. Foto: Lars Petter Petterson

Smeltet av sjokoladeguru

Som med alle utdannelser velger man en spesialisering. Furuholmen ble fascinert av sjokolade etter å ha blitt introdusert for Instagram-profilen til sjokolademakeren Kriss Harvey.

Vel hjemme fra London kjøpte Furuholmen en sjokolademaskin og gikk metodisk i gang med å lese om sjokoladelaging på nettet og ikke minst se på YouTube-videoer.

– Det har vært utrolig mye å sette seg inn i. Jeg har måttet begynne på scratch med alt, sier han.

Produksjonen tar to døgn fra han vasker former, tempererer sjokoladen, lager fyllet og sjokoladebitene, fyller dem og dekorer godsakene. Da bruker han alt fra luftpistol til tannbørste.

Furuholmen har gått for tradisjonelle smaker: hasselnøtt, pistasje og karamell.

– Jeg skal ikke finne opp hjulet. En gang fikk jeg smake en sjokolade fylt med curry og Comté-ost. Det var ikke godt. Det har vært mye prøving og feiling underveis for min del. Jeg har for eksempel prøvd åtte ganger å lage kirsebærfyll, men uten at det har blitt bra. Det skal jeg klare.

Jeg har prøvd åtte ganger å lage kirsebærfyll, men uten at det har blitt bra. Det skal jeg klare.

Designpris

I desember i fjor solgte Furuholmen sin første sjokoladeeske. Esken er designet av firmaet Olssøn Barbieri, som han valgte sammen med sin kone. Hun er advokat og en viktig muse for ham.

– Jeg vil at hele opplevelsen skal være like god som sjokoladen. Inspirasjon til esken har jeg tatt fra Kriss Harvey. Han har en butikk i Beverly Hills. Den esken var en åpenbaring. Jeg tok med den til designfirmaet. Det er ikke brukt noe plast. Det var et poeng. Esken har fått flere internasjonale designpriser.

– Hvordan er økonomien i det å lage konfektsjokolade?

– Ingen innen Horeca-bransjen gjør det for å bli rike. Det er noe annet som driver dem. Men det må gå rundt, sier han.

Furuholmen har også en bachelor i finans.

– Alle liker sjokolade. Det er et godt utgangspunkt.

– Hvor mye har du gått opp i vekt siden du begynte med dette?

– Ingenting. En bit veier åtte gram. Jeg må smake på alle partiene, men jeg spiser ikke store mengder. Og så har jeg små barn og sitter ikke stille et sekund.

Livsstil
Reportasjer