Lederen for Miljøpartiet De Grønne (MDG), Arild Hermstad, mener at Flytoget til Gardermoen bør legges ned. MDG ligger for tiden godt under sperregrensen for å bli representert på Stortinget, og situasjonen blir neppe bedre etter dette utspillet.
Den alminnelige oppfatning er vel at gamle NSB, og etterfølgeren Vy, har levert dårlige tjenester. Forsinkede tog, buss for tog, buss for buss og følelsen av stadig å stå som sild i en tønne til og fra jobb med toget.
På den motsatte siden har Flytoget vært nærmest perfekt. Avganger hvert 10 minutt, alltid i rute (greit å vite når man skal fly), god service og god kvalitet på togene. Som de reisende, med glede tror vi, har betalt litt mer for.
Dette strålende tilbudet vil altså MDG legge ned. Så raskt som mulig, sier Hermstad.
Han hevder at Flytoget går halvfullt, også i rushtiden, mens alle Vy-brukerne har et elendig tilbud hvor de må stå som sild i en tønne. Han vil kverke Flytoget, og da får vel alle det verre.
Samtidig ble det kjent at regjeringen, med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i spissen, vil overlate hele Flytoget til Vy. Flytoget skal forsvinne i 2028.
For bare få måneder siden ville Jernbanedirektoratet dele togtrafikken mellom Flytoget og Vy, og de to selskapene har brukt noen titalls millioner kroner på konsulenter for å vise hvor flinke de er eller kan bli. Det var bortkastede penger, for plutselig sa Nygård at Flytoget skal forsvinne. I kulissene sto LO og fagforeningene og dirigerte. De ville ikke ha noe med Flytoget å gjøre, fordi det kunne gå ut over de fagorganiserte i Vy.
LO bestemmer altså togpolitikken.
“Dette er en skandale av store dimensjoner,” sier FrP, og det har de rett i.
Hvordan kan Jernbanedirektoratet endre oppfatning så plutselig, og hvorfor kan MDG kreve at Flytoget skal legges ned?
Statsråd Nygård, som virker veldig slapp, påstår at staten kan spare en milliard kroner over en 10-års periode med hele togtrafikken på Østlandet i ett selskap, men han er ikke mannen som forstår så mye økonomi.
I stedet for en ryddig anbudsprosess “deler” Nygård trafikken som han vil, og samtidig tryller han Flytoget bort.
Og som om ikke dette er nok, vil MDG, som har den kjente investoren Jens Ulltveit-Moe som sentralstyremedlem, også stoppe veiutbygging i den såkalte E18 Vestkorridoren med den begrunnelse at “det er en motorvei folk ikke trenger”, fordi det blir bedre plass i togtrafikken.
Vi kommer til å savne Flytoget. Det kommer alltid når det skal. Vi rekker alltid flyet.
Når Vy overtar, må vi vel ta drosje. Sikkert fint i MDGs øyne. Håpløs samferdselspolitikk, sier vi.
I internasjonale kretser vil de nok le seg ihjel. Legge ned toget til landets hovedflyplass.
MDG har fått en ny stemme. Jens Ulltveit-Moe. Det blir vel den siste.