Formuesskatten, som har stått sentralt i debatten, har to store svakheter i et likhetsperspektiv. For det første er det viktige verdier som ofte ikke fanges opp. Dette gjelder først og fremst de fleste immaterielle verdiene, derunder verdier som skyldes forventninger om fremtidig inntjening. Grunnen til dette er rent praktisk: Det er umulig å verdsette slike verdier hvert år. Regelen er slik for enkeltpersonforetak og – og det er langt viktigere – også for ikke-børsnoterte selskaper.
Børsnotering
Straks et selskap børsnoteres, får pipen imidlertid en annen lyd, for da blir det børskursen på aksjene som er grunnlaget for formuesverdien, og børskursen vil typisk gjenspeile også de immaterielle verdiene i selskapet. Børsnotering av oppstartselskaper – der det vesentlige av verdiene kan være fremtidsutsikter eller andre immaterielle verdier – kan derfor være et sjokk for aksjonærene. (Men notering på OTC-listen og markedsplassen Merkur Market anses ikke som børsnotering i denne sammenhengen.) Så her innebærer reglene ulikhet i to retninger: mellom immaterielle og andre verdier, og mellom aksje i ikke-børsnoterte og børsnoterte selskaper.
Ulik verdsettelse
Den andre hovedsvakheten ved formuesskatten er ulikheter i verdsettelse. Hensynet til likhet krever at alle eiendeler verdsettes ut fra den samme normen – og det kan vanskelig være noe annet enn omsetningsverdien. Det eneste som i praksis verdsettes til omsetningsverdien, er penger og pengekrav (herunder bankinnskudd) og børsnoterte aksjer (før aksjerabatt). Tidligere ble fast eiendom gjerne verdsatt langt under omsetningsverdien. Dette er i de senere år strammet betydelig opp for forretningseiendommer og sekundærboliger. Men for skatteyterens egen bolig og for fritidseiendommer er verdsettelsesnivået fortsatt lavt. For egen bolig bestemmer loven at verdsettelsen ikke skal overstige 30 prosent av omsetningsverdien, og nivået er ofte lavere. Sammen med gjeldsrentefradraget, at avkastning av kapital investert i egen bolig ikke inntektsbeskattes og at gevinst ved salg av egen bolig ikke er skattepliktig, innebærer dette en stor skattemessig favorisering av boligkapitalen og dens avkastning (skjønt noe tas igjen i form av eiendomsskatt). Men dette er som kjent villet politikk – altså en tilsiktet ulikhet, om man vil.
Ønsket om redusert skattlegging av såkalt arbeidende kapital, først og fremst i form av lavere verdsettelse av aksjer (“aksjerabatten”), skaper nye former for ulikhet. I et likhetsperspektiv er det ikke lett å begrunne hvorfor aksjer i børsnoterte selskaper skal verdsettes til bare litt over halvparten av børskursen (hvis forslaget for 2021 vedtas) når bankinnskudd skattlegges med sitt fulle beløp.
Vanskelighetene med å fange opp alle eiendeler til skattlegging og å verdsette dem likt er hovedgrunner til at de fleste land har opphevet formuesskatten. I Tyskland ble formuesskatten opphevet på 1990-tallet av konstitusjonsdomstolen fordi praktiseringen av den stred mot grunnlovens krav om lik behandling av borgerne.