– For pasienten er appen et selvhjelpsverktøy der de logger essensielle data, i tillegg til å kunne kommunisere med helsepersonell, både med tekst og video. Vi har brukt mye tid på å få til en løsning som er enkel og brukervennlig, men samtidig avansert nok. Det skal være brukervennlig selvhjelp for pasientene, men samtidig være så avansert at helsepersonalet kan få de signalene de er ute etter.
Det norske selskapet Whereby har levert løsningen for videokommunikasjon, og disse er også leverandør av løsninger til helsevesenet i Storbritannia.
– Noe av det pasientene sier, er at de opplever appen som en redningsvest i behandlingen. Mange sier også at de opplever en tettere tilknytning til helsepersonalet i oppfølgingen, sier Øverlien Magi.
Helt i starten gjorde Lifeness en pilotstudie sammen med Norges Arktiske Universitet i Tromsø på en liten gruppe med brukere.
– De som brukte vårt verktøy, hadde fem ganger bedre behandlingsresultater enn kontrollgruppen.
– Hvilke behandlingsresultater?
– Det var egentlig flere ting, men det mest sentrale var vektreduksjon. Dette var en rehabiliteringsklinikk som jobbet med fedme, og da er litt av hensikten å gå ned eller å stabilisere vekten.
Sjekker fysisk aktivitet
Øverlien Magi forteller at 80 prosent av brukerne eller pasientene sier at de blir mer motiverte av å bruke plattformen.
– Det vil si til å forbedre livsstilen?
– Ja, de blir motivert til å fortsette. Det å endre livsstil er ganske krevende for de aller fleste, og det er også en langvarig prosess. For mange kan det være snakk om en behandling på to til fem år. Det er en veldig lang tid å holde motivasjonen oppe på.
Kraftig økning: Lifeness kaller seg et selvhjelpsverktøy for overvektige personer som må igjennom en endring i livsstilen. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/NTB
Men Lifeness er også et viktig verktøy for helsepersonalet.
– Det er ikke minst viktig å få en nær tilknytning til pasienten. De kan være på behandling i en kort periode, men så reiser de hjem. Da blir det vanskelig å både holde oversikt over alle pasientene, og samtidig se utviklingen hos den enkelte. Det har vi gjort noe med. Vi har laget et dashbord for helsepersonalet der de ser alle pasientene sine. Vi har laget algoritmer som gjør at de får en enkel og god oversikt over hvem som trenger oppfølging. Det gjør at det blir mer effektivt og tidsbesparende å se om det er Kari og Nils eller Hallvard som trenger oppfølging, forteller Øverlien Magi.
Disse algoritmene viser for eksempel om pasientene har gått opp eller ned i vekt, hvor fysisk aktive de er og om den psykiske helsen går opp eller ned.
– Når du har 100 pasienter, er det lettere å se hvem som skal følges opp med et verktøy som Lifeness.
En trygg helseapp
Lifeness har fått godkjent appen i det som har fått navnet “Tryggere Helseapper”. Dette er et prosjekt der Helsedirektoratet, Helse Norge og Direktoratet for e-helse har gått sammen for å teste hvordan appene håndterer brukervennlighet, datasikkerhet, personvern og helsenytte.
Så langt har to norske apper kommet gjennom nåløyet. Lifeness er den ene, mens den andre kommer fra Nordic Brain Tech og har fått navnet Brain Twin. Dette er en hodepinedagbok, der brukerne kan loggføre og holde oversikt over hodepine og medisinbruk.