Båtbransjen tenker nytt før potensiell drømmesesong – satser på digital og lukket visning

Båtbransjen møter årets sesong med spenning og optimisme, pluss masse munnbind, håndsprit og knep fra eiendomsmeglerbransjen.

Chambre séparée: Svein Erik Palmstrøm og Petter Mork Knudsen i Princess i Norge ønsker velkommen til privat visning på 1.400 kvadratmeter i Dolviken i Bergen. Foto: Princess Norge
Reportasjer

Med smittepress, mutasjoner og vaksineknapphet ligger det an til at mange velger båtliv også kommende sommer.

– Den siste rapporten vi har fått fra Finn.no, viser at båtinteressen ligger 12–13 prosent over samme tid i fjor, hvilket ble et bra år. Det tar vi som et veldig positivt signal, sier daglig leder i bransjeorganisasjonen Norboat, Magnus Frøshaug Ryhjell.

Den siste rapporten vi har fått fra Finn.no, viser at båtinteressen ligger 12–13 prosent over samme tid i fjor, hvilket ble et bra år.
Magnus Frøshaug Ryhjell, Norboat

– Skal jeg tolke bildet akkurat nå, tror jeg vi er i samme situasjon som i april i fjor, hvor folk begynte å innse at utenlandsferien måtte utgå og belaget seg på norgesferie, fortsetter han. Det innebærer at mange vil på sjøen, enten i ny eller brukt båt.

Visning på 1.400 kvadrat

Princess Yachts Norway, med avdelinger i Vollen i Asker og i Bergen, er blant aktørene som har innrettet seg etter forholdene med digitale og private visninger. De gjør som boligmeglerne og tilbyr lukket visning for familier med munnbind og håndsprit i henhold til retningslinjene. I en hall på 1.400 kvadratmeter i Dolviken, fem minutter fra Flesland, har Princess Yachts Norge fem båter utstilt, og de ser veldig optimistisk på både kommende og neste sesong.

– Det er litt annerledes når folk må bestille tid for å komme og få en gjennomgang av båten med hele familien. I utgangspunktet har vi hatt en jevn interesse, men noen som har vært litt usikre før foretar nå lettere et valg om båt, litt på grunn av at de må droppe utenlandsferien, sier Svein Erik Palmstrøm, adm. dir. for Princess i Norge.

– I tillegg er det flere som ønsker å fornye sitt båtliv. De har gjerne en seks til ti år gammel båt, ser all utviklingen som har skjedd med de nye modellene og ønsker å bytte seg opp til noe nytt.

Utsolgt: Vil du gi gass i din egen Princess V 55, med startpris på 16,6 millioner kroner, må du vente  til 2022-sesongen. Foto: Princess Boats

Digital visning

Med bortfall av samtlige båtmesser tilbyr Princess også digitale visninger, enten via FaceTime eller en digital presentasjon av båter som ikke finnes i konsernet Premium Yachts Scandinavias utstillingshaller i Dolviken, Vindön (Sverige) eller Greve (Danmark).

Inneværende sesong skal konsernet pr. dato levere 22 nye båter fra 40 til 66 fot, hvorav 11 båter i Norge, i et prisintervall fra 5,5 til 30 millioner kroner.

– Vi har noen få modeller igjen for levering til årets sesong, men nå selger vi mest for levering i 2022-sesongen, deriblant en av den helt nye Y72, forteller Palmstrøm. Princess er blitt en av storbåtfavorittene i Norge. Båtene produseres på verftet i Plymouth, om lag 300 km sørvest for London.

Vi har noen få modeller igjen for levering til årets sesong, men nå selger vi mest for levering i 2022-sesongen.
Svein Erik Palmstrøm, Princess i Norge

– Dere kjøper båter i pund, hvordan vurderer du valutasituasjonen nå?

– Historisk sett har vi solgt flest Princess-båter når pundet lå over 13. Nå ligger kursen under 12, og jeg opplever ikke valuta som begrensende, men positivt for kundene. I tillegg har den vært stabil siste tiden, sier Palmstrøm.

Mest interesse i disse dager opplever han for F 45, den minste flybridgebåten som fått master cabin i hele båtens bredde, med inngangspris på 8,8 millioner kroner. I tillegg kommer den nye, mer sporty modellen V 55, som starter på 16,6 millioner. For sistnevnte er 2022-sesongen første mulighet for levering.

Grep om kundene: Princess er blitt en av storbåtfavorittene i Norge og selger nå mest for 2022-sesongen. Her fra utstillingen i Bergen. Foto: Princess Boats

Spenning i båtbransjen

Ifølge bransjeorganisasjonen Norboat er det både positivitet og spenning i båtbransjen for tiden. Mens noen solgte ut hele varelageret i fjor og ikke kan levere båt før i 2022, er andre spent på hva smittesituasjonen vil bety for tilgang på varer i år. I perioder har produksjonen stoppet opp på fabrikker rundt i Europa, som følge av mye smitte og fravær.

– Samtidig som båtinteressen tok seg voldsomt opp i fjor, var det mange som ikke fikk tak i nok varer. Endel følte de kunne ha solgt mye mer med bedre tilgang, sier Norboat-sjef Magnus Frøshaug Ryhjell.

– Hvordan ser tilgangen på varer ut nå?

– Det blir vanskelig å gi ett svar på dette, da vår medlemsmasse består av både produsenter, importører og forhandlere. Inntrykket vårt er at det er flere importører som har solgt ut alt, så det som er tilgjengelig, finnes ute hos den enkelte forhandler. Vi vet også at enkelte produsenter har solgt meget bra, og bestillingene de får inn nå er på neste års modeller. Generelt vil jeg si at dersom man ønsker seg ny båt på vannet i sommer, så bør man begynne prosessen tidlig, sier Frøshaug Ryhjell.

Digital båtmesse

Ettersom den årlige messen Sjøen for alle på Lillestrøm ble avlyst, er bransjeorganisasjonen i gang med en digital båtmesse i samarbeid med Schibsted og Finn.no. Messen går etter planen av stabelen rett etter påske og er den første i sitt slag i Norge.

Mot drømmesesong: Ifølge Magnus Frøshaug Ryhjell, daglig leder i Norboat, ser båtinteressen lovende ut foran 2021-sesongen. Foto: Privat

– Vi har veldig tro på at båtmessen.no blir bra. Responsen fra utstillerne har vært god hittil, selv om vi ikke har åpnet for bestillinger ennå, sier Frøshaug Ryhjell.

For båtbransjen ble 2020-sesongen en øvelse der de mest dristige ble de største vinnerne.

– Bransjen totalt sett hadde en vekst på ca. 15 prosent. Men det var store variasjoner, og tallet rommer alt fra de som økte med 100 prosent til noen som hadde tilbakegang, sier Norboat-sjefen.

Bruktbåtmarkedet var opp 100 prosent, og mange båtforhandlere kunne solgt treganger’n av hva de omsatte.

– Det var store forskjeller på hvordan de ulike ble påvirket av corona i mars 2020. Noen avbestilte det de maktet, andre økte bestillingene, mens noen ønsket å øke – uten å få tilgang. Dermed ble det også store forskjeller da båtmarkedet skjøt fart etter påske. Svært mange solgte ut rubbel og bit, men endel satt nok igjen med følelsen av at de kunne solgt mye, mye mer.

Salgsvinner: C80 Cruiser er Askeladdens bestselger og ny for modellåret 2021. En stor dagstur- og weekend-båt med soveplass til fire voksne i to kabiner under dekk. Foto: Askeladden

Tror på 30 prosent vekst

Produsenten Askeladden Boats var blant de som skrudde på bremsene i mars i fjor, og tapte mye salg på det.

– Vi satte krisestab, kuttet i produksjonsplaner og forberedte oss på vanlig reaksjon på krise, nemlig enorme markedsmessige utfordringer. Men fra påske gikk pandemien fra å bremse salget til å drive salget, og etter det så vi oss aldri tilbake. Jeg har lang fartstid i båt og har aldri opplevd noe år hvor bransjen har så stor ordrereserve som kommende sesong, sier Henrik J. Askvik, daglig leder av Askeladden Boats.

Jeg har lang fartstid i båt og har aldri opplevd noe år hvor bransjen har så stor ordrereserve som kommende sesong.
Henrik J. Askvik, Askeladden Boats

– Kan du tallfeste det?

– Hvis du tar 2019 som et normalår, så tror jeg vi kommer vi til å ligge 30 prosent over i 2021 – om det ikke utvikler seg en dystopi. Forhandlere fikk gullåret allerede i 2020. Vi hadde ikke nok produkter til å etterfylle, så vi som produsent får nok den reelle coronaeffekten først i 2021, spår Askvik.

– Dere produserer i Polen hvor pandemien herjer, gir det utfordringer for dere?

– Alle som driver med produksjon merker pandemiutfordringer. Det rammer globalt og like utfordrende her som i Polen. Man må ha ekstreme smitteverntiltak internt, og kriseplaner for å håndtere eventuelle utbrudd.

Også i salgsleddet har Askeladden tatt grep med økt tilstedeværelse digitalt og private visninger til avtalt tid for interessenter med familie. Å få et inntrykk av båtene fysisk tror Askvik fortsatt er viktig.

– Rundt 90 prosent av de som ender opp med å kjøpe båt er innom på minst én privat visning, sier han.

De tradisjonelle båtmessene savner han ikke, i hvert fall ikke personlig.

– Helsemessig har bortfall av båtmesser vært en gevinst. Jeg har gått ned 10 kilo! Båtmesser er ikke bra for kropp og sjel, og særlig at inntaket etter stengetid er droppet, har gjort meg godt, ler Askvik.