Mens fritidsbåter selger som aldri før, er det verre med båtmessene. Nylig kom beskjeden om at verdens største årlige båtmesse, Boot Düsseldorf, er utsatt til januar 2022, som følge av smittesituasjonen. I 2018 la konkurrenten, London Boat Show, inn årene for godt, etter å ha holdt det gående siden 1955. Kostnadene for utstillerne ble for høye, og svekket oppslutning både fra bransjen og publikum fikk til slutt arrangøren British Marine til å kaste kortene.
Årets Alt for sjö i Stockholm i mars er avlyst, og det samme gjelder vår hjemlige Sjøen for alle på Lillestrøm, som skulle gått av stabelen i samme periode. Eksklusive Yachting Festival i Cannes er planlagt 7. til 12. september, men arrangementet henger i en tynn tråd.
– En båtmesse er en av hjørnestenene i messeselskapenes økonomi, og det er disse som rammes kraftigst når de store båtmessene blir avlyst. Båtprodusentene har for tiden lange leveringstider og rammes i nåværende situasjon ikke så hardt, kanskje med unntak av den viktige muligheten til langsiktig bearbeiding av kunder, sier Knut Heiberg-Andersen, direktør i Windy Boats som har 30 års fartstid rundt på verdens største båtshow.
Ifølge Heiberg-Andersen er flere av de gigantiske messene på vei til å bli utfordret av mindre, lokale arenaer.
– Individuelle messer er blitt veldig populært. De oppleves som mer kostnadseffektive for utstillerne og ikke minst mer smittesikre, utdyper Windy-sjefen.
Vesentlig for Norboats økonomi
I Norge arrangerer bransjeorganisasjonen Norboat to nasjonale båtmesser hvert år: Sjøen for alle på Lillestrøm, og Båter i sjøen på Aker Brygge i Oslo. Arrangementet på Norges Varemesse har markert oppstart på båtsesongen i over 60 år, men ble avlyst både i 2020 og i år, selv om man nå jobber med digitale alternativer. Avlysningene betyr mye, både for utstillere og Norboats økonomi, ifølge daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell.
– Jeg kan ikke gå ut med eksakte tall, men ja, messen er vesentlig for Norboats økonomi. Enda viktigere er den for båtbransjen generelt, som mister en flott arena for å vise frem nyheter og tilbud til båtfolket, sier han til Kapital.
– Vil det være mulig å skape entusiasme rundt dette arrangementet etter to år uten fysisk messe?
– Det er en av de tingene som er usikkert med alt i coronaperioden: Hvordan blir ting blir når vi kommer tilbake til normalen? Slik vi ser det, er båtmesser veldig viktig for oss og for bransjen. Hva gjelder publikum, så nådde båtinteressen i Norge et rekordhøyt nivå i 2020, så det er et veldig godt utgangspunkt når vi skal i gang med båtmesser igjen. For Norboat blir Båter i sjøen på Aker Brygge til høsten den første testen på det du spør om.
– Dere er allerede under press fra stadig flere lokale messearrangører?
– Lokale messer kan absolutt være konkurrenter for de nasjonale, men samtidig heier vi også på dem, fordi vi ønsker at båtlivets gleder skal markedsføres til flest mulig. Fordelen med nasjonale båtmesser er at alle er til stede, og som publikummer ønsker du å se alle nyheter og tilbud, avslutter Norboat-sjefen.