<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Ketchupeffekten

The Bolder skylodge Foto: The Bolder
Leder

Det ser bekmørkt ut for reiselivsnæringen. Coronaviruset fortsetter å spre seg som den farsotten det er. Det muterer. Og fortsatt er det usikkert når vi får en velfungerende vaksine.

Smittetallene øker kraftig, det samme gjør antall sykehusinnleggelser og dødsfall. Populære reisemål som Spania og Frankrike har innført portforbud. Utenriksdepartementet fraråder alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige. Verden stenges ned, helt eller gradvis, land etter land.

Likevel drister vi oss til å utgi en helt ny utgave av Kapital Reise.

Aldri tidligere – i hvert fall ikke siden krigen – har det vært viktigere å holde hjulene i gang og bidra til at næringen ikke går ad undas.

Ferske tall fra Verdens turismeorganisasjon, UNWTO, viser at den internasjonale turismen falt med 70 prosent i årets åtte første måneder. Fallet er utløst av 700 millioner færre internasjonale turistankomster fra utlandet og utgjør et tap på 730 milliarder i eksportinntekter fra internasjonal turisme. Det tilsvarer cirka åtte ganger tapet som bransjen opplevde i kjølvannet av finanskrisen i 2009.

De fleste i UNWTOs ekspertpanel forventer at den internasjonale turismen ikke vil ta seg vesentlig opp igjen før i tredje kvartal neste år, og at bransjen ikke vil være tilbake på samme nivå som vi var i 2019, før i 2023.

– Denne ekstraordinære nedgangen har dramatiske sosiale og økonomiske konsekvenser, og setter millioner av jobber og bedrifter i fare, advarte UNWTOs generalsekretær Zurab Pololikashvili nylig.

Hjemme i Norge er vi noe mer optimistiske. Vi tror riktignok at det vil bli verre i reiselivsnæringen før det blir bedre, og vi tror flere må forberede seg på konkurs og tap av arbeidsplasser det neste halvåret.

Men – og her er det store lyspunktet – de reiselivsaktørene som greier seg gjennom denne ekstremt krevende tiden, vil antagelig oppleve oppgangstider uten like når vi har en effektiv vaksine, pandemien er under kontroll og grensene åpnes igjen. 

Vi tror det blir som en ketchupeffekt, der det først ikke skjer noe. Så skjer det heller ikke noe, og heller ikke noe – før det plutselig eksploderer, akkurat slik som når man slår på en halvfull ketchupflaske. Slik tror vi det også vil bli i reiselivsbransjen, kanskje allerede i andre halvdel av 2021, og etter alle solemerker i 2022.

Vi tror derfor reiselivsbransjen kan stå overfor tidenes opptur når verden sakte, men sikkert vender tilbake til den nye normalen.

Som etterkommere av vikingene har vi nordmenn en iboende utferds- og oppdagertrang i oss, en trang som har blitt ytterligere bekreftet gjennom Nansen, Amundsen og reiselivsstatistikken ut av landet de siste årene.

Pandemien har neppe dempet denne utferdstrangen. Aldri tidligere har vi lengtet mer etter å sette oss på første fly og oppdage verden, treffe nye mennesker eller møte igjen gamle venner, en frihet som vi tidligere har tatt som en selvfølge, men som vi fremover kommer til å sette mer pris på enn noen gang. Etter lang tid med hjemmekontor og isolasjon har dessuten mange velfylte reisekasser som nærmest skriver etter å bli brukt opp.

Post-corona-turismen vil kanskje ikke gå til nærmeste overbefolkede storby eller de typiske turistattraksjonene. Post Covid-19-reisende vil nok i første omgang prioritere reisemål hvor det er enkelt å opprettholde sosial distanse, noe som kan gjøre Norge – som oppfattes som et rent, trygt land med relativt få folk og store distanser – til et enda mer populært reisemål.

Også små boutiquehoteller, skreddersydde reiser, nisjeturer og aktivitetsferier ute i naturen kan få et nytt oppsving. Vi tror bærekraftig turisme fortsatt vil være i vinden, og mye tyder på at stadig flere vil kombinere jobbturen med ferie når de først er på reisefot. Det digitale kontoret gjør det nå fullt mulig, og dessuten reduserer det karbonavtrykket.

Luksusbegrepet vil ytterligere endres. Kanskje betyr det ikke lenger bare dyrt og fint, men i større grad eksklusivt, i den forstand at bare noen få har tilgang til det.

Antagelig har det aldri vært viktigere for oss å drømme om en bedre fremtid og planlegge nye eventyr ute i verden. Vi håper derfor du får masse inspirasjon på de neste sidene.

Vi tror derfor reiselivsbransjen kan stå overfor tidenes opptur når verden sakte, men sikkert vender tilbake til den nye normalen. 

Coronavirus og pandemi vil bli erstattet med reisefeber.

Vibeke Holth

Redaktør