To år uten reiser til Alpene har gjort oss mer grundige i planleggingen, og færrest mulig grenseoverganger har blitt et nytt mål for reisen.
Løsningen er fly til Paris og hurtigtog til Lyon, som med en hastighet på opptil 320 km/t kun bruker to timer – like effektivt som å fly via Frankfurt eller München, som du ofte må for å komme til de franske alpene.
Fra Lyon sentrum til Courchevel er det to timer til med bil – hvis du må bruke kjøretøy. Courchevel har også egen flyplass der helikopter og privatfly bringer velstående gjester enda raskere til skibakkene.
Turistene er tilbake
Vel fremme i Courchevel 1.850 møter vi Florent Hazucka, som er PR-ansvarlig for destinasjonen. Første post på programmet er en spasertur. Courchevel har nemlig mange tilbud også til dem som ikke ønsker å gå på ski. Et plutselig sterkt snøvær med vind gir turen et ekspedisjonsaktig preg i høyden.
Det lover godt med litt nysnø.
– Turistene begynner å komme tilbake nå. Denne uken har vi mange fra Brasil her, sier Hazucka.
– Brasil?
– Ja, Brasil. Det er populært blant brasilianere med god råd å dra til Courchevel, fortsetter han.
Litt overrasket over antallet brasilianere ser vi at det er endel biler og folk i gatene denne kalde vinterdagen.
Russerne uteblir
Fulle flyplasser med reiselystne fra hele verden lover godt for et Courchevel post-pandemi. Men én turistgruppe uteblir.
Historisk har russere hatt Courchevel som et yndet reisemål. Et sted der oligarker har betalt opptil 200.000 euro i uken for å leie en eksklusiv chalet. Men dette forandret seg etter krigen i Ukraina brøt ut – med ett ble russerne borte.
– Vanligvis utgjør russere syv prosent av besøkende i Courchevel, forteller Hazucka. – Men under covid-19 sank antall besøkende fra Russland til 3,5 prosent fordi EU ikke godkjente deres vaksiner.
Det er også kjent at endel oligarker har eiendom i Courchevel.
– Det er noen oligarker som har interesser i Courchevel, og jeg er sikker på at noen av dem har relasjoner til Putin, men hvem vet jeg ikke, sier Hazucka, og fortsetter: – Når det gjelder konfiskering av russiske eiendeler, vet jeg ikke hva som vil skje. Som vi har sett i London, Paris og Genève er det vanskelig å finne ut hvem som egentlig eier eiendommene. Jeg antar det samme vil være tilfellet i Courchevel.
Eksklusive Courchevel
Courchevel-området består av seks mindre landsbyer, der Courchevel 1.850 er den mest eksklusive og den høyestliggende. Courchevel er en del av et av verdens største skiområder, Les Trois Vallées, “de tre dalene”.
– Det er i 1.850 du finner flest femstjerners hoteller, sier Hazucka.
Stemningen er satt når du støter på Louis Vuitton, Hermès og Gucci nærmest i samme rundkjøring på vei inn i byen. Store, private chaleter ligger også som perler på en snor. Hit er det naturlig å dra om vinteren hvis du er blant dem som tilbringer sommeren i St. Tropez, Monaco eller Puerto Banus. Courchevel har også en lang rekke gourmetrestauranter med både en, to og tre stjerner i Michelin-guiden.
Gourmetrestauranter i Courchevel-området byr også på lokal mat og lokal atmosfære. Vi tok turen til Azimut, som ligger i Le Praz, en 15 minutters kjøretur fra Courchevel 1.850. Med én stjerne i Michelin-guiden var forventningen noe annet enn en hjemmekoselig alperestaurant der menyen byr på lunsj fra 50 euro og middag fra 65 euro. Det behøver ikke koste en formue å spise svært godt, selv i eksklusive Courchevel.
Skikjøring i verdensklasse
Som forventet er skikjøringen i Courchevel i toppklassen. Skikjøringen er mer enn variert nok for de fleste, og for de som ønsker å dra på utflukt, er anlegget som nevnt en del av de tre dalene. Det som skiller Courchevel fra steder som Val Thorens, Meribel og Les Menuires, er at det gjøres en enda bedre finish på løypene. Det lille ekstra er sikkert gjort for å møte forventningene til et svært godt vant og kravstort klientell. Restaurantene i bakkene er også noe mer rettet mot gourmetmat enn gulasjsuppe og wienerschnitzel, som er en større del av alternativene andre steder. Prisnivået er selvsagt også endel høyere.
Skikjøringen i Courchevel har en familievennlig profil med et stort utvalg av brede, blå nedfarter, med noen innslag av røde for de som ønsker litt mer utfordring. Ønsker du mer spenning, kan du enkelt ta heisen over til Meribel, som byr på både brattere kjøring, og flotte løyper i skogsterreng. Der anbefales også en liten avstikker innerst i dalen til Mont Vallon. Fra gondolen på 2.952 meter er utsikten upåklagelig. Du befinner deg midt i de tre dalene og har en varierende nedfart til Meribel der du hele veien har utsikt over dalføret. En god naturopplevelse med en noe utfordrende nedfart.
Rundreise fra Courchevel
Etter to dager i Courchevel tar vi skiene fatt over til vår neste destinasjon, Les Menuires. Laurens Taglang møter oss ved heisen for å vise oss veien over fjellene, men du trenger egentlig ikke guide for å flytte deg mellom dalene. Det er både godt skiltet, og heissystemet er svært tilgjengelig. Hyggelig er det likevel med litt informasjon underveis og noen avstikkere til urørt snø.
– Jeg har vært guide i 24 år, sier Taglang.
Han forklarer hvordan mange gjester både ønsker sikkerhet og hjelp til å finne frem til den beste skikjøringen. Han har også endel private klienter som ønsker hans tjenester.
– I morgen skal jeg kjøre til Davos, sier han. – En klient sendte en melding og ønsket guiding da det har falt snø der.
Sikre på at vi har en godt kvalifisert guide til å vise oss rundt, fortsetter vi over fjellet til Meribel. Fra Meribel er det lett å komme seg til både Val Thorens og Les Menuires.
Vår ferd går som nevnt mot Les Menuires, som ligger litt lenger ned i dalen enn Val Thorens. Vi foretrekker skikjøringen ned mot Les Menuires, da den ligger litt skjermet. Lenger opp i dalen, mot 3.200 meter, er det selvsagt flott utsikt, men det er ofte langt mer værutsatt. Etter en sikkerhetssjekk og gjennomgang av rutiner er vi klare for offpiste.
– Vi skal bare skli langs kanten her et lite stykke, sier Taglang.
Det er noen dager siden et ordentlig snøfall, og selv om områdene er store, er mye oppkjørt. Men guiden vet også om steder få andre drar.
Litt forsiktig staker vi oss frem og kommer til en urørt fjelltopp der vi kun har selskap av et gasstårn som er til for å sprenge bort snø ved store snøfall. Det er bratt, og vi skjønner hvorfor snøen bør tas bort her.
Snøen er varierende med noe pudder og skare, da solen har tatt ujevnt. Vi er litt usikre på linjen ned.
– Dette går fint, bare følg sporet mitt, sier Taglang.
Lekende lett kaster han seg ned fjellsiden – i hans spor kommer pudderet frem, og vi får en god tur ned.
Hoteller i særklasse
Utvalget hoteller i de tre dalene er svært godt og i hele skalaen både standard- og prismessig. Fortsatt har du de litt fabrikklignende kompleksene i Val Thorens i den nedre enden av skalaen, selv om store deler av de tre dalene nå i økende grad retter seg mer mot et høyere segment. I den andre enden av skalaen har du ekstrem luksus i Courchevel. Prisnivået speiler også nivå og sted. I Courchevel bor vi på Les Sherpas, et fint firestjerners hotell der du kan skli ned på ski til bakken. Prisen er 500 euro pr. natt. Det koster litt ekstra å bo i Courchevel.
I Les Menuires bor vi på helt nyoppussede Hotel Kaya midt i bakken. Et steg opp hotellmessig fra Courchevel, men likevel til veiledende 300 euro pr. natt. Er det ikke viktig å bo i Courchevel, får du langt høyere standard for pengene i andre deler av de tre dalene og tilgang til det samme skiområdet. Men ønsker du ekstrem luksus i alle kategorier, er det lite som kan matche Courchevel.
Ønsker du den ultimate luksus, kan Cheval Blanc være et alternativ. På vei ned fra fjellet passerer vi dette hotellet som eies og drives av luksusleverandøren LMVH. Med en Lous Vuitton-butikk tilknyttet resepsjonen er nivået satt. Ønsker du en rolig kveld på hotellet, finnes også restauranten LE 1947 med tre Michelin-stjerner.
Heiser – det lille ekstra
Heiser er kanskje ikke det første du tenker på når du skal på skitur. Men har du vært endel steder i Alpene, er det til tider store forskjeller. Der det er investert godt i infrastruktur, får du utnyttet skidagen og -uken langt bedre. Det er mer komfortabelt og raskere med moderne heiser. Og der det er stor gondoltetthet, får du en god pause selv i dårlig vær.
Skianlegget i de tre dalene fremstår moderne og effektivt, ofte med det lille ekstra. Nye heiser og områder kommer også til nesten hver sesong i et så stort område som dette. Nytt under vårt besøk er at den gamle stågondolen er byttet ut med en svært effektiv åtte-seters gondol som går fra Les Menuires opp til Pointe de la masse på 2.804 meter.
– 22 millioner euro kostet gondolen, opplyser presseansvarlig Estelle Roy.
Med et helt nytt utsiktsområde og restaurant på toppen fremstår denne delen av de tre dalene fornyet. For de som foretrekker offpiste er også baksiden av Pointe de la masse å anbefale. Tidligere var det store, relativt urørte områder med få folk her, men med en ny heis med stor kapasitet kan det være at du må dele fjellet med flere – men det er det verdt.
Kapital Reise var på pressetur med det franske turistrådet i januar 2022, men turistrådet har ikke vært involvert i produksjonen av denne artikkelen.