+ mer
Byens storstue: Petter Stordalen, som er på eiersiden av Sommerro, håper hotellet skal bli Oslos nye storstue. Foto: Chris André Aadland/Sommerro House

Stordalens nye luksushotell Sommerro satser stort på kulturtilbud

Snart åpner den gigantiske hotellinvesteringen Sommerro. For å tiltrekke seg Oslo-folket planlegger Stordalen & co et svært kulturprogram. 

Byggeplass. For tiden er bygget der Oslos første art déco-hotell, Sommerro, skal holde til fortsatt befolket av arbeidere, maskiner og verktøy. Beboere, besøkende og bespisende må vente ennå litt til. Mye skal skje før det nye hotellet åpner dørene i september. 

Det er i et av hovedstadens eldste nabolag, blant en rekke 1800-tallsbygninger, at den nye skapelsen ligger. Opprinnelig ble bygget konstruert som hovedkontor for energiselskapet Oslo Lysverker på 1930-tallet. Sommerros eiere, hvis liste inkluderer personer som hotellkonge Petter Stordalen, har som strategi å bevare mest mulig av det som finnes av kulturhistorisk verdi og skape et tidsriktig interiør. Målet er å bli en attraktiv destinasjon. Ikke bare attraktiv for overnattingsgjester langveisfra, men også for folk flest som bor i eller rundt storbyen. 

Pandemien påvirket planene

– Sommerro kommer til å bidra til å endre Oslo som destinasjon, og hotellet blir helt unikt i norsk sammenheng. I denne ikoniske art déco-bygningen legger vi omsorg i alle detaljer, og vi åpner opp – ikke bare for overnattings- og konferansegjester – men for hele byen. Her kan man sitte i baren eller restauranten i elegante og historiske omgivelser med utsikt over Oslo, eller besøke det kjente Vestkantbadet som har fått en ansiktsløftning sammen med byantikvaren, reklamerer Petter Stordalen overfor Kapital.

Ikke klart: Det er ikke mye av det nye hotellet Sommerro som er klart til å vises frem til offentligheten ennå, men et av soverommene er ferdig. Foto: Lars Petter Pettersen/Sommerro House

Etter to år med pandemi har reiselivet lidd stort, og bransjen har blitt tvunget til å tenke ut nye konsepter og måter å overleve på. Dette har inspirert til nye ideer og satsninger også under utformingen av Sommerro.

– Gjennom 25 år i bransjen har jeg sett at reiseliv og reisemønstre endrer seg etter hver krise, før det stabiliseres igjen. De globale megatrendene er de samme – vi kommer til å ville reise mer, oppleve mer, utforske mer. Men en endring vi ser nå etter corona, er et større ønske om også å utforske egen by. Her møter Sommerro alle behov. Vi blir en egen opplevelse for tilreisende, både de som skal overnatte, eller bare de som ønsker å ta en forfriskning, lokker Stordalen.

Fokus på underholdning

For i tillegg til 242 rom og suiter i ulike kategorier skal hotellet også inneholde fire restauranter, to barer, Vestkantbadet med egen velvære og treningsavdeling, Lysverker Scene, kino, 12 møterom og en takterrasse med svømmebasseng, badstue og helårsservering. Sistnevnte skal kunne gjeste 200 personer ute, og 65 personer inne. Det blir også DJer som skal underholde i Izakaya Bar & Restaurant på taket.

Art déco: Sommerro er utformet for å bevare og fremheve art déco-stilen. Her fra et av hotellrommenes flunkende nye baderom. Foto: Lars Petter Pettersen/Sommerro House

For å være en like interessant destinasjon for Oslo-beboere som for tilreisende, skal hotellet huse totalt tre scener som de kan rigge til underholdning. Lysverker Scene blir intimscenen i gamle trafo-rommet til Oslo Lysverker. Der er det plass til 100 sittende, eller 200 stående. På planen står det stand-up, live-podcasts og akustiske konserter.

I tillegg vil scenen i brasseriet Ekspedisjonshallen underholde med show & dine, jazz-trioer til brunsj, samt konserter og DJer gjennom hele året. Brasseriet skal ha god akustikk og et tilbud gjennom hele dagen. 

To Søstre er hotellets salong med en bar og scene hvor det skal stå et av landets få Steinway Grand B-211-pianoer. Her ønskes landets beste pianister velkommen for å underholde med klassiske konserter med mimosa og afternoon tea. 

Reise
Aktuelt nå