<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Se rikingenes luksusbilpark

To milliardærer skiller seg ut med særdeles rikholdige garasjer. Kjell Inge Røkke og Petter Stordalen har til sammen nesten 30 biler registrert i sine navn. Hos sistnevnte er det luksuriøse elbiler som dominerer. 

Nytt i garasjen: Petter Stordalen har kjøpt Porsches aller første helelektriske bil Taycan. Foto: Porsche

Vis meg din bilpark og jeg skal fortelle deg hvem du er. I rike og grisgrendte Norge skal man ligge langt ute i MDG-landskapet før man utelukkende sverger til kollektivtransport og bildelingsløsninger. Derfor har det så langt stort sett vært lommeboken som har begrenset nordmenns appetitt i bilbutikken. Det betyr at de fleste milliardærer har en bilflåte som oser av velstand – enten kjøretøyene kommer med ledning eller ei. Kapital har lett i offentlige registre og funnet frem til noen av de mest bilgale. I tillegg finnes det sikkert mange kjøretøyer som vi har gått glipp av, enten fordi de er registrert i milliardærens selskapsstrukturer eller fordi eierne har dem i utlandet.

Vår gjennomgang av bilparken til 35 av landets rikeste personer viser at Røkke og Stordalen er blant landets best utstyrte på bilfronten (se tabell). Stordalen kjøpte nylig tre luksus-elbiler: en Porsche og to Mercedeser, mens Røkke fortsatt – i hovedsak – sverger til fossildrevne biler. 

Til sammen eier disse 35 formuende personene 139 biler, hvorav 32 er hybrider eller elektriske biler. I snitt eier de nesten fire biler hver – og sannsynligvis adskillig flere enn Kapital har kommet over.

Porsches første rene elbil

Petter A. Stordalen snakker varmt om sitt klimaengasjement, og hans utvalg av biler reflekterer hans visjoner – om det ikke var så mange av dem. Av hans totalt 10 biler går åtte av dem helt eller delvis på strøm. Alle de tre sist ankomne i garasjen på Bygdøy er elbiler og aller nyest: Porsche Taycan Turbo, Porsches første rene elbil med en innstegspris på rundt 1,3 millioner kroner. De øvrige elbilkjøpene hans fra 2020 er mer moderate: to eksemplarer av Mercedes-Benz’ nye EQC 400 4MATIC. Men når hotell- og reiselivskongen først går fossilt, så gjør han det til gagns med to bensinsluk: en Bentley Bentayga og en Mercedes-Benz SLR – begge med rundt 600 tørste hestekrefter.

I 2014 fikk Stordalen avisoverskrifter etter å ha kjøpt Mercedes’ råeste elbil, SLS AMG Coupe Electric Drive med 750 hk. Prisen var over tre millioner kroner, tre–fire ganger så mye som den gang superpopulære Tesla Model S, som kom til Norge året før.

– Den kan ikke sammenlignes med Teslaen, som er en utmerket personbil. Jeg har kjøpt en sportsbil, som bare har plass til to. Det fine med den er at den gjør det mulig både å være sportsbil-entusiast og miljøvennlig, uttalte Stordalen til VG.

Elbilsnadder: Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive. Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Det fine med den er at den gjør det mulig både å være sportsbil-entusiast og miljøvennlig.
Petter Stordalen til VG i 2014

Umulig å gjemme seg

På Konglungen i Asker har Røkke et digert garasjeanlegg som speiler hans engasjement i petroleumsvirksomhet, selv om et av hans siste kjøp er en Tesla Model S. Totalt har Røkke 19 personbiler registrert i sitt navn, hvorav 16 går på bensin eller diesel. Aker-eieren har alt fra terrenggående Toyotaer og Land Rovere, til muskelversjoner av Audier og Jaguar. I tillegg har han helt ordinære varebiler, samt en VW Mulitvan, som trolig kan brukes som rullende kontor. Endatil kommer en tilsvarende super-elbil som Stordalen kjøpte i 2014: Mercedes SLS AMG Coupe Electric Drive.

Men mest spektakulære er Røkkes to drømmebiler fra guttedagene. Etter en global søkeprosess var moldenseren nemlig den eneste nordmannen som fikk kjøpe ett av 500 eksemplarer av supersportsbilen Ford GT fra 1960-tallet – produsert med dagens ypperste teknologi. Bilen hadde i 2016 en startpris på 4,7 millioner kroner før moms og avgifter. Røkke ble foretrukket som kjøper i konkurranse med mange samlere – under forutsetning av at bilen skulle brukes på veien, ikke bare samle støv.

– Jeg har hatt et forhold til bilen siden jeg så filmen “Le Mans” med Steve McQueen i Molde i 1971, og synes det er veldig hyggelig at jeg nå får muligheten til å kjøpe en slik unik bil. Med de krav og forutsetninger som Ford har satt til bruk av bilen er det også like greit for meg å bekrefte kjøpet. Det er jo umulig å gjemme seg bort i en slik bil, uttalte Røkke til Finansavisen via sin pressetalsmann Rolf Nereng.

Jeg har hatt et forhold til bilen siden jeg så filmen ‘Le Mans’ med Steve McQueen i Molde i 1971, og synes det er veldig hyggelig at jeg nå får muligheten til å kjøpe en slik unik bil.
Kjell Inge Røkke

Gjelsten med ny Bentley

I fjor høst skrev Startsiden.no at Røkke hadde kjøpt ytterligere en Ford GT40 – denne gang en enda mer sjelden utgave, som kun er produsert i 20 eksemplarer. Det er snakk om en replikautgave produsert av den legendariske bilprodusenten Shelby, i samarbeid med selskapet Superperformance i forbindelse med 50-årsjubileet til superbilen, ifølge Startsiden. Røkkes bil kostet rundt 1,5 millioner kroner da den var ny – uten drivverk og motor. Etter dette har industrimannen satt inn en åtte liters bensinmotor. I tillegg hadde trolig vedkommende som solgte spesialbilen til Røkke en pen verdistigning på tre års eiertid. Verdistigningen for utvalgte, klassiske biler har vært enorm de siste årene.

Også Røkkes tidligere kompanjong, Bjørn Rune Gjelsten, vet å tilføre bilparken nye go’biter. I år har han lagt en Bentley Bentayga med 600 hk til samlingen som totalt teller 11 personbiler, hvorav tre Porscher og to Mercedeser, i tillegg til en John Deere-traktor fra 2019. Som hos kompisen Røkke er ikke elbiler blant de aller største favorittene, Gjelsten har “bare” tre elbiler.

Nye butikker gav tilgang

Bruktbilselger Olav Medhus har solgt dyre sportsbiler og motorsterke premiumbiler i 15 år. På menyen hans har det stått Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Jaguar, Porsche, Bentley pluss en og annen Rolls-Royce. Nå starter han opp ny butikk på Billingstad i Asker, kalt byMedhus, etter å ha solgt seg ut av AutoXo, som han etablerte sammen med Michael Stang Treschow ved E18 på Ramstadsletta i 2014.

Luksusbil i blodet: Olav Medhus starter opp igjen, denne gang under navnet by Medhus Foto: Privat

– Forretninger som har solgt denne type biler de siste 20 årene har vært med å gi mange nordmenn en ny mulighet å anskaffe seg slike kjøretøyer. Det er viktig at det finnes tilbud i Norge – hvis det i hele tatt skal bli noe volum, sier han.

– Hvor opptatt er milliardærsjiktet av biler?

– Veldig mange barn – og klart flest gutter – har en bildrøm fra de er bittesmå. Når man blir voksen, er det for endel bare et spørsmål om hvor mange biler man har økonomi til å realisere. Og når du refererer til milliardærer, så kan jo de stort sett kjøpe hva de vil. Men noen er naturligvis mer glade i bil og kjøper flere enn andre. Men det finnes mange mindre kjente nordmenn – med veldig bra økonomi – som har adskillig flere biler enn de personene du leser jevnlig om i Kapital.

Veldig mange barn – og klart flest gutter – har en bildrøm fra de er bittesmå. Når man blir voksen, er det for endel bare et spørsmål om hvor mange biler man har økonomi til å realisere.
Olav Medhus, bilselger i byMedhus

– Er Norge et bilinteressert land?

– Nei, ikke spesielt, vi er ikke en bilproduserende nasjon, selv om vi lagde Troll og prøvde oss på elbilen Think. Jeg tror det er mer genuin bilinteresse i mange andre land. Jeg vil jo si at for eksempel svensker er mye mer bilinteresserte enn oss nordmenn, sier Medhus.

– Er det blitt mer legitimt å kjøre virkelig kostbare biler i Norge?

– I et lite land som Norge har utviklingen vært formidabel i løpet av de 15 årene jeg har holdt på. Markedet for dyre biler bare øker og øker. Bestanden av for eksempel Ferrari har blitt ganske høy i Norge, og vi har vært med på å gjøre det mer legalt å kjøre dyre biler. I dag er det mange som realiserer bildrømmen – uavhengig av hva andre måtte mene.

– Er det fortsatt mange som forbeholder de råeste bilene til sine eiendommer i utlandet?

– Vi vet jo det at det er mange nordmenn som har flotte biler i utlandet og som kjører en vanlig stasjonsvogn i Norge. Det gjelder med alle andre ting også, noen prøver å dempe forbruket og inntrykket her hjemme, sier Medhus.

Bentley banker Rolls i Norge

Når vi snakker bil i aller øverste klasse, må naturligvis Rolls-Royce nevnes. Investor Christen Sveaas fikk i fjor høst levert den første Rolls-Royce Cullinan i Norge. Verdens dyreste SUV ble lansert i 2018, og Sveaas fikk den første registrert her til lands. Den har en 6,7 liters bensinmotor som yter 570 hestekrefter og ruver godt både i terrenget og på veien. Prislappen ligger rundt 5,5 millioner kroner. Det er den mest eksklusive serieproduserte bilen som også tåler litt røft underlag. Sveaas svarte høflig “ingen kommentar” på Kapitals spørsmål om det siste bilkjøpet hans. Investoren velger gjerne å omgi seg med ting fra øverste hylle, og han har også en Range Rover Sport Limited Edition og en Bentley Bentayga registrert på sitt navn, begge er kraftpakker med store bensinmotorer under panseret.

Antallet Bentleyer øker veldig i Norge etter at Bentley Oslo åpnet på Billingstad i Asker. I fjor ble det registrert 13 nye Bentleyer i Norge, ifølge ABC Nyheter, mye takket være en hybridversjon av Bentayga, som sammenlignet med den rene bensinutgaven kommer skattemessig godt ut i Norge. I år var ambisjonen at det skulle bli langt flere “norske” Bentleyer, i hvert fall før oljeprissjokket, børsfallet og coronaviruset slo til. Til sammenligning går salget av nye Rolls-Royce tregere her til lands, til tross for at Rolls har forynget og modernisert produktlinjen. Nærmeste offisielle forhandler er Rolls-Royce Stockholm, som selger 20–25 stk. pr. år, hvorav noen få går til Norge, noen til Finland, men de aller fleste forblir hos søta bror. I Norge finnes det anslagsvis rundt 350 Rollser. Men de aller fleste av dem er eldre modeller med en helt annen verdi enn de nyere utgavene av det som regnes som verdens mest eksklusive serieproduserte biler. For eksempel hadde Stein Erik Hagen en 1963-modell Rolls-Royce frem til han kvittet seg med den for noen år siden. “Rimi-Hagen” har for øvrig totalt ni personbiler og syv tunge BMW-motorsykler, pluss en traktor fra Massey-Ferguson!

Kombinerer PE og klassisk bil

Eiendomsmilliardær Edgar Haugen startet karrieren som bilselger, og satset på eiendom i hovedstaden da markedet traff bunnen midt på 1990-tallet. Det var sikkert et lurt valg. I dag forvalter hans heleide Ragde Eiendom eiendom for over 30 milliarder, og Haugens formue er vurdert til 13,5 milliarder kroner av Kapital. Til bilparken hører også en eksklusiv Aston Martin AM5. 

“Jeg har ikke så mye å komme med utover normal, gutteaktig interesse,” skriver Haugen til Kapital når vi spør om en prat om hans bilinteresse.

Guttedrømmer er også stikkordet når Madla-mannen og Hitecvision-gründer Ole Ertvaag letter litt på sløret om bilinteressen han har hatt siden gymnastiden.

– Jeg definerer meg selv som entusiast, og jeg driver mest med klassiske biler. Klassiske drømmebiler, eller poster cars, om du vil. Biler som jeg drømte om da jeg var 10–15 år gammel og hadde på plakat på gutterommet, forteller Ertvaag.

– Ikke mange elbiler i din samling med andre ord?

– Nei, det er det ikke.

– Hvilke er du mest stolt av å eie?

– Mine tre største guttedrøm-biler er Lamborghini Miura S 1969-modell, Aston Martin DB5 1964-modell – James Bond-bilen – og en Mercedes 300 SL Gullwing, altså den med måkevinger, svarer milliardæren.

Mine tre største guttedrøm-biler er Lamborghini Miura S 1969-modell, Aston Martin DB5 1964-modell – James Bond-bilen – og en Mercedes 300 SL Gullwing, altså den med måkevinger.
Ole Ertvaag, sjef i Hitecvision

– Hvor mange biler har du totalt?

– Mange.

– Er det som å spørre en reindriftsame om hvor mange rein han har?

– He he, ja.

Bilgal: Ole Ertvaag, leder for PE-fondet HitecVision, brenner for mer enn energisektoren Foto: Ruud, Vidar

Såpass intens er fascinasjonen for bil at Ertvaag også trader i kjøretøyer ved siden av jobben som toppsjef i PE-selskapet som i hovedsak investerer innenfor energisektoren.

– Jeg liker veldig godt når entusiasme og business kan kombineres. I det daglige driver jeg jo med investeringer i Hitecvision, og på si’ har jeg en forretning hvor jeg investerer i, restaurerer og selger klassiske biler. Denne virksomheten drives ut fra mitt holdingselskap, forteller han.

– Er det blitt mer akseptert å eie fine biler i Norge?

– Det vet jeg faktisk ikke. Jeg har hatt denne interessen siden jeg var 18 år gammel. Jeg kjøpte min første Ferrari for 26 år siden. Jeg har alltid vært i entusiastmiljøet, og har ikke følt på opp- og nedturer ved å eie denne type biler, sier Ertvaag.

– Er det mye bilinteresse blant næringslivsfolk på ditt nivå?

– Nei, ikke noe som jeg kjenner til. De jeg omgås i bilmiljøet, har ingen tilknytning til det miljøet du spør om. Vi er en gjeng som alltid har holdt på med bil, så dette er ikke eliteorientert. Å være interessert i bil er fantastisk – også fordi man møter absolutt alle typer folk – det er akkurat som i militæret!

– Hvor mye er alle bilene dine verdt samlet?

– Jeg vet det nok, men jeg har ikke så lyst til å prate om det heller. For meg gir bil en form for energi og gjør at jeg kobler av. Når jeg setter meg inn bak rattet, tenker jeg bare på neste sving. Og det er kanskje det viktigste med bil for meg, jeg kobler ut oljepris og alt annet som betyr noe i hverdagen. Mitt motto er det samme som Bugattis: “Lykken er ikke bak neste sving – lykken er svingen”.

Mitt motto er det samme som Bugattis: “Lykken er ikke bak neste sving – lykken er svingen”.
Ole Ertvaag, sjef i Hitecvision

Fra kartleser til investor

For investor og tidligere rallykonge Egil Stenshagen ble jobb som kartleser i billøp den første kontakten med bilmiljøet. Siden har Stenshagen importert og solgt bildekk, vært importør og forhandler av BMW, i tillegg har han vært forhandler av Mercedes, Peugeot, Volvo, Land Rover, Renault og Fiat. For tiden er han aksjeinvestor og har bilbutikker i Kongsvinger og Arendal som begge representerer Mercedes og Peugeot, samt sitter i styret hos Bertel O. Steen. Og han er større enn noen gang på bildekk via importselskapet Starco Norge og dekkjeden DekkTeam, hvor han er styreleder og hovedaksjonær.

– Min aller første bil var en brukt Fiat 600 som jeg gav 4.000 kroner for. Siden har det ballet på seg med masse forskjellige biler, mest brukte – før jeg begynte med bil selv. I tiden med BMW og Volvo kjørte jeg deres produkter fra øverste hylle, blant annet flere BMW 7-serie. Etter dette har jeg kjørt Mercedes S-Klasse i flere utgaver, forteller investoren, som nå står oppført som eier av fire personbiler: en Mercedes S-Klasse, en Jaguar 8 Convertible, og to SUVer – en BMW X3 og Mercedes GLC. Alle disponeres av familien.

I tiden med BMW og Volvo kjørte jeg deres produkter fra øverste hylle, blant annet flere BMW 7-serie. Etter dette har jeg kjørt Mercedes S-Klasse i flere utgaver.
Egil Stenshagen, investor

– Er det blitt mer akseptert å eie virkelig dyre biler i Norge?

– Ja, med velstandsøkningen så har slike biler også blitt naturlig i Norge. Dessuten har bilavgiftene blitt mye lavere, så premiumbilene er relativt sett mye billigere nå enn de var for 20–30 år siden. Bilavgiftene var før basert på bilens verdi, nå er det andre elementer som avgjør.

– Tror du trenden med veldig dyre biler vil fortsette?

Rallykonge og investor: Egil Stenshagen har bestilt sin første elbil. Foto: Eivind Yggeseth

– Det vil jo være noen som er interessert i det aller fineste. I Norge er det fortsatt mange som har god råd, men jeg tror ikke at det vil “ta av” på noen måte.

– Er bil fortsatt et viktig statussymbol i Norge?

-Kanskje for noen, men ikke for meg. Jeg prioriterer komfort og sikkerhet. Jeg forelsket meg for eksempel i den aller minste Renault’n da vi representerte merket, den kjørte jeg mye.

– Men elbileventyret har fått passere uten din deltagelse?

– Ja, jeg har foreløpig ikke kjøpt meg noen elbil, men venter på en helelektrisk Mercedes EQC. Det viser seg jo at nordmenn er fantastisk miljøbevisste og derfor velger elbiler, avslutter Stenshagen litt spøkefullt.

MDG og Tesla

Men det finnes også rike folk som ikke bryr seg så mye om å eie mange fine biler, eller som skjuler dem godt. Sistnevnte er neppe tilfellet med miljøbevisste Jens Ulltveit-Moe, som sier han stemte MDG ved siste valg. Den for tiden hardt økonomisk pressede milliardæren har null fossilbiler registrert på sitt navn. Til gjengjeld har han to Teslaer: SUVen Model X og “luxury saloon car” – Model S.

Rikingenes biler

Navn Tot. antall biler Ant. fossile biler Ant. ladbare Utvalgte modeller
Kjell Inge Røkke 19 16 3 MERCEDES-BENZ SLS AMG ELECTRIC DRIVE, FORD Ford GT bensin, SHELBY GT 40 bensin, JAGUAR LAND ROVER LIMITED DISCOVERY, MERCEDES-BENZ AMG G 63,
Bjørn Rune Gjelsten 11 7 4 BENTLEY BENTAYGA W12, PORSCHE CAYENNE TURBO S, AUDI E-TRON, MERCEDES-BENZ AMG G 63, MERCEDES-AMG AMG GT R, PORSCHE PANAMERA TURBO S E-HYBRID, PORSCHE CAYENNE TURBO S, VOLKSWAGEN E-GOLF, VW Transporter, VW Amarok, VW E-Golf
Trygve Hegnar 11 11 0 JAGUAR XK COUPE, MG J 2, JAGUAR E 4.2 COUPE, MASERATI 3200 GT, ROLLS-ROYCE CORNICHE, MERCEDES-BENZ GLE 400 4MATIC
Petter A. Stordalen 10 2 8 EB25926 MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC, MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC, PORSCHE Taycan Turbo, PEUGEOT iOn, MERCEDES-BENZ SLS AMG electric drive, BENTLEY Bentayga, TOYOTA YARIS HYBRID, MERCEDES-BENZ SLR
Stein Erik Hagen 9 6 3 AUDI AUDI E-TRON, VOLVO V70, AUDI A3 SPORTBACK, LAND ROVER RANGE ROVER, VOLVO V90 T8 TWIN ENGINE, AUDI RS 4 AVANT, VOLKSWAGEN EL-GOLF
Ola Mæle 7 4 3 ASTON MARTIN, VOLKSWAGEN Multivan, PORSCHE PANAMERA TURBO S E-HYBRID, PORSCHE 911 GT2 RS, LAND ROVER DEFENDER 110, PORSCHE CAYENNE E-HYBRID, BMW I I3
Edgar Haugen 5 5 0 MERCEDES-BENZ SL 500, ASTON MARTIN AM5, MERCEDES-BENZ A 180,
Arne Blystad 5 3 2 MERCEDES-BENZ GLC 350 E 4MATIC, THINK CITY, VOLKSWAGEN UP, MERCEDES-BENZ E 320, VOLKSWAGEN GOLF
Marius Varner 4 4 0 JAGUAR XKE, PORSCHE CAYENNE TURBO, PORSCHE 911 TURBO S, AUDI Q2
Egil Stenshagen 4 4 0 MERCEDES-BENZ S 560 4MATIC, JAGUAR 8 4.2 V8 CONVERTIBLE, BMW X3 XDRIVE20D, MERCEDES-BENZ GLC 350 E 4MATIC
Carl Otto Løvenskiold 4 4 0 FIAT 500 ABARTH, AUSTIN 3000 MK II, AUDI A8. AUDI A6 ALLROAD QUATTRO
Terje Stykket 4 4 0 MERCEDES-BENZ GLE 400 D 4MATIC, LAND ROVER RANGE ROVER SPORT, LAND ROVER RANGE ROVER, VOLKSWAGEN GOLF
Trond Lykke 4 2 2 ROLLS-ROYCE CARNICE CAB, BMW 120I, TESLA MODEL S, TESLA MODEL S
Øystein Tvenge 3 0 0 SMART FORTWO EL, TESLA MOTORS MODEL X, SMART ELECTRIC DRIVE
Christen Sveaas 3 3 0 BENTLEY BENTAYGA, JAGUAR LAND ROVER LIMITED RANGE ROVER SPORT, ROLLS-ROYCE CULLINAN
Christian Ringnes 3 2 1 TESLA MODEL S, SAAB 9-3, MERCEDES-BENZ S 320 CDI 4MATIC
Leif Høegh 3 2 1 OPEL MOKKA X,
Joakim Varner 3 3 0 BMW X5 M, CHEVROLET STING RAY CONVERTIBLE, FORD FASTBACK
Morten Angelil 3 3 0 RANGE ROVER VELAR, MERCEDES-BENZ GLC 350 E 4MATIC, MERCEDES-AMG AMG GT 63 S 4MATIC
Ole Gunnar Selvaag 2 2 0 PACKARD HANRING CAR, CHEVROLET CORVETTE
Runar Vatne 2 2 0 MERCEDES-BENZ 220 SE, PORSCHE 911
Petter Varner 2 2 0 PORSCHE PANAMERA TURBO, FORD SHELBY COBRA
Terje Høili 2 2 0 PORSCHE CAYENNE S, MERCEDES-BENZ AMG S 63 4MATIC
Øystein Stray Spetalen 2 1 1 PORSCHE CAYENNE E-HYBRID, LAND ROVER DISCOVERY 4
Jens Ulltveit-Moe 2 0 2 Tesla Model X, Tesla Model S
Atle Brynestad 2 1 1 NISSAN QASHQAI, TESLA MODEL X
Herman Friele 2 2 0 BENTLEY CONTINENTAL GT SPEED, LAND ROVER RANGE ROVER
Ole Ertvaag 2 2 0 FERRARI GTC4 LUSSO, BENTLEY BENTAYGA
Torstein Tvenge 1 1 0 JAGUAR XK 150
Olav Nils Sunde 1 1 0 BMW X5
Fredrik W. Mohn 1 1 0 JAGUAR LAND ROVER LIMITED RANGE ROVER SPORT
Arthur Buchard 1 1 0 FERRARI 812 SUPERFAST
Kim Erla 1 1 0 MINI COOPER S
Bjørn Maaseide 1 0 1 TESLA MODEL S
Foto: Jan Chr. Grandre
Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars