Snøhetta-sjef: – Kreativ kunnskapsindustri undervurderes

– Vi snakker mye om sjømat- og oljeindustrien i Norge, men den kreative kunnskapsindustrien er et stort og undervurdert satsingsområde når vi diskuterer hva Norge skal leve av i fremtiden, forteller Isabella Alveberg til Kapital. 

Sterk skapertrang: – Kreativitet skapes gjennom godt teamarbeid, engasjement, frihet og latter, sier Snøhetta-sjefen. Her står hun (andre fra venstre) på byggeplassen til det nye hovedkvarteret til det franske mediehuset Le Monde. Foto: Snøhetta
Ledelse

Som et av verdens mest innovative selskaper innenfor arkitektur og design, har Snøhetta påtatt seg høyt profilerte oppdrag, både nasjonalt og internasjonalt. Blant annet står selskapet bak operahuset i Bjørvika. Administrerende direktør Isabella Alveberg mener den kreative kunnskapsindustrien er en for lite verdsatt del av det norske næringslivet.

– Effektivitet i seg selv er ingen god målestokk for den kreative kunnskapsbransjen. Vi må jobbe for et større mål enn som så. Et likeverdig fokus på det finansielle, sosiale og bærekraft, koblet med en lidenskap for kunst og kultur, er vår drivkraft i Snøhetta.

Kapital-sommer: Lederintervjuet

I sommer intervjuer Kapital samfunnstopper om arbeidsliv og ledelse. Neste ut er Isabella Alveber, administrerende direktør i Snøhetta.

Alveberg har en bachelor i økonomi fra St. Olaf College, der hun studerte fra 1987-1989. Etter å ha jobbet nesten 15 år i Microsoft, mesteparten av tiden i lederstillinger, tok Alveberg diverse stillinger i selskaper som Normand Safeground AS, AVG technologies og Avast Software. I 2018 tok hun over som konsernsjef i Snøhetta.

Alveberg forklarer at med klare og tydelige mål tiltrekker selskapet seg de riktige kundene og prosjektene, samt de mest kreative og skapende talentene. 

– Kreativitet kan ikke måles i effektivitet, men skapes gjennom godt teamarbeid, engasjement, frihet og latter, sier hun.

– Hvem er ditt forbilde som leder?

– I løpet av min karrière har jeg jobbet med mange dyktige ledere som har vist meg viktigheten av utholdenhet, nøyaktighet, raushet og ikke minst å lytte mer enn man selv snakker. Mine forbilder er de som velger å gå sine egne veier, starte egne selskaper og drive dem til internasjonal suksess til tross for skeptikere og manglende støtteordninger. Vi snakker mye om sjømat- og oljeindustrien i Norge, men den kreative kunnskapsindustrien er et stort og undervurdert satsingsområde når vi diskuterer hva Norge skal leve av i fremtiden.

Opererer globalt

– Har du en ledelsesfilosofi?

– Min anbefaling til alle nye ledere er: vit hvem du er som person og leder, og stå sterkt i deg selv i medgang og motgang. Jeg liker å omgi meg med mennesker som er smartere enn meg selv, stille spørsmål, kontinuerlig vurdere våre beslutninger opp mot våre verdier og mål, og gi masse tillit og frihet til mine ledere.

Jeg liker å omgi meg med mennesker som er smartere enn meg selv
Isabella Alveberg, Snøhetta-sjef

– Hvordan har du utøvd lederskap i “disse coronatider”?

– Vi har studioer over hele verden, så allerede i januar begynte vi å merke reisebegrensninger i Asia, for deretter å se markedsuroen spre raskt til Europa, USA og nå på nytt i Australia. Siden begynnelsen av året har vi vært en mer samlet ledergruppe som er tett på hva som skjer og hvordan vi som selskap kan best håndtere den uforutsigbare hverdagen som pandemien har gitt oss. 

Snøhetta-sjefen presiserer at det var sikkerheten og helsen til de 200 ansatte som var hovedfokus da pandemien brøt ut. 

– Deretter hvordan vi kunne fortsette å levere prosjekter over forventning til våre kunder og partnere. Nå fokuserer vi på å definere hvordan vår fremtid vil se ut og hva dette vil betyr for oss, sier hun.

– Samarbeidet under krisen har ført oss tettere sammen som ledergruppe, med en større forståelse og raushet for hverandres markeder og utfordringer og aldri før har vi jobbet så mye på tvers av studioene.

Snøhetta-design: Shanghai Grand Opera House skal stå ferdig i 2024. Foto: Snøhetta

– Er det norske arbeidslivet effektivt nok?

– I Snøhetta er resultatet våre prosjekter, fra opera i Shanghai, bibliotek i Beijing, byutviklingsplaner i Budapest, mediahovedkvarter i Paris, transformasjon av industribygg i Innsbruck, til bærekraftige hotellprosjekter i Sydney og energipositive bygg i Oslo. Vi jobber tverrfaglig innen design og arkitektur og måler vår kreative suksess gjennom å skape en helt unik verdi for våre kunder gjennom våre prosjekter.

Min jobb er å vise retning, og utvikle Snøhetta for fremtiden.

– Ledelsens oppgave er å legge til rette for at våre prosesser er så effektive som mulig slik at vi skaper bærekraftige finansielle resultater, legger hun til.

Viser vei

– Har du noen gode tips for å oppnå et godt samspill med de ansatte?

– Som ikke utdannet arkitekt eller designer i et av verdens mest innovative selskaper, kan jeg ikke annet enn å lytte, lære, stille spørsmål og bygge strukturkapital som gjør våre prosesser smartere og som resultat, våre prosjekter mer inntektsbringende. Min jobb er å vise retning, og utvikle Snøhetta for fremtiden. Det gjør jeg sammen med våre ansatte, gjennom å være åpen og ærlig i både gode og dårlige tider, ta meg tid til å underbygge vår kultur med å engasjere våre ansatte i kritiske valg, men også våge å ta og stå i de tøffe beslutninger som tas.

At man har hovedansvaret, er ikke ensomt, det er min jobb.
Ser 30 år frem: Alveberg vektlegger spesielt at hun som leder er med på å sikre fremtiden til Snøhetta. Foto: Snøhetta

– Det sies ofte at ledelse er en ensom rolle.

– Du kan omgi deg med et godt team, med gode medarbeidere og med gode rådgivere, men en leders jobb er å ta de tøffe valgene, ta de kritiske veivalgene og den endelige beslutningen når man ikke har alle svarene. At man har hovedansvaret, er ikke ensomt, det er min jobb.

– Hva er den vanskeligste lederutfordringen du har hatt?

– At vi har de riktige menneskene til de riktige rollene, at vi utvikler dem og bygger en god kultur er helt avgjørende. Dersom vi trenger å utvikle oss i en ny retning eller ikke lykkes med våre satsinger, er det å miste dyktige personer det vanskeligste som finnes.

Bred erfaring

– Hva er det beste med å være leder?

– Jeg elsker det meste ved ledelse, men er spesielt glad i å kunne positivt påvirke fremtiden til et ikonisk selskap og sikre de neste 30 årene til Snøhetta.

– Er du innovativ nok som leder? Og hva bør andre norske ledere gjøre for å bli mer innovative?

– Innovasjon er en muskel som må trimmes hver dag og en av våre verdier er “A continuous state of reinvention”. 

Innovasjon er en muskel som må trimmes hver dag

Dette er ikke noe som kun gjelder i Snøhettas prosjekter. 

 – Det gjelder også for våre prosesser, vår organisasjon, og spesielt nå, hvordan kan vi bedre jobbe sammen på tvers av alle studioene, utnytte alle våre talenter og definere nye muligheter for selskapet når vi er på vei inn i en usikker men spennende fremtid.

– Hva er dine tips til unge som ønsker å bli ledere?

– Neste generasjons ledere er høyt utdannede, ambisiøse og opptatt av at livet skal ha en større mening enn kun en jobb. Jeg liker å tro at min generasjon også var ambisiøse og brakte til arbeidslivet en ny måte å tenke på. Bred erfaring fra mange ulike roller, ulike selskaper, ulike bransjer og forskjellige land og kulturer har gitt meg en solid kunnskap, erfaring og trygghet i meg selv. Mitt råd er derfor: skynd deg langsomt, men grundig til en lederrolle.

Lederintervjuet 2020
snøhetta
Corona
ledelse
Isabella Alveberg
Karriere
Ledelse