Skal selge skogluft til utlandet

Gründer Jørn Viumdal av selskapet Skogluft har solgt såkalte plantevegger til flere av de største bedriftene i Norge. Nå skal han bringe naturen til kontorer og hjem i det internasjonale markedet.

Hentet frisk kapital: Rett før jul gjennomførte Skogluft, med gründer Jørn Viumdal (t.h.) og salgs- og markedssjef Sebastian Flåterud (t.v.), en emisjon som ble fulltegnet i løpet av to dager. Pengene skal gå til den internasjonale satsningen.   Foto: Pixel & Co // Nicki Twang
Jobb

Etter å ha dekorert alt fra barnehager til oljerigger og banker rundt omkring i landet med naturens grønne gull, ser gründer og eier Jørn Viumdal i selskapene Skogluft og BioOffice til utlandet. Med Skogluft skal det satses i det internasjonale markedet, for gründeren mener gresset kan være enda grønnere på den andre siden av landegrensene.

– Oppmerksomheten rundt mennesker og natur er enda større i utlandet, og privatmarkedet er ekstremt stort. Tenk på alle som sitter i små leiligheter rundt omkring i verden – flere har knapt sett et tre. Med Skogluft ønsker vi å tilby produkter som skaper gode naturopplevelser innendørs på det internasjonale markedet, sier gründeren.

Fikk massiv internasjonal oppmerksomhet

Selskapet Skogluft kom til livet etter at Viumdal i 2018 ga ut en bok med samme navn som handlet om skogluft-effekten. Boken fikk massiv internasjonal oppmerksomhet, ble solgt til over 100 land og oversatt til 21 språk.

Fokuset på grønt har aldri vært større enn i dag, ikke bare når det gjelder bærekraftige investeringer og ressursbruk. Stadig flere kontorlandskaper i de store amerikanske selskapene ser ut som rene jungler, og Norge følger etter. Nå skal “alt” være grønt, mener Viumdal, og det er ikke uten grunn:

– Vi mennesker er skapt for å bevege oss ute i naturen. Likevel bruker vi i snitt rundt 90 prosent av tiden vår innendørs, gjerne sittende foran en skjerm. Vi lider av naturmangel, mener han.

Å komme seg ut i naturen er godt for kropp og sjel, men i en hektisk hverdag er det ikke alltid tiden strekker til. Men helsegevinstene kommer ikke nødvendigvis kun ved å trosse dørstokkmila, det er flere positive effekter ved å omringe seg med “natur” selv innenfor husets fire vegger, ifølge Viumdal. Skogluft og BioOffices hovedprodukt er altså plantevegger, bestående av mange planter satt sammen, noe som angivelig skal redusere stress, øke produktiviteten i klasserom og på kontorer, samt forbedre sykefravær og humør. Påstandene bygger på resultater fra flere store forskningsprosjekter ifølge Viumdal, og en rekke store norske selskaper er allerede på kundelisten til Skogluft og BioOffice. Sistnevnte selskap fokuserer på norsk næringsliv, mens Skogluft altså skal satse på det internasjonale og private markedet.

Eksklusiv kundeliste

Equinor, Telenor, Aspelin Ramm, Oslo Lufthavn, handelshøyskoler og flere av Norges største sykehus er bare noen av selskapene som har fått sine vegger ikledd grønn pryd fra BioOffice. Selskapet har i levert planter til norsk næringsliv i over ti år. Det startet med ingen ringere enn Google Norge i 2010.

– For oss i Google var BioOffice helt genialt, sier Jan Grønbech.

Grønbech, som i dag driver eget konsulentfirma, ledet norgeskontoret til Google fra teknologigiganten etablerte seg her til lands for nærmere 15 år siden og inntil i fjor. Med plantene fra BioOffice kunne Google Norge simulere et naturlig miljø og inneklima selv om kontorene befant seg på “en normal arbeidsplass” på Aker Brygge, forteller han.

De fleste kontorer i Norge er komplett uegnet for menneskelig opphold over tid.
Jan Grønbech, tidligere Google Norge-sjef

– Det var ingen tvil om at dette var noe både ansatte og gjester satte stor pris på. Man blir mindre trøtt, og det har positive effekter på både humør, stress og blodtrykk. De fleste kontorer i Norge er komplett uegnet for menneskelig opphold over tid. Vi er genetisk programmert for å være utendørs, og vi er avhengig av lys, planter og oksygen, sier den tidligere Google Norge-sjefen.

Et bærekraftig arbeidsmiljø: – Ideen er å skape et bedre miljø for mennesker som er innendørs, sier Jan Grønbech. Foto: John Fuller

Hentet inn fire millioner

Før jul gjennomførte Skogluft en emisjon, hvor målet var å hente inn fire millioner kroner. I løpet av to dager var emisjonen fulltegnet, med 170 nye aksjonærer. Dette bekrefter at det er stor interesse for feltet, mener Viumdal.

– Pengene skal brukes til å produsere plantevegger, samt utvikle produktet med en tilhørende app som skal fungere som en digital gartner. Her kan man sende inn bilder og få hjelp dersom det skulle være noe. Skogluft har allerede flere store interessenter i Norge som ønsker å samarbeide, informerer Viumdal.

Når menn i 40-årene klarer å lage og holde en plantevegg i live, burde alle få det til.
Gründer Jørn Viumdal av selskapet Skogluft

De såkalte planteveggene kommer i alle størrelser og fasonger, og består av et visst antall planter. Den grønne veksten som benyttes heter Gullranke, og har opprinnelse fra underskogen i Polynesias regnskog.

– Å se noe spire gjør noe med en – natur og planter genererer positivitet. Grunnen til at vi har valgt gullranke er at den vokser mye og er lettstelt. Produktet vårt er ikke å selge planter, men opplevelsen og effekten planter har på oss, sier Viumdal, og legger til at planten antas å ha luftrensende egenskaper.

Visjonen til gründeren er at alle skal kunne få planteveggen til å spire og gro – grønne fingre er langt ifra et must. For å gjøre det så enkelt som mulig lagde Viumdal et konsept som han testet ut på menn i 40-årsalderen.

– 99 prosent av de som har plantevegger lykkes, hemmeligheten i grønne fingre er struktur. Man trenger ikke vanne oftere enn hver tredje uke, og appen vil minne deg på det dersom du ønsker det. Når menn i 40-årene klarer å lage og holde en plantevegg i live, burde alle få det til, sier Viumdal.

Større effekt enn først antatt

Det grønne eventyret til maskiningeniør og verktøymaker Viumdal startet for 35 år siden, da han ble spurt om å forske på virkningen av natur på mennesker. Dette ga grobunn til det første selskapet hans. Et av forskningsprosjektene strakk seg over seks år, inkluderte rundt 1.500 mennesker og er et av verdens største forskningsprosjekter på inneklima, utført ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet NMBU.

– Resultatet var at effekten natur har på mennesker var mye større enn det man hadde trodd, sier Viumdal.

Naturmangelen mange mennesker opplever bidrar til å gjøre oss syke, mener salgs- og markedssjef i Skogluft, Sebastian Flåterud. Det har en kostnad.

– Hele vår biologi er tilpasset kontakt med natur. Byggene vi oppholder oss i påvirker oss i stor grad – og de minner dessverre lite om de naturlige omgivelsene vi trives best i. Vårt mål er å spre kunnskap om virkningen av natur på mennesker og bedre helsen innendørs. Forskning viser at nærhet til natur innendørs gir bedre mental og fysisk helse, sier Flåterud.

Ut på tur, aldri sur: “Psykolog med sovepose” Johanne S. Refseth sover ute året rundt, og ønsker at flere kommer seg ut og får brukt naturen på den måten som de drømmer om. Foto: Johanne S. Refseth

“Det naturlige habitatet”

Det hersker liten tvil om at det å være ute i naturen gir en drøss med helsegevinster, bekrefter psykolog Johanne S. Refseth, bedre kjent som “Psykolog med sovepose”. Gjennom Instagram-profilen med samme navn følger nærmere 40.000 med på hennes erfaringer og tips rundt friluftsliv og psykologi.

Å være ute i naturen har en stressreduserende effekt, det gir lavere blodtrykk og en mer fordelaktig puls.
Psykolog Johanne S. Refseth

– Å være ute i naturen har en stressreduserende effekt, det gir lavere blodtrykk og en mer fordelaktig puls. Man tenker mer konstruktivt og opplever flere positive følelser enn i et bymiljø. Man vet ikke helt hvorfor det er slik, men en teori er at naturen er det naturlige habitatet for mennesker. Vi har gått rundt i naturen i tusenvis av år, mens bymiljøet er nyere, sier Refseth. Selv tilbringer hun rundt 50 netter av året i en sovepose i skogen.

– Kan man oppnå noen av de samme helsegevinstene fra å være ute i naturen ved å bringe noe av den, som for eksempel planter, inn i hjemmet?

– Forskning viser at bare å se natur fra vinduet sitt påvirker oss på en god måte, så da er det ikke unaturlig å tenke at planter i hjemmet kan ha positiv virkning, forteller psykologen.

Dyrk mat på kjøkkenveggen

Nedstengningen av samfunnet i 2020 som følge av coronapandemien førte til et tilsynelatende økt behov å komme seg ut i naturen. Sportsbutikker gikk tomme for utstyr, og plantasjer ble utsolgt for planter. Salget av planter og blomster økte med rekordhøye 123 prosent i 2020, sammenlignet med året før, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Det har vært langt mer fokus på natur, bærekraft og kortreisthet den siste tiden, og det har fått en ekstra dytt fra Covid-19.
Kristian Hassel, professor ved NTNU

Den massive etterspørselsveksten etter alt som er grønt og bærekraftig den siste tiden har noe med den generelle samfunnsoppvåkningen å gjøre, mener professor og leder for herbariet ved NTNU Vitenskapsmuseet, Kristian Hassel.

– Det har vært langt mer fokus på natur, bærekraft og kortreisthet den siste tiden, og det har fått en ekstra dytt fra Covid-19, ettersom mange har fått bedre tid på grunn av hjemmekontor og bedre råd. Flere ønsker blant annet å dyrke sin egen mat for å unngå sprøyting, sier professoren.

Skogluft har planer om å utnytte dette i året vi nettopp har trådt inn i, forteller salgs- og markedssjefen i Skogluft.

– I 2021 starter vi arbeidet med et nytt forretningsområde innen kortreist økologisk mat, og skal utvikle nye produkter for matdyrking innendørs på vegg, sier Flåterud, som også melder om en positiv coronaeffekt. Selskapet leverte blant annet nylig plantevegger til Kolonial.nos nye hovedkontor.

“Ingen” syke lenger: Massevis av grønne planter pryder veggene hos Google Norge, noe som har gitt eksepsjonelt lavt sykefravær, ifølge den tidligere Google-sjefen Jan Grønbech. Foto: Google Norge

- Ingen grønn boble

Selv om coronapandemien har gitt den grønne bølgen ekstra fart, tror ingen av de Kapital har snakket med at natur- og bærekraftfokuset vil ebbe ut med det første. Jan Grønbech mener det er åpenbare grunner til skiftet vi opplever.

– Tror du det er en grønn boble?

– Det er neppe snakk om en boble. Fornybar energi gjennomgår den samme eksponentielle teknologiske utviklingen som IT-bransjen. Snart vil det være så billig å høste energi fra sol og vind at man må være komplett gal for å fortsette med kull og olje. Jeg tror vi er tidlig i denne utviklingen fremdeles og at den store avkastningen vil komme om 10 år og fremover, noe som i alle fall betyr at det ikke er snakk om en boble, sier den tidligere Google-sjefen.