<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Prinsessen snur nesen

Kina bygger opp raffinerikapasiteten til å bli verdens største. Det åpner for uante muligheter i både stortank- og produkttankmarkedet, skriver Nicolai Hansteen i Lorentzen & Stemoco.

Nicolai Hansteen Lorentzen & Stemoco Foto: Privat

For 15 år siden ble vi invitert til en skipsdåp i Kina som skulle foregå i havnebyen Guangzhou, nær grensen til Hong Kong. Prinsesse Alexandra, den første konen til prins Joachim av Danmark, skulle være gudmor til et nybygget petroleumstankskip kontrahert av rederiet DS-Norden. Den celebre dåpen ble etterfulgt av omvisning på skipet og feiring senere på kvelden med sedvanlig fyrverkeri. Skipet på 38.000 dødvekttonn seiler fremdeles i dag under navnet NORD PRINCESS.

Tettere på verdikjeden

Tidligere ble raffineriene normalt bygget nær brønnhodet i selve oljeproduksjonen for å utvide verdikjeden og tilby et vidt spekter av petroleumsprodukter. Kraftig ekspansjon av raffinerikapasitet kom spesielt i Midtøsten, som i Saudi-Arabia med Yanbu og Jubail. Gryende vekstøkonomier i Asia som ikke hadde tilsvarende kapasitet måtte derfor ty til import av ferdigprodukter, som for eksempel nafta til industriformål samt bensin og diesel til transport.

Omskiftet kom da det indiske selskapet Reliance bygget først ett, og deretter to, gigantiske oljeraffinerier i Jamnagar i den nordlige provinsen Gujarat tett på storbyen Mumbai. Byggingen av tvillingraffineriene, som fortsatt er verdens største, medførte at India ikke bare dekket sitt eget behov for petroleumsprodukter, men fikk et overskudd som kunne eksporteres. Med ett ble India en betydelig eksportør av diesel, både regionalt og på verdensbasis.

Kina tar grep 

Nå øker Kina sin raffinerikapasitet til å bli verdens største. Fra en eksisterende kapasitet på 17,8 millioner fat pr. dag er målet å nå 20 mfd innen 2025. Dette vil tilsvare rundt en femtedel av anslått globalt oljeforbruk om fire år, og vil bli større enn den amerikanske kapasiteten. Det internasjonale energibyrået beregner at land øst for Suez vil bygge opp kapasiteten med 4 mfd innen 2026, mens kapasiteten i Atlanterhavslandene vil forbli stabil. Like sannsynlig er at raffinerikapasiteten i Østen vil vokse med 6 mfd innen samme tidsperiode, målt mot en nedstengning av 2 mfd i Vesten på grunn av forskyvning i økonomisk aktivitet og ulik lønnsomhet.

Dette betyr at Kina ruster seg opp til å kunne produsere langt mer petroleumsprodukter enn i dag. For å sikre energitilførselen bygger samtidig Kina opp sin lagringskapasitet av råolje til kommersielle og strategiske formål, og inngår allianser med noen av verdens viktigste oljeproduserende land. Kina kan dermed importere mer råolje fra Midtøsten, Vest-Afrika og Russland, og toppe opp med eventuelt ekstra behov fra Nordsjøen og USA.

Trolig blir overskuddet på petroleumsprodukter så stort at også Kina, i likhet med India, blir en økende eksportør. Markeder i Sør-Korea og Singapore kan betjenes som igjen vil drive den intraasiatiske farten. Kina vil også mest sannsynlig bli en større eksportør til nettopp Vest-Afrika, i tillegg til Europa og USA. Dette vil ligne påfallende på fiskeriindustrien som skiper norskprodusert fisk til Kina for deretter å importere foredlede fiskeriprodukter hjem igjen til Norge.

Hva med Europa?

I Europa sliter raffineriene tungt, særlig nå på grunn av pandemien. For tiden begynner likevel også de europeiske raffineriene å omstille seg, ved å produsere mer bensin til USA og å skifte om produksjon av flybensin til diesel. Når vaksinene rulles ut også til kontinentet, vil de europeiske raffineriene gå tilbake til produksjon av flybensin, og Europa bli et senter for import av diesel. Betydelige volumer vil gå gjennom Suezkanalen, Gibraltar- og Bosporosstredet, og inn fra Østersjøen og Atlanterhavet.

USA, på sin side, vil trolig øke importen av bensin, ettersom de amerikanske raffineriene ikke vil ha kapasitet til selv å forsyne bilistene med nok drivstoff. De fleste amerikanske bilene kjører på bensin, og selv om mange nye biler går på batteri, vil bensinforbruket sannsynligvis øke de neste årene.

Tankmarkedet: Good news 

For tankmarkedet er dette gode nyheter, både for stortank som i enda større grad vil rette seg mot det østlige markedet og for produkttank som vil ta de raffinerte produktene tilbake, samt mye arbitrasjedrevet fart. Etter ti måneder med nedgang er oppgangen i tankmarkedet nært forestående, nå som OPEC+ øker produksjonen fra mai gjennom juli, og vil ha like mye økning å by på for resten av året. Oljemarkedet er i ferd med å normalisere seg, og tankmarkedet vil nyte godt av høyere aktivitet. Samtidig er ordreboken historisk lav, på kun åtte prosent av eksisterende flåte.

Dette kunne neppe prinsessen vært klar over da hun døpte produkttankskipet i Kina.