5. Ved kjøp av innmat – gjør en skikkelig kjøpsprisallokering. Kjøpspris skal fordeles ut til merverdier på driftsmidlene med goodwill som residual. Dette er en viktig øvelse, ettersom den påvirker etterfølgende resultatmåling (goodwill avskrives etter norsk regnskapslov) og presentasjonen i balansen.
6. Ved fusjon – legg en integrasjonsplan. Er det snakk om fusjon, må en integrasjonsplan på plass så snart som mulig. Det er alltid krevende når ulike kulturer, systemer og organisasjoner skal samles til én. Har man i tillegg priset inn synergier i transaksjonen, er det kritisk at planen konkret beskriver hvordan disse skal realiseres.
7. Har man fått gjeld – pass på lånevilkårene (covenants). Oppkjøp finansieres ofte med bankgjeld. Bankene setter da gjerne opp lånevilkår basert på forretningsplanen. Oppfølging av disse er viktig for å sikre at man unngår mislighold, noe som kan medføre at banken øker renten og/eller krever refinansiering.
8. Pass på betingede vederlag (earnouts). I mange tilfeller avtales betingede vederlag, det vil si at man får ekstra betalt om man leverer gitte regnskapstall. Det er hyggelig om man klarer dette – da får selger godt betalt, og kjøper får et selskap som viser evne til å levere. Her er det viktig at målingen ikke blir “forurenset” av at selskapet blir slått sammen med annen virksomhet.
9. Ikke bli en “bad-leaver”. Blir man med videre, skjer det gjerne med en aksjonæravtale som definerer hva som skjer om man slutter på en god (“good leaver”) eller dårlig måte (“bad leaver”). Her er det vel bare ett råd å gi for selger: Unngå det siste alternativet, ettersom det kan redusere egne aksjonærverdier vesentlig.
10. Forbered deg på neste transaksjon. Har man solgt til finansielle investorer, vet man at selskapet skal selges igjen en gang. Man kan like godt først som sist begynne å tenke på hva man bør gjøre med selskapet på kort og lang sikt for å være forberedt til neste transaksjon.
I transaksjonsprosesser er det med andre ord alltid viktig å ha en plan – den som ikke vet hvor man skal, kommer sjelden frem til rett sted.