Rederiet Stolt-Nielsen har, i likhet med mye innen shipping, opplevd en negativ kursutvikling det seneste året. Selv under den verste coronastormen leverte rederiet overraskende sterke kvartalstall, men konsernsjef Niels G. Stolt-Nielsen venter en tøff høst.
Hovedårsaken er at han tror at skipningen av produkter relatert til bil, fly og konstruksjon vil gå ned. Derfor har Stolt-Nielsen utarbeidet en kriseplan for å håndtere et inntektsfall på 40 prosent både i 2020 og 2021.
Bakgrunn
Niels G. Stolt-Nielsen er født i Oslo, og ble ferdig med en bachelorgrad i økonomi ved Hofstra University i 1990. Etter det begynte han å jobbe med befraktning i kjemikalierederiet Stolt-Nielsen fra Greenwich i USA. Deretter åpnet han rederiets Shanghai-kontor og ble konsernsjef i oppdretteren Stolt Sea Farm.
Selskapet ble solgt til John Fredriksen, og ble en del av Marine Harvest, eller Mowi som det heter i dag. I 2000 ble han etter ønske fra den nå avdøde faren Jacob Stolt-Nielsen konsernsjef i Stolt-Nielsen. Året etter meldte Niels flytting til London, noe som førte til en intrikat skattekrangel med norske myndigheter. I 2005 gikk skipsrederen til sak mot staten og krevde ligningen omgjort for årene 2001 til 2005. Han tapte på alle punkter, men slapp å betale skatt for tre av årene på grunn av en tabbe ved ligningskontoret.
Storebroren Jacob Stolt-Nielsen sitter i styret i Stolt-Nielsen og er involvert i rederiet, selv om han ikke ble valgt til konsernsjef.