Taycan er fabrikkens første rene elbil og ble lansert på hotellet The Thief i Oslo høsten 2019, med Aksel Lund Svindal og Porsches konserndirektør Oliver Blume på plass. Salget i Norge har mildt sagt gått forrykende. I de om lag tre årene modellen har vært tilgjengelig her til lands, har den stått for nesten 75 prosent av det totale Porsche-salget. Av 6.680 nyregistrerte Porscher (fra 2019 til 3. mai i 2023) har 4.931 stk. vært ulike varianter av Taycan. Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Men nå har tilsynelatende mange eiere møtt veggen økonomisk og vil kvitte seg med sportsbilen. På Finn.no ligger det i skrivende stund 558 Taycaner tilgjengelig for salg eller leasing, om man inkluderer den litt mer praktiske modellen Cross Turismo.
Lavt utstyrsnivå
Det merker også Thomas Øvreseth, som i mai åpnet en merkeuavhengig butikk for nyere brukte sportsbiler, SUVer og klassiske biler.
– Dette gjelder egentlig alle kostbare elbiler, altså elbiler fra 800.000 og oppover. Jeg har for eksempel hørt sagt at det er solgt flere Porsche Taycan siden den kom for fullt i 2020, enn det er solgt Porsche i Norge gjennom alle tider, og det er jo litt betegnende, sier Øvreseth, og legger til:
– Vi ser at veldig mange Porsche Taycan som er til salgs er biler med lite utstyr, hvilket kan tyde på at folk har vært opptatt av å komme seg inn i Porsche-verdenen, men egentlig ikke har hatt råd til å kjøpe en riktig utstyrt Porsche, i forhold til hva markedet anser som riktig, sier Øvreseth.
Veldig mange Porsche Taycan som er til salgs, er biler med lite utstyr, hvilket kan tyde på at folk har vært opptatt av å komme seg inn i Porsche-verdenen, men egentlig ikke har hatt råd.Thomas Øvreseth, luksusbilselger
Han forteller også en Porsche 911 uten spesifikt utstyr kan være vanskelig å selge. Men endel av de helelektriske Porschene som nå ligger ute, mangler ting som elektrisk justerbare forseter, oppgraderte felger osv. Det kan straffe seg, sier han.
– Jeg tror dessverre at det er endel som har tatt steget for tidlig, kanskje på grunn av lave renter og at man har regnet bilkjøpet hjem fordi det er billigere å ha elbil og fordi man har trodd at bilen skulle stige i verdi når det ble innført moms. Når det ikke har skjedd, samtidig som renter og levekostnadene har skutt i været, er det nok mange som ønsker, eller kanskje må, selge, ser det ut som, sier forhandleren.
Prispress
Det store utbudet har naturlig nok påvirkning på verdien i annenhåndsmarkedet. Når det er for mange på vei gjennom samme den døren samtidig, presses prisene.
– Hvor mye prisfall tror du Taycan-selgere må regne med?
– Det er litt vanskelig å stadfeste, men jeg er redd for at spesielt de bilene som ikke er “riktig“ utstyrt vil oppleve unormalt høye prisfall inntil markedet har normalisert seg. Vi snakker muligens om 20 prosent prisfall de første to årene, sier Øvreseth.
På Finn.no spenner utropsprisene på Taycan fra 780.000 til to millioner kroner. Til sammenligning har den rimeligste utgaven tidligere startet på rundt 770.000 kroner ny fra fabrikk, mens man i dag må ut med drøyt 950.000, ifølge produsentens nettsider.