Seltzer kan skilte med flere store TV-suksesser – Trygdekontoret, Natta, Norge og dokumentarserien UXA – og seks forlag kastet seg inn i budkrigen om å få gi ut hans dystre fortelling om splittelse, polarisering og veien mot en mulig amerikansk borgerkrig i bokform. Oktober Forlag gikk seirende ut og trykket et førsteopplag på 10.000 eksemplarer, hvilket regnes som mye i bransjen. Det kan ha vært en god vurdering, for Amerikansk karmageddon suser rett inn på topp på Bokhandlerforeningens liste for uke 45. Og når Donald Trump har lansert sitt kandidatur for presidentvalget i 2024, er temperaturen i amerikansk politikk sikret i lang tid fremover.
Forlaget vil ikke røpe detaljer om kontrakten, men en kilde i bransjen tror at Seltzer har gjort en god deal og anslagsvis får 15 prosent av salget fra første bok, i tillegg til noen hundre tusen kroner i forskudd. Boken koster 393 kroner, og lykkes man med å få avsetning på hele førsteopplaget, betyr det salgsinntekter på rundt 3,4 millioner kroner.
Scenesuksess og gode anmeldelser
I tillegg til en rekke medieopptredener har Seltzer lagt ut på foredragsturne, og den rutinerte rockeren har ikke mistet scenetekket. Han har vært innom storstuen Rockefeller i Oslo, og sist solgte hans timelange foredrag ut alle 285 seter i Lier kulturhus til 270 kroner pr. billett. Flere kunne de ha vært, for arrangøren fikk mange henvendelser etter at “utsolgt”-skiltet var satt opp.
Den gamle ironikeren rapporteres å fortelle med stort engasjement om hvordan det gikk med den amerikanske drømmen og om veien videre for hans kjære USA, hvor han bodde som barn. Og det er ingen lystig spådom. Ifølge anmelderkorpset har Seltzer begått en høyst personlig, lesverdig og morsom bok. Både VG og Bergens Tidende har trillet 5-er på terningen. Aftenpostens anmelder runder av med å si at Amerikansk karmageddon er en lattervekkende og lærerik bok som det er lite grunn til å stole på.
– Morsom historie
Det siste gjelder for øvrig også til en viss grad forfatteren selv. Da Seltzer nylig gjestet fredagsshowet Lindmo på NRK1, kom han nemlig inn på tiden da han tok del i hipsterkulturens inntog i Norge, som journalist i gratisavisen Natt & Dag. Seltzer skrev under det kvinnelige pseudonymet “Anita Håland”, og en dag mottok redaksjonen et brev fra det kvinneorienterte reklamebyrået Siste Skrik. Byrået tilbød Håland jobb, angivelig fordi hun måtte ha “baller av stål”. Det hevdet i hvert fall Seltzer hos Lindmo.
Gründeren av Siste Skrik, Elizabeth Hartmann, har en litt annen historie.
– Det er en veldig morsom historie. Men jeg kan dessverre ikke si at vi har sendt et slikt brev, og jeg har sjekket med alle partnere og andre sentrale personer i bedriften. Hadde vi gjort det, så hadde jeg visst det, sier Hartmann, som er partner og daglig leder.
Historien er ikke helt ny for henne.
Det er en veldig morsom historie, men jeg kan dessverre ikke si at vi har sendt et slikt brev og jeg har sjekket med alle partnere og andre sentrale personer i bedriften.Elizabeth Hartmann, daglig leder Siste Skrik
– Seltzer sa det samme intervju med Natt & Dag i 2015. Nå skulle jeg nesten ha ønsket at vi sendte et slikt brev, fordi det hadde vært gøy å se hva han svarte. Men det er en morsom historie som vi bare har ledd av og ikke hatt noe behov for å avkrefte, avslutter Hartmann.
Det sies at sannheten er krigens første offer, ikke visste vi at det også gjaldt bokkrigen.