Foretaket, som har som mål å produsere klær og effekter på en bærekraftig måte, ble stiftet under coronapandemien, hvilket har satt sitt preg på resultatene så langt. I fjor falt inntektene til beskjedne 83.000 kroner, ned fra nærmere 400.000 året i forveien. Bunnlinjen viser et underskudd på snaut 320.000 kroner, mot et overskudd på drøyt 44.000 i 2020.
Daglig leder Pia Nordskaug forklarer at resultatene gjenspeiler at Smeplass ikke har fått gjennomført sin planlagte turnévirksomhet, hvilket har hatt konsekvenser for salget av såkalt merch.
Nylig lanserte selskapet imidlertid et helt nytt motemerke, kalt Swim Club, med klær som skal selges i butikker. Også her er bærekraft, resirkulering og skånsom produksjon i fokus.
– Det er et marked som kommer til å leve helt uavhengig av om Astrid skal ha konserter eller ikke. Parallelt skal vi jobbe videre med merch-kolleksjonen, men det er først i anledning sommerens festivaler vi vil slippe noe nytt på den fronten, sier Nordskaug.
Hun forteller at lanseringen ble tatt godt imot.
– Aktører som Yme, Moniker og Bogart var med, og vi lanserte også på nett, der interessen har vært helt overveldende. Så dette er et konsept jeg tror blir spennende å følge fremover, og som jeg tror og håper at kan bli ganske bra.