<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Gründer traff blink med smittevernsutstyr

Nettbutikken Milrab, som ble startet av Finn Magnus Torall i 2011, traff blink med både smittevern- og turutstyr da coronapandemien kom. Det har gitt ellevill omsetningsvekst, og gründeren har kunnet unne seg et svært solid utbytte.

Suksess med netthandel: Finn Magnus Torall startet Milrab i 2011. I fjor omsatte nettbutikken for over 830 millioner kroner. Foto: Sondre Bjornvold Bakken
Næringsliv

– 2020 var stang inn på flere områder, sier styreleder Finn Magnus Torall i Milrab.

Han startet nettbutikken, som spesialiserer seg på utstyr til militært bruk, friluftsliv og trening, i 2011. Da coronapandemien inntraff i fjor, skjøt etterspørselen etter Milrabs varer rett til værs. Det har gitt en eksplosiv vekst på alle områder, viser regnskapstallene for 2020.

Gjennom 2020 omsatte nettbutikken for 832 millioner kroner, en økning på 464 prosent fra året før, drevet av solid etterspørsel etter blant annet tur- og smittevernsutstyr. Siden oppstarten har den historiske veksten vært på cirka 50 prosent i året.

2020 var et veldig ekstraordinært år, hvor vi fikk medvind på flere parallelle områder. Vi var fornøyd med å kunne bidra til at Norge fikk smittevernsutstyr.
Finn Magnus Torall, styreleder Milrab

Også på bunnlinjen var det ellevill utvikling. Resultatet før skatt endte på over 300 millioner kroner, opp fra fire millioner i 2019. Fra 2015 til 2019 har resultatet før skatt i snitt ligget på cirka seks millioner kroner.

– 2020 var et veldig ekstraordinært år, hvor vi fikk medvind på flere parallelle områder. Vi var fornøyd med å kunne bidra til at Norge fikk smittevernsutstyr, sier Torall, som dro i havn flere avtaler med det offentlige, og blant annet leverte store mengder munnbind.

150 mill. i utbytte

Selv om Milrab har gått med overskudd siden oppstarten, er det ikke tatt ut utbytte. Dette endret seg imidlertid i 2020, da aksjonærene fikk utdelt hele 150 millioner kroner. Torall er majoritetseier og kontrollerer 56 prosent av aksjene i Milrab, noe som ga ham drøyt 84 millioner kroner av gigantutbyttet.

– Jeg har reinvestert det meste i henhold til investeringsstrategien min, som går ut på å fokusere på langsiktige prosjekter. Jeg ønsker å støtte dyktige folk med gode ideer, og har blant annet tatt opp eksponeringen på Blueberry Capital, sier styrelederen.

Torall sitter nå på den største eierposten, med 6,9 prosent av aksjene, i investeringsselskapet. I fjor ble han også en del av styret til Blueberry Capital.

Milrabs nest største aksjonær er nettbutikkens daglig leder, Lars Andreas Grønningsæter Aglen, som eier 24 prosent gjennom sitt heleide selskap Laga Holding. Eierandelen sikret ham over 36 millioner utbyttekroner i fjor.

Ser nedgang i 2021

Så langt i år har Milrab fortsatt opplevd god vekst i netthandelen. Torall beskriver 2021 som et spennende investeringsår.

– Vi har brukt mye ressurser på å ruste oss for den stadige utviklingen innen digitalisering av netthandel. Vi har investert i teknologi og robotisering, og bygget kompetanse på effektiv digital handel, sier han.

Torall ser en nedgang i 2021 sammenlignet med i fjor. Likevel vil det inneværende året ligge på et betydelig høyere nivå enn i 2019, forteller gründeren, som venter at den historiske veksten vil fortsette i 2022.

– Akkurat hva 2021 lander på er vanskelig å si nå, men vi vil ligge vesentlig høyere enn i 2019. Vårt anslag ligger på 50 prosent vekst i 2022.