Dro inn 4,3 millioner på klessatsning

Selskapet bak skiesset Aksel Lund Svindals klessatsning, Greater than A, gikk i pluss for første gang i fjor og hanket inn et overskudd på 4,3 millioner kroner.

Snudd skuta: Etter at selskapet Active Brands overtok skilegenden Aksel Lund Svindals klessatsning Greater than A i 2019, har han endelig begynt å tjene penger på den. Foto: NTB Scanpix
Næringsliv

I 2018 lanserte Aksel Lund Svindal klesmerket “Greater Than A”, en affære som lenge så ut til å kunne bli et realt tapssluk for det tidligere skiesset. 

Men i fjor snudde det, og for første gang leverte selskapet der klessatsningen ligger, Atulus, positiv bunnlinje. Med rundt 1,6 millioner kroner i driftsinntekter og 7,5 millioner kroner i finansinntekter endte selskapet med et overskudd på nærmere 4,3 millioner.

Dette er en betydelig forbedring fra 2019. Atulus gikk da med et underskudd på 6,1 millioner kroner, noe som igjen bidro til at eierselskapet A Managements resultat var negativt med 15,5 millioner kroner, ned fra 9,1 millioner i pluss året før.

– 2020 var et år der vi ryddet opp i gammel aktivitet, avtaler, solgte lager og fullførte overgangen til Active Brands. Samtidig jobbet vi hardt med utvikling av de nye kolleksjonene sammen med Active Brands. Resultatet skyldes disse aktivitetene, skriver Svindal i en epost til Kapital.

Skal lansere skiklær

I 2019 overtok Active Brands rettighetene til klesmerket. Active Brands er kjent for en rekke motesatsninger med kjente idrettsstjerner på laget, inkludert Therese Johaug, Bjørn Dæhlie og Kari Traa.

Det er naturlig å anta at millionoverskuddet i Svindals selskap nå stammer fra royaltyinntekter fra Active Brands-samarbeidet.

– Siden 2019 har jeg jobbet sammen med Active Brands med utviklingen av skiklær. Disse klærne skulle egentlig vært i markedet nå, men grunnet Covid-19-situasjonen ble alt utsatt et år. Vi ble først truffet under produksjonen i Kina tidlig i år, så ble kundene våre i Alpene truffet hardt. Vi har brukt tiden godt og jobbet hardt med å utvikle og utvide kolleksjonen ytterligere. Vi gleder oss til skiverdenen kommer tilbake til hverdagen i 2021, sa Aksel Lund Svindal til Kapital i fjor.

Nå forteller alpinstjernen at skiklærne kommer i butikk i høst.

– Det har blitt veldig bra. Jeg gleder meg skikkelig til å vise det frem. Det har vært gøy å jobbe med utviklingen, og vi testet masse forrige vinter, skriver Svindal.

Satser på høyfjellet: Aksel Lund Svindal (t.v.) eier flere hytteprosjekter på høyfjellet sammen med AB Invest, hvor far og sønn Buchardt (t.h.) er mediere. Her fra Fyri Resort i Hemsedal. Foto: Eivind Yggeseth

Aktiv forretningsmann

I fjor skrev vi at Svindal, som har fem VM-gull, to OL-gull, samt to sammenlagtseire i verdenscupen og 36 seire i enkeltrenn, har vist seg å være en dugende forretningsmann etter at han la alpinkarrieren på hylla

Ikke bare har han fått et eget klesmerke. Han har også vært involvert i et filmprosjekt og en bok, har medeierskap i flere utbyggingsprosjekter på fjellet og en god del aksjeinvesteringer. Ifølge skiesset selv er det hans egne prosjekter han er mest involvert i.

– For min del er det mest aktivitet i unoterte selskaper. Her har jeg en portefølje jeg følger opp, og jeg sitter i styret i et par selskaper, uttalte Svindal.

Alpinlegenden sitter på betydelige eierandeler i selskapene Form Eiendom (33 prosent), Tregrensa (20 prosent) og Fyri Hemsedal (13,5 prosent). Han er også involvert i prosjektet Favn på Hafjell, som etter planen skal bestå av 220 enheter, samt servicetilbud som restaurant, kafé, butikk og skiutleie. Både hytteprosjektet på Hafjell og i Hemsedal eier han sammen med blant andre AB Invest, hvor far og sønn Buchardt er eiere.