Jenny Skavlans moteapp doblet omsetningen

Gjenbruksappen Tise, som har Jenny Skavlan som frontfigur, medeier og kreativ leder, doblet omsetningen til 20 millioner kroner i fjor.

Vokser: Tise, med gründer og daglig leder Eirik Frøyland Rime, og frontfigur, medeier og kreativ leder Jenny Skavlan (i midten i blått), satser på fortsatt sterk vekst. Foto: Tise
Næringsliv

Bærekraft og miljø er i vinden som aldri før. Det bidrar til at stadig flere blir opptatt av gjenbruk, noe man blant annet ser i veksten gjenbruks- og moteappen Tise har hatt det siste året.

– I 2020 ser det ut til at vi dobler omsetningen fra 2019 til nesten 20 millioner kroner, så med andre ord vokser vi veldig bra, sier gründer og daglig leder i Tise, Eirik Frøyland Rime.

Han forteller videre at det ble lagt ut ca. fire millioner annonser på Tise i 2020, samtidig som det ble solgt varer for nesten 900 millioner kroner på gjenbruksappen i fjor. Det skal også være en dobling fra året i forveien.

Appens frontfigur Jenny Skavlan, som eier rett i overkant av tre prosent av aksjene i selskapet, var den mest søkte brukerprofilen på appen i fjor, mens det mest søkte klesmerket på appen var Ganni, og det mest populære norske motemerket var Holzweiler.

Satser i utlandet

Tise lanserte først utenfor Norge i Sverige for tre år siden, før selskapet utvidet til Finland og Danmark i fjor. Ifølge økonomisjef Bjørn Erik Heiberg ser selskapet også på muligheter for å vokse ut fra Norden.

– Målet er å vokse betydelig fremover. Det har vi gode muligheter for, særlig når vi utvider til nye land. Vi får bra respons i de nye markedene, som gir en boost i brukerantall og omsetning etter hvert, sier Heiberg, som legger til at de også har som mål å doble fra 30 til 60 ansatte det neste året.

I høst skrev Finansavisen at Tise hentet inn 60 millioner i en emisjon for å gi full gass utenfor Norge, og at kapitalinnhentingen ble gjort til en prislapp på 225 millioner før de friske pengene.

– Ligger det an til flere emisjoner?

– Det kommer an på utviklingen, men vi har investorer som har fulgt selskapet over lang tid. Vi har også fått inn nye investorer som er engasjert og har bra kapitalbase. Vi vurderer løpende om vi trenger ny kapitalinnhenting for å gjøre ulike vekstinitiativer, sier Heiberg, og legger til:

– Vi har foreløpig en komfortabel posisjon likviditetsmessig som så gjør at vi kan satse på det vi ønsker. Det er en fin posisjon å være i.

Vurderer børsnotering

Det har også vært snakk om børsnotering, men ifølge økonomisjefen er det foreløpig ingen prosesser som er satt i gang.

– Vi tror børs er aktuelt på sikt. Markedet er sterkt for tech-sektoren, så vi følger med på situasjonen og gjør løpende vurderinger.

– Når regner dere med å gå i pluss?

– Det kommer an på hvor mye man skal satse på vekst. I Norge er vi allerede lønnsomme, men vi bruker en del kapital på vekst, også utenfor Norge. Vi har en veldig god plan for å få svarte tall, men vi kommer nok til å investere i vekst fremover. Målet de neste årene er å vokse betydelig.