Norges dyreste bruktbil

Luksusbilselger Olav Medhus har lagt sin superbil, Koenigsegg CCR, ut til salgs for 15 millioner kroner. Medhus har derimot ikke noe tro på at han får solgt den, og det er han glad for. 

Ikke bygget for kø: Koenigsegg CCR er en bil som kan skilte med en potensiell toppfart på over 400 kilometer i timen. Koenigsegg Agera RS hadde frem til i fjor rekorden som verdens raskeste produksjonsbil.  Foto: Privat
Næringsliv

– Dette er en fantastisk bil. Den er et kunstverk, rett og slett, forteller Medhus en anelse henført. 

Ny butikk: Luksusbilselger og tidligere medeier i Autoxo, Olav Medhus, startet i fjor konseptet By Medhus. Nå har han sin personlige superbil til salgs. Foto: Håkon Sæbø

Bilen Medhus snakker om er hans private Koenigsegg CCR, en variant av Koenigsegg CCXR, som det bare finnes tre stykker av i verden. Medhus sikret seg bilen i 2008, da var den nesten ikke blitt kjørt. Nå har han lagt den ut for salg, og den er trolig Norges dyreste bruktbil med en prislapp på 15 millioner kroner. 

Den må ut og få strekke seg. Få litt fart. Du har ikke noen glede av en slik bil med mindre du bruker den.
Olav Medhus, bilselger

Bygd for fart

Koenigsegg er et svensk bilmerke, som ble etablert av Christian von Koenigsegg i 1993, og produserer utelukkende såkalte superbiler. Vi snakker her i praksis om racerbiler forkledd som produksjonsbiler, hvilket vil si at du ikke trenger spesielle baner for å kjøre dem. Skjønt, det er en fordel. 

Frem til i fjor hadde Koenigsegg Agera RS rekorden som verdens raskeste produksjonsbil med en målt toppfart på 447 km/t. Den ble derimot forbigått av amerikanske SSC Tuatara på tampen av året, som presterte 532,93 km/t på Route 160 i Nevada i USA. Hva angår CCR-varianten til Medhus, har den 1.018 hestekrefter å rutte med. CCR er oppført med en potensiell toppfart på 400 pluss km/t, og Medhus opplyser personlig å ha fått den opp i 350 km/t.   

– Jeg har brukt den slik den skal brukes, og hatt masse glede av den. Jeg har ikke vært redd for den, men kjørt den på flere turer. Den har gått 49.000 km. 

Internasjonalt marked: Olav Medhus opplyser at det ikke er noe særlig marked for denne typen biler i Norge. Foto: Privat

Internasjonalt marked

Det er ikke hver dag du ser en Koenigsegg lagt ut på Finn, men Medhus har liten tro på at noen i Norge kommer til å kjøpe bilen. Han medgir at annonsen på Finn er like mye for å vise frem bilen. Ikke for det, den er til salgs. 

– Det er egentlig ikke noe norsk marked for slike biler. Samlermiljøet er internasjonalt, og jeg må nok annonsere utenlands for å få solgt den. For tiden er det litt ned grunnet corona. Det er derimot moro å la folk få se den, og den trekker oppmerksomhet. 

Skulle noen derimot slå til, er Medhus klar til å skille seg av med den, men han håper en eventuell kjøper ikke bare vil parkere den i en samling.

– Den må ut og få strekke seg. Få litt fart. Du har ikke noen glede av en slik bil med mindre du bruker den. Jeg vet ikke egentlig om jeg blir så glad hvis noen kjøper den. Det er en fantastisk bil.

Spesiell girkasse: Koenigsegg CCR er en variant av Koenigsegg CCXR. Den skiller seg ut ved å benytte en annen girkasse, og det er bare laget tre modeller med denne løsningen. Foto: Privat
Forkledd racerbil: Koenigsegg CCR er bygd i karbon og har minimalt med tekniske hjelpemidler. Den kan best beskrives som en analog racerbil. Foto: Privat