Brennhete på benklær

I sommer ble shortsene fra Amundsen Sport solgt for opptil to ganger butikkpris på Finn.no. Flere forhandlere gikk tomme tidlig, og når ekspeditører fortalte at varen var utsolgt, ba kunder om å få kjøpe shortsen de stod og gikk i.

Long i shorts: Kortbukser og nikkers er bestselgerne til Amundsen Sport. Førstnevnte plagg her vist av Jørgen Amundsen, gründer og hovedeier, under testing i villmarken i Botswana i fjor.  Foto: Privat
Næringsliv

Totalt solgte Amundsen Sport litt over 10.000 shorts på verdensbasis i løpet av sesongen og kunne trolig solgt betydelig mer – om de ville. Kortbuksene, som i butikk koster opptil 1.500 kroner, var også hyppig å se på diverse Instagram-kontoer i en periode hvor Norgesferie ble løsningen for de aller fleste.

– Vi ble overrasket over etterspørselen, dette er jo ikke noe man forventer. I sommer kunne folk kjøpe shorts og snu seg rundt og selge dem dyrere, fordi folk ikke fikk tak i dem. Jeg vet at det skjedde både på Finn.no og andre steder. Betjening i butikker kunne også rapportere om at kunder tilbød dem å kjøpe shortsen de hadde på seg på jobb. Så ja, det ble ganske stor rift om de shortsene, forteller Jørgen Amundsen (42), daglig leder, gründer og største eier i Amundsen Sport med 31 prosent.

– Bommet dere på bestillingen fra fabrikken?

– I år hadde vi trykket mer på gassen enn vanlig ved bestilling av shorts, så vi hadde mye varer, men vår filosofi går ut på å ikke ha vekst for enhver pris. Selvfølgelig kan man alltid helgardere seg og legge veldig mye av alle varer på lager, og slik sett maksimere omsetningen. Men vi ønsker ikke å ende opp som mange gjør, at de må dumpe prisene gjennom salg og kampanjer for å tømme lageret, sier Amundsen og legger til:

– Derfor fortsetter vi å være forsiktige. Det ligger alltid en ny sommer like rundt hjørnet, og da skal folk igjen skal ha shorts. Vi trenger ikke mette hele markedet på én sesong.

Det ligger alltid en ny sommer like rundt hjørnet, og da skal folk igjen skal ha shorts. Vi trenger ikke mette hele markedet på én sesong.

40.000 nikkers

Benklær fra Amundsen Sport har vært populært helt siden oppstarten i 2010. Særlig bidro nikkers til å sette merket på kartet og få fart på omsetningen i selskapet, som også tilbyr et bredt spekter av klær for sport, fritid og friluftsliv, i tillegg til noe fottøy. Pr. stk. koster nikkersene fra 2.000 til 4.000 kroner, avhengig av modell og materialvalg.

– Når det gjelder nikkers, har vi solgt om lag 40.000 av dem siden oppstarten for 10 år siden. Det første året solgte vi 100 stk., og i 2020 forventes et salg på cirka 7.000 nikkers, forteller Amundsen.

I fjor omsatte Amundsen Sport for 45 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 2,3 millioner. I år anslår gründeren at man vil lande mellom 63 og 65 millioner kroner i omsetning, opp rundt 40 prosent fra året før. Distribusjonen er selektiv med bare 50 forhandlere i Norge, pluss Colorado, Sveits og Østerrike, og ingen av de store kjedene. Varene selges på nettet og i butikker som kan “forklare vår merkevare”, ifølge Amundsen.

Tøff testing: Nikkerser, gensere og anorakker testes i omgivelser de er designet for å tåle. Foto: Privat

Gründerkompiser 

Han er industridesigner av utdannelse og tippoldebarnet til polfarer Roald Amundsens fetter. Han bruker fortellingen om sin berømte slektning i markedsføringen av klesmerket som han startet og driver sammen med sin gamle kompis, Erik Friis, som er salgsdirektør. De to gründerne opplever medgang i en sportsbransje der mange sliter tungt.

– Hvilke kjøpegrupper ønsker dere å nå?

– Vi ønsker ikke å diskriminere noen hverken på alder eller kjønn, men vi ser at 25 til 35 år er den aldersgruppen som vi best når ut til, og som utgjør kjernen av våre kunder. Det handler nok om stil, produkter og kommunikasjon. Men vi har også kunder som både er vesentlig yngre og eldre, forteller gründeren.

– Er outfit fra dere det nærmeste man kommer soss i 2020?

– Det kan godt være noen vil si ja til det. Jeg håper ikke vi blir oppfattet som sossete, det er ikke noe vi ønsker. Mange av klærne våre er i røff kvalitet og tidløst design, så vi vil ikke være med på den betegnelsen. Noen av klærne våre koster jo litt, men det betales ikke noe premium for våre produkter. Alle våre priser er knyttet opp til hva det koster å produsere. Det handler om materialvalg, løsninger og kvalitet, sier Amundsen.

Jeg håper ikke vi blir oppfattet som sossete, det er ikke noe vi ønsker.

Søker ikke exit

– Ti år er gått, selskapet over kneika nå?

– Ja, vi har hatt en bunnlinje som har blitt mer og mer solid hvert år. I år har vi som mål å få ti prosent av omsetningen på bunnlinjen. Det mener vi er solid og et sted vi er happy med å være. Det betyr at vi kan ta rette valg for merkevaren. Vi har et evighetsperspektiv i vår tilnærming til merkevaren, ikke et PE-perspektiv med salg om tre til fem år.

– Har dere hatt noen beilere som har villet kjøpe dere?

– Nei, men vi har alltid vært veldig raske til å forklare at vi ikke er til salgs, og at vi ikke har noen planer om å gjøre noen form for exit, sier Amundsen.

Inside
Næringsliv